Egyebek mellett M gyorsút lehet az M44-es és az Eger és Kaposvár bekötését biztosító út, de felülvizsgálják a jelenlegi terveket is, hol van lehetőség a bevezetésére. Az M4-esen az Üllő és Cegléd közötti 48 kilométeres szakaszon, a kormány döntése értelmében, csökkentett műszaki tartalmú gyorsforgalmi út fog megépülni. Egyértelmű cél 2018-ig Szolnok bekötése is.
Balesetveszélyesnek tartja az új útkategóriát Kenderesy János, az Autóklub alelnöke. Kenderesy szerint megzavarja az autóst, hogy lehajtva az autópályáról, egy kétszer két sávos, fizikailag elválasztott úton találja magát, azt gondolja majd, hogy itt is külön szintű csomópontok lesznek, s nyugodtan haladhat tovább. Megjegyezte: a kereszteződések kifejezetten balesetveszélyesek lesznek. Szerintük szerencsésebb volna, ha az új utakat autóútként kezelnék – ettől még kereszteződések és körforgalmak lehetnének rajtuk, de ezeket külön táblákkal kellene jelölni, megfelelő távolságon belül.
Nem a sztrádákhoz, hanem a jelenleg működő kétszer egy sávos autóutakhoz kell mérni az M gyorsút szolgáltatásait – legalábbis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Tasó László szerint. A kereszteződésekkel kapcsolatos aggodalmakra reagálva kijelentette: minden egyes létesítendő csatlakozást megvizsgálnak majd, és csak akkor építenek szintbeli kereszteződést, ha a forgalom megengedi. Tasó hozzátette: az M gyorsút olyan szakaszokon valósulhat meg, amely egy nagyvárost köt be az autópálya-hálózatba, mint Szolnok, Eger vagy Kaposvár.
A sajtóhoz kiszivárgott Magyar Út- és Vasútügyi Társaság által készített döntés-előkészítő anyagból viszont az derül ki, hogy jelentősen nőhet a balesetek száma, legalábbis az olyan szakaszokon, ahol autópályák folytatásaként épülne meg a vadonatúj úttípus, és így váratlanul szintbeli kereszteződések jelennének meg. A gyorsút ellenzői többek között az M15-ös, illetve az M70-es gyorsforgalmi szakaszaira hivatkoztak, amelyeken főként az okozott súlyos baleseteket, hogy a sok száz kilométeres autópálya forgalma váltott át kétirányú forgalmú főútra.
A szakember kérdésünkre elmondta: a tervek szerint az M jelű utakon sem lesznek szintbeli kereszteződések, bár ezt nem tervezéssel, hanem adminisztratív módon érik el. Ugyanis a csomópontok előtt táblák jelzik majd a gyorsút megszűnését – akkor is, ha marad a kétszer két sáv. Természetesen a kereszteződések előtt sebességcsökkentő táblákat is kihelyeznek, tehát elvileg minden autós felkészülten kell, hogy érkezzen a csomóponthoz.
„A vezető látni fogja a sebességkorlátozást, egy autóút vége táblát, rendes visszaléptetéssel, utána pedig általában körforgalmú csomópontok következnek – jelentette ki Lakits György. – Lakott területek közelében elképzelhető lesz jelzőlámpás csomópont, de keresztező forgalomra itt sem kell számítani. A lámpáknál szabályozott módon balra vagy jobbra kis ívben lehet majd tovább menni. De a tervezési paraméterek szerint elsöprő többségben szabályozott, kétsávú körforgalommal találkoznak majd az autósok.”
A szakértő hozzátette: az új úttípus bevezetésének célja a megyei jogú városok elérését megkönnyítő törzshálózatot fejlesszenek. A tagozati elnök szerint nem lehet nagy forgalomra számítani ezeken a szakaszokon, azonban ahol nem a meglévő autóutakat szélesítik ki, hanem teljesen új nyomvonalon építenek M-utat, ott eleve szintben eltolt kereszteződéseket terveznek.
A szakember kérdésünkre elmondta: a tervek szerint az M jelű utakon sem lesznek szintbeli kereszteződések, bár ezt nem tervezéssel, hanem adminisztratív módon érik el. Ugyanis a csomópontok előtt táblák jelzik majd a gyorsút megszűnését – akkor is, ha marad a kétszer két sáv. Természetesen a kereszteződések előtt sebességcsökkentő táblákat is kihelyeznek, tehát elvileg minden autós felkészülten kell, hogy érkezzen a csomóponthoz.
„A vezető látni fogja a sebességkorlátozást, egy autóút vége táblát, rendes visszaléptetéssel, utána pedig általában körforgalmú csomópontok következnek – jelentette ki Lakits György. – Lakott területek közelében elképzelhető lesz jelzőlámpás csomópont, de keresztező forgalomra itt sem kell számítani. A lámpáknál szabályozott módon balra vagy jobbra kis ívben lehet majd tovább menni. De a tervezési paraméterek szerint elsöprő többségben szabályozott, kétsávú körforgalommal találkoznak majd az autósok.”
A szakértő hozzátette: az új úttípus bevezetésének célja a megyei jogú városok elérését megkönnyítő törzshálózatot fejlesszenek. A tagozati elnök szerint nem lehet nagy forgalomra számítani ezeken a szakaszokon, azonban ahol nem a meglévő autóutakat szélesítik ki, hanem teljesen új nyomvonalon építenek M-utat, ott eleve szintben eltolt kereszteződéseket terveznek. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.