Minél hosszabb időt töltünk a munkahelyünkön, annál elégedetlenebbek vagyunk a fizetésünkkel. Új munkatársként, pár hónapig még lelkesek vagyunk, és örülünk a havi fixnek, sőt, még egy év múlva sem hőzöngünk, miért is csak annyi érkezik a bankszámlánkra, amennyi, ám később rohamosan csökken az elégedettségünk. A Hewitt Javadalmazási trendek és gyakorlatok Magyarországon című tanulmányából kiderül, hogy a javadalmazással való elégedettség a vállalatnál töltött idő növekedésével egyre csökken, és az adott cégnél már 5-10 éve dolgozók vélik legkevésbé, hogy teljesítményük közvetlen hatással van a fizetésükre, míg a 2-3 éve a vállalatnál dolgozók csupán egyharmada gondolja, hogy keresete a jelenlegi állásában jobb, mint más munkaadónál lehetne. A Világgazdaság számára átadott elemzés rávilágított, a dolgozók nem érzik, hogy ha jobban dolgoznának, többet is keresnének, vagyis hogy jövedelmük arányos a teljesítményükkel, és azt sem gondolják, hogy a fizetésükben megjelenik a rájuk bízott felelősség. Hozzávetőlegesen a munkavállalók egyharmada van tisztában azzal, hogy milyen szempontok alapján dönt a cég a fizetésük módosításáról. Érdekesség, hogy a javadalmazással való elégedettség a cégnél töltött tizedik esztendő után némileg növekedésnek indul. Homlokegyenest ellenkező eredményt kapunk, ha a javadalmazással kapcsolatos elégedettséget nem a vállalatnál töltött idő függvényében, hanem életkor szerint vizsgáljuk – emelte ki lapunknak Makrai Fanni, a Hewitt átfogó kompenzációs kutatásának vezetője. Hozzátette: az egyes életkori csoportok eredményei között nem mutatkozik jelentős eltérés, ha fizetésük teljesítményarányosságáról vagy méltányosságáról kérdezzük őket. A 20 év alattiak érzik a legkevésbé, hogy teljesítményük közvetlen hatással van a fizetésükre, kevesebb, mint egynegyedük gondolja úgy, hogy ha jobban dolgozik, többet is keres. A legpozitívabban a 45 év feletti korosztály nyilatkozott ebben a kérdésben, de közülük is kevesebb, mint minden harmadik dolgozó érzi, hogy jobb munkáért magasabb bért kap, a különbség a két korcsoport között tehát kevesebb, mint tíz százalékpont.
A fizetés teljesítményarányosságáról jellemzően az idősebbek nyilatkoznak a legpozitívabban, azonban ha a javadalmazás méltányosságáról kérdezzük a különböző korosztályokat, némileg eltérő képet kapunk. A 20 év alattiak véleménye megegyezik az 55 év felettiekével, legyen szó akár külső, akár belső méltányosságról. Mindkét korcsoportban a munkavállalók több mint 40 százaléka elégedett a fizetésével más elhelyezkedési lehetőségeihez képest, míg kicsit kevesebben tartják méltányosnak a bérüket, ha a hozzájuk hasonló munkakörben dolgozókhoz viszonyítják. A leginkább eltérő véleményekkel a juttatások területén találkozhatunk. Érdekes módon minél idősebb egy munkavállaló, annál elégedettebb a cége által nyújtott juttatásokkal. Míg a 20 év alattiaknak alig negyven százaléka vélekedik úgy, hogy vállalata megfelelő juttatásokat biztosít számára, addig az 55 év felettiek közel kétharmada gondolja ezt. Ezzel függ össze a juttatások színvonalának elkötelezettségre gyakorolt hatása is. Míg az 55 év feletti korosztály rendszerint magas elkötelezettségét nagymértékben ronthatja a juttatások színvonalának romlása, addig a 20 év alattiak vállalathoz való kötődésére roppant pozitív hatással lehet, ha a cég által nyújtott juttatások érzékelhetően javulnak. Igen lényeges, hogy leginkább a juttatásokkal való elégedettség csökkenése veszélyezteti a dolgozók elkötelezettségét. Ha a munkavállalók úgy érzik, hogy a cégük nem biztosít megfelelő szintű juttatásokat, rohamosan gyengülni fog vállalatukhoz való ragaszkodásuk.
A Hewitt elemzése alapján egyébként a magyarok folyamatosan elégedetlenkednek a javadalmazásukkal. Csupán minden ötödik magyar dolgozó gondolja úgy, hogy teljesítménye közvetlen hatással van a fizetésére és hogy cégénél annak alapján ismerik el és fizetik meg a munkatársakat, hogy mennyire járulnak hozzá a vállalat eredményeihez. Még a legjobb munkahely címet elnyert cégeknél is a kollégák kevesebb mint fele nyilatkozott pozitívan ezekben a kérdésekben. Némileg kedvezőbb képet kapunk, ha a fizetés méltányosságáról kérdezzük a dolgozókat: egy átlagos magyar vállalatnál a fizetésük külső és belső méltányosságáról elégedetten nyilatkozó munkavállalók aránya több mint egyharmad, míg a legjobb munkahelyeknél a kollégák 60 százaléka tartja méltányosnak a fizetését mind a munkatársaihoz, mind a más elhelyezkedési lehetőségeihez képest. Az eredmények azt mutatják, hogy csupán a fizetések emelésével nem lehet megoldani a problémát, a konkrét összegnél sokkal fontosabb a kompenzáció teljesítményarányossága, az, hogy a dolgozók érezzék, ha jobban dolgoznak, többet is keresnek, és hogy jobb teljesítményükért el is ismerik őket.
Hatáselemzés segítségével vizsgáltuk meg, hogy melyek azok a szempontok, amelyekre odafigyelve a leginkább növelhető a dolgozók elkötelezettsége – mondta Bakos Réka, a Hewitt Legjobb Munkahely felmérésének a vezetője. Jelezte: ha a felső vezetés felismeri a tehetségeket, és kiemelten foglalkozik velük, ugyanakkor vállalata értékes erőforrásként bánik a többi alkalmazottal is, jelentős mértékben növelheti munkavállalói elkötelezettségét. Egy átlagos magyar munkavállaló számára az a legfontosabb, hogy cége eredményeihez való hozzájárulását elismerjék, hogy teljesítménye tükröződjön a fizetésében, miközben kevésbé lényeges számára például a kompenzáció belső méltányossága. Ennek inkább akkor van jelentősége, ha a fizetési különbségekben a teljesítménybeli különbségeket nem vagy eltúlzottnak érzi. KI
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.