BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összekapnak az országok az acélhulladékon

Nemcsak a zöldacélgyártást megcélzó Liberty Dunaújváros éhsége nőtt meg a hulladékacél iránt: a tendencia világszerte erősödik. A kínai és az indiai gyártók természetesen mindent vinnének, a globális szereplőnek számító dél-koreai Posco pedig épp most adott át egy főként fémhulladékkal etethető elektroacélgyárat.

Egyre jobban felértékelődik a hulladék acél: felhasználásával csökkenthető az acélgyártás szén-dioxid-kibocsátása, mérsékelhető a vasérc iránti kereslet, és talán a vasgyártás költségei is lefaraghatók.

Az országok várhatóan korlátozni fogják az acélhulladékuk kivitelét.
Fotó: Mohai Balázs / MTI


A technológiaváltás diktál

Az acélgyártók világszerte készülnek az elektromosacél-gyártó kapacitásaik (EAF) jobb kihasználására, illetve újak létesítésére – írja a Magyar Vas és Acélipari Egyesülés az ukrán GMK Center éves összefoglalója és előrejelzése alapján. Az oxigén konverteres és az elektromos ívkemencés acélgyártási technológiák aránya mai globálisan 70-30 százalék, ami 2030-ra 60-40-re módosulhat, azonban ehhez évente több mint 300 millió tonna hulladékra lesz szükség.

Éppen e változás irányába mutat a dél-koreai Posco december 21-i bejelentése. A társaság átadott egy nagy hatékonyságú elektroacél-technológiával működő gyárat, amelyből Hyper NO minőségű, azaz háztartási gépekhez és járművekhez szükséges ötvözetű termékek kerülnek majd ki. A gyár induló, évi 300 ezer tonnás kibocsátásra 2024 végére 400 ezer tonnára nő, fő piaca a helyi elektromosautó-gyártás lesz. A Posco hasonlót építene Észak-Amerikában is, 2030-ra pedig évi egymillió tonnára növelné a Hyper NO minőség termelését. Ám közben rá is jár a rúd:  

  • Egy december 18-i hír szerint egy koreai környezetvédelmi szervezet megvádolta, hogy egyes termékeit jogosulatlanul címkézi környezetbarátnak (a vádat a társaság visszautasította);
  • December 23-án ellopták egy török vevőknek szánt, 40 ezer tonna hengerelt tekercset szállító hajó szállítmányát a szomáliai partoknál. A hajó máltai zászló alatt közlekedett, a Posco most a kalózokkal egyezkedik;
  • December 24-én reggel tűz ütött ki a helyi, pohangi gyárában, mostanra normalizálódott a helyzet.  

Kína és India mindent visz  

A fémhulladékok legnagyobb importőrének azonban Kína és India ígérkezik. Kína Ipari és Információs Technológiai Minisztériuma szerint az ország 2030-ra 100-200 millió tonna új elektroacél kapacitással rendelkezhet. Ehhez azonban a 2022-es 260 millió tonna után 2030-ra több mint 350 millió tonna acélhulladékra lesz szüksége. A mennyiség nagyjából a fele annak a 778 millió tonnának, amennyire szintén 2030-ban a Posco szerint világszerte szüksége lesz az acélgyártásának. Egy másik előrejelzés (Fact.MR) 2033-ra 1,05 milliárd tonnát ír, amelyhez átlagosan évi 4,9 százalékos növekedésen át vezet az út.

Nem gyűlik össze a kellő mennyiségű acélhulladék  

Több országban is stratégiai nyersanyagnak tekintik a vashulladékot – mutat rá az összefoglaló. 

A legtöbb ország az export helyett inkább az acélhulladék belföldi felhasználásra fog összpontosítani, ami majd növeli a belföldi és a regionális hulladékkereskedelmet.

Várhatóan intézkedések is születnek a legnagyobb felhasználók által importált hulladék felhasználására, a legnagyobb exportőrök pedig egyre inkább korlátozzák a hulladék kivitelét. Az országok már most is versengenek a hulladékacélért, a versenyt pedig erősíteni fogja, hogy nem gyűjtenek össze a világon annyi acélhulladékot, amennyire az elektromos ívkemencék használatára való átálláshoz szükség van. 

Ezen belül nőni fog az igény a jó minőségű, minimális szennyezőanyagot tartalmazó hulladék iránt.

Az acélhulladék elméletileg végtelenszer újrahasznosítható, de a gyakorlatban minden újraolvasztással nőhet az acélban lévő káros szennyeződések mennyisége. Ezzel nő a hulladék szétválogatásának, illetve a szennyeződések eltávolítására irányuló technológiáknak a szerepe.  

Dunaújvárosban a kínai technológia a megoldás

A Dunaferr – amelynek az új neve Liberty Dunaújváros – tervezett technológiaváltásáról szeptemberben 22-én érkezett bejelentés, a technológiát a kínai CISDI Engineering Co. szállítaná. A közlés szerint a Liberty és a CISDI szén-dioxid-mentesítési tervet dolgoz ki és hajt végre, amelynek megvalósításával a Dunaferr a szénalapú acélgyártásról áttér az elektromos ívkemencés technológiára, a közvetlen szén-dioxid-kibocsátása pedig akár 80 százalékkal is csökkenhet. A beruházás több száz millió euróba kerül. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.