Nagyvonalúnak is lehetne mondani a kormány jövőre tervezett 0,9 százalékos nyugdíjemelési javaslatát: az érintettek ugyanis várhatóan az átlagosnál alacsonyabb áremelkedési ütemet érzékelnek majd, vagyis ellátásuk vásárlóereje akkor is nőni fog, ha a jogszabálynak megfelelően, az inflációval megegyezően nőnek az ellátások. Ha a kormány nem az átlagos ütemhez, hanem a nyugdíjasok fogyasztói kosarának árváltozásához igazodva emelné a nyugdíjakat, akkor valószínűleg még kisebb emelés is elegendő volna.
A nyugdíjasok fogyasztásában két termékkörnek van nagyobb súlya: a háztartási energiának és az élelmiszereknek – előbbi az idősebbek fogyasztásának 10,3 utóbbi pedig a 26,2 százalékát teszi ki, míg az „átlag magyar” esetében az arányok 8,3 és 24,7 százalékosak. A baromfihús és a tej áfájának csökkentése viszont éppen az élelmiszerárakat viszi lejjebb jövőre, tehát a nyugdíjasok által érzékelt infláció eleve alacsonyabb lesz az átlagnál. Ráadásul az idősebbek fogyasztásában a szeszes italok, dohányáruk súlya markánsan alacsonyabb az átlagosnál, miközben a cigaretta jövedéki adójának emelése e termékkör árában jelenik majd meg – vagyis az áfa csökkentését „kompenzáló” áremelési hatás is kevésbé érvényesül az idősebb fogyasztók körében. Nincs jelentős különbség az üzemanyagok (és egyéb cikkek) súlyát tekintve a nyugdíjasok és az átlagos fogyasztó kosara között, vagyis egy itteni esetleges adóemelés – vagy az olajárak emelkedése – nem hajtja az átlagosnál jobban vagy kevésbé a nyugdíjasoknál érzékelhető áremelkedési ütemet.
Az elmúlt években a fogyasztási szerkezet eltérését figyelembe vevő emeléssel egyébként a nyugdíjasok ugyanúgy nem jártak volna jobban, mint ha az árak mellett a bérek emelkedését figyelembe vevő svájci indexálás alapján kapták volna meg járandóságukat. Igaz: az idősek ellátásának reálértéke 2011 óta csak azért emelkedett valamivel több mint 10 százalékkal, mert a kormány rendre elvétette az inflációs prognózist, és magasabb árnövekedést várt a bekövetkezőnél. A kabinet 2010 óta a nyugdíjak 24,05 százalékos növeléséről döntött.
Ha a kormány pontosan a bekövetkező ár- és bérnövekedések szerint emelte volna a nyugdíjakat, akkor az idősek valóban a svájci indexálással jártak volna jobban: ellátásuk 2017-re 23,9 százalékkal lenne magasabb a 2010-esnél (ez reálértéken 9,2 százalék). A reálérték megőrzésével számolva a nyugdíjakat 12,8 százalékkal kellett volna emelni a 2010-es állapothoz képest, míg a nyugdíjas inflációval kalkulált emelés ennél 0,02 százalékkal volna alacsonyabb. A kisebb eltérés oka, hogy az egyes termékek árváltozásainak különbsége hét év távlatában kiegyenlítődni látszik: a nyugdíjasok az egyik évben nagyobb, a másikban pedig kisebb áremelkedést érzékeltek az átlagosnál. Jobban a rezsicsökkentés idején, rosszabbul pedig az élelmiszerárak növekedésekor jártak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.