BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lejtőn marad az autópiac

Az elmúlt évben a 2007-es 176 978-nál 10,4 százalékkal kevesebb, összesen 158 628 személygépkocsit értékesítettek a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) tagvállalatai.

Az egyesület elnöke, Győző Gábor már évek óta hangoztatta, hogy a reális mennyiség 150 ezer körül lenne, és a korábbi évek ennél akár 40 ezerrel is magasabb szintje csak az olyan, a keresletet mesterségesen gerjesztő hitelkonstrukciók miatt volt elérhető, mint a 10 évre nulla önerővel adott kölcsön.

Miután a pénzügyi válság begyűrűzött, a magyar piac felvette azt a méretet, amely mögött megfelelő vásárlóerő is van. Az MGE elnöke azonban nem boldog, hogy igaza lett, mert a piac hónapról hónapra gyengül (lásd táblázatunkat). És emiatt a gépjárműimportőrök úgy vélik, hogy az idei évben 120 ezer személyautót, valamint a tavalyi 23 700-zal szemben csak 20 ezer kishaszonjárművet értékesíthetnek a márkakereskedők.

A világválság szélesedésére és tartósságára vonatkozó prognózisok, valamint a magyar gazdaság állapota alapján az MGE csupán 2011-re várja, hogy a személyautó-forgalom ismét felemelkedik a 150 ezres szintre.

A személyautó mellett kishaszonjárműveket is értékesítő kereskedések azonban a forgalomesés miatt bevétel nélkül maradtak. Az sem mellékes, hogy a kereskedések számára a hitelközvetítői jutalék is igen fontos bevételi forrásnak számított, az eladások csökkenésével és a hitelbírálat szigorodásával azonban ez a jövedelem is jelentősen visszaesett. Másrészt a vállalkozók – szerződésük fenntartása érdekében – százmilliós hitelek felvételével 400-500 millióba kerülő, nyugati igényeket kielégítő szalon-szerviz komplexumok létrehozására kényszerültek.

Az ilyen vállalkozások egy részének csődje tehát több mint valószínű. Az elmúlt évi piaci tendenciákra visszatérve látható, hogy továbbra is a kis- és alsó középkategóriába eső járművekből adták el a legtöbbet, 78,3 százalékot, bár ezek mennyisége és részesedése egyaránt esik. A tömegmárkák közül pedig meglepetést okozott a legkelendőbbek listájára ugyan fel nem került, de dinamikusan fejlődő Hyundai és Mazda. Az előbbi 36 százalékkal, 1600-ra, az utóbbi 38 százalékkal, 3150-re bővített. Viszont ugyancsak többet adott el a prémium szegmens. A piacvezető Audi 19 százalékkal, 2050-re bővítette a forgalmát. Ugyancsak büszke lehet a BMW (1606 db, +6,4%), a Mercedes (1942 db, +14%) és az eladásait 2,3 százalékkal, 1450 darabra növelt Volvo.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.