Bár a COP27 klímacsúcson az országok elfogadták, hogy az úgynevezett károk és veszteségek finanszírozására külön kompenzációs klímaalap jöhessen létre, a legalább ennyire fontos témakörökben, a globális kibocsátáscsökkentési ambíció növelésében, illetve a piacok összekapcsolásában nem jutottak előre, sőt, az utóbbi nem is került napirendre. A VG által megkérdezett szakértő szerint egyetlen biztos sikere van az üléssorozatnak: rendező és fejlődő országként Egyiptom előrelépést tudott elérni a neki és hozzá hasonló államoknak fontos jóvátétel kérdésében, ugyanakkor a megfigyelő szervezetek egy kevésbé átlátható COP-ról számoltak be.
A piaci összehangolás elbukásának okairól Lukács Ákos, az EY klímaváltozási és fenntarthatósági szolgáltatások területéért felelős partnere azt említette elsőként, hogy a közepesen magas jövedelmű országok közé tartozik immár többek között Kína, Törökország, Mexikó, Brazília, valamint egyes Öböl menti országok is, azonban az ENSZ klímatárgyalásain ezek az országok hivatalosan továbbra is a fejlődő blokkot erősítik.
Ezt kihasználva nem akarnak pluszcélokat finanszírozni az ENSZ-en keresztül, gazdasági potenciáljuk ellenére sem.
Ezzel szemben a fejlődő országok azt nehezményezik, hogy el kellene fogadniuk a fejlett államok által erőltetett hitelesítő és ellenőrzési protokollokat, amelyekben egyelőre nagyon nincs egyetértés. Pedig ennek a közös munkának hatalmas a jelentősége, hiszen a cél részben az, hogy a fejlett országok technológiája és forrásai eljussanak a fejletlenekhez, és az utóbbiaknak ne kelljen végigmenniük a fejlődés hosszú és rögös útján, amelyen az előbbiek már átmentek, azaz átugorhatnak bizonyos, akár a párizsi megállapodásban lefektetett klímacélokkal nem kompatibilis fejlődési lépcsőfokokat.
Azért egy lépcsőfokot Egyiptomban is léptek, hiszen
a fejlett országok elismerték, hogy jóvátételt kell fizetniük az általuk okozott klímaváltozás hatásaiért, amelyek a fejlődő országokat sújtják.
Lukács Ákos hangsúlyozta, a létrejött alap még nincs feltőkésítve, a módszertani leírását nem ismeri a piac, a részleteket a következő, tavaszi ülésszakon állítják össze, célként megjelölve a COP28-at, ahol látványos újabb eredményeket érnének el.
Hozzátette, vannak olyan, az éghajlatváltozás hatásait leginkább elszenvedő, sebezhető ENSZ-tagok, amelyeknek létfontosságúak a megállapodások, ilyen például a Maldív-szigetek, hiszen a klímaváltozás a nemzetük eltűnésével fenyeget.
A fejlett országok szempontjából mégis csalódás a végkimenetel,
hiszen ha a globális kibocsátásokat nem sikerül kellő mértékben csökkenteni, az egyre bizonytalanabbá és intenzívebbé váló éghajlati zavarok miatt idővel ez az új alap sem lesz elég a károk helyrehozatalára.
„Ha Joe Biden nem látogatott volna el az eseményre, biztosan kevesebbre értékelte volna a piac a COP-ot, noha további csökkentési vállalásokat nem sikerült így sem elérni. A potenciális új célokat már többnyire a szakmai főtárgyalók látják és tesztelik a véghajrára, de a két nappal később záródó COP sem tudott célállításban eredményt elérni” – mondta Lukács Ákos. Kivételként említette a dohai csúcsot, ahol Barack Obama amerikai elnök megjelenésekor „felfordult” a COP, hogy az utolsó pillanatban mégis legyen eredménye a találkozónak, amellyel – ha csonka módon is, de – tovább élt a kiotói jegyzőkönyv 2020-ig.
Von der Leyen: a tüneteket kezeltük, de a beteg nem gyógyult megNem hozta el a várt eredményeket az egyiptomi klímacsúcs az Európai Bizottság elnöke szerint. |
A klímacsúcs éppen aktuális fejleményei a magyar gazdaságot is érinthetik, hiszen a hazai technológia megjelenhet a fejlődő országokban.
A közeli Nyugat-Balkánon, vagy a magyar kormánnyal jó kapcsolatot ápoló közép-ázsiai országokban például végre lehet hajtani különböző klímaváltozással kapcsolatos mintaprojekteket olyan kiemelt pénzügyi intézményekkel, mint az EBRD vagy a Zöld Klíma Alap
– tette hozzá Lukács Ákos.
Eközben az Európai Parlament is döntött egy kapcsolódó témában: elfogadta az európai fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati jelentéstételről szóló irányelvet (CSRD). Ennek célja, hogy a cégek megfelelően szabványosított információkat hozzanak nyilvánosságra a náluk felvetődő környezeti, társadalmi és vállalatirányítási adatokról, információkról, kockázatokról és lehetőségekről. Az EU előzetes számításai szerint az eddigi mintegy 11 ezerről 50 ezer fölé nőhet azoknak az EU-s cégeknek a száma, amelyekre vonatkozik a jelentéstételi kötelezettség, ezek közül több mint ezer magyarországi székhelyű nagyvállalat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.