Becslések szerint a hazai haltermelők a karácsonyi időszakban értékesítik a teljes éves eladott mennyiség mintegy 40 százalékát, egyes nagy piaci szereplők esetében pedig akár az éves forgalom 60-70 százaléka is karácsonykor kerül a fogyasztókhoz – mondta sajtótájékoztatóján Nagy István agrárminiszter. Ezek az arányszámok ugyan jól mutatnak, de a bázis nagyon alacsony: európai összevetésben a magyarok halfogyasztása jóval elmarad az európai átlagtól. A célirányos promóciónak köszönhetően ugyanakkor egyre több halat esznek a magyarok: míg 2013-ban a Magyar Halgazdálkodási Operatív (MAHOP) program indulásakor a 5,4 kilogramm volt az egy főre jutó halfogyasztás, ez 2021-re 6,5 kilóra növekedett – érzékeltette a növekvő trendet.
Továbbra is a ponty a meghatározó faj a termelésben és a fogyasztásban egyaránt, míg a második helyet az afrikai harcsa foglalja el. A hazai haltermelés szerkezetében egyértelmű tendencia az intenzív haltermelés gyors előretörése – mondta a miniszter. Míg 2013-ban ennek részaránya az étkezési célú haltermelésben 15 százalék volt, mára már eléri a 24 százalékot. Az intenzív akvakultúrás üzemekben termelt étkezési hal 94 százalékát az afrikai harcsa teszi ki, amelynek termelése 2013 óta a duplájára, 4108 tonnára növekedett. Ezzel Magyarország az Európai Unió legnagyobb afrikaiharcsa-termelője – dimenzionálta ezt a mennyiséget Nagy István. A miniszter arról is beszélt, hogy a hazai termelésű halak mellett döntő fogyasztók a többezer család megélhetését biztosító halászati és akvakultúra ágazat fennmaradása mellett a környezet védelmét is támogatják, hiszen
a tengeri halak általában többezer kilométerről, fagyasztva érkeznek a magyarországi üzletekbe.
Hogy a hazai halfogyasztás növelését elérjék, jelentős támogatásban részesül a magyarországi halászati és akvakultúra ágazat –mondta a miniszter. A 2013-2020 közötti időszakban a MAHOP keretében a halfogyasztás népszerűsítését szolgáló „Kapj rá!” kampányra 960 millió forint jutott, míg a most induló operatív programban a halmarketing forráskerete újabb 700 millió forint. Ezt jól kiegészíti a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (Ma-Hal) által indított „halpéntek” program, amelynek célja, hogy a magyar fogyasztók étrendjében legalább heti egyszer szerepel a hal. Az agrártárca célja, hogy minden településen hozzá lehessen jutni friss halhoz. A miniszter szerint ugyanis, ahol erre megvannak a lehetőségek, ott kiugró a fogyasztás is:
Baján például a hazai átlag több mint tízszerese fogy, de Szegeden, Pakson és Mohácson is lényegesen több halat esznek, mint az ország más részeiben.
Segíti a hazai haltermelés hírnevének növelését az is, hogy 2020-ban és 2021-ben négy magyar hal, a Szilvásváradi pisztráng, az Akasztói sziki ponty, a Balatoni hal és a Szegedi tükörponty kapott uniós oltalmat, idén pedig a Balatoni hal önálló brandként jelent meg.
Idén elfogadták a 2030-ig szóló Nemzeti Akvakultúra Stratégiai Tervet, amely 2030-ig fogalmazza meg az ágazat fejlesztését célzó feladatokat. A terv szerint növelni fogják a kisüzemi halgazdaságok termelőkapacitását, fejlesztik a technológiát, a feldolgozást, és bővítik a haltermékek kínálatát.
A cél az, hogy a halételek az ünnepi időszak elmúltával is többször kerüljenek asztalra – mondta az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője. Az ágazatnak ugyanis az egész évre elnyújtott fogyasztás hosszabb távú kiszámíthatóságot jelentene, másrészt pedig a halhús egészségre gyakorolt pozitív hatása is jobban tudna érvényesülni.
Nagyot drágul a karácsonyi hal, de nem lesz hiányKörülbelül 50-60 százalékkal kell többet fizetni a karácsonyi halért, mint egy évvel korábban, de az ellátás a termelés jelentős visszaesése ellenére is biztosított. |
Önkéntesen korlátozták az exportot, így pontyból és harcsából termeltek annyit a magyar haltermelők, hogy elegendő legyen a karácsonyi időszakban megnövekedett igények kielégítésére – mondta Németh István, a Ma-Hal elnöke. Az étkezési mennyiség mellett a horgászok igényeit is kielégítették, ötezer tonna hal horgásztavakba telepítésével. A szövetség elnöke arról is beszélt, hogy a halászat korábban sem volt kimagasló jövedelmezőségű ágazat, idén azonban ez a 4 százalék eredménytartalom is erodálódott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.