BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lejtőn marad az autópiac

Az elmúlt évben a 2007-es 176 978-nál 10,4 százalékkal kevesebb, összesen 158 628 személygépkocsit értékesítettek a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) tagvállalatai.

Az egyesület elnöke, Győző Gábor már évek óta hangoztatta, hogy a reális mennyiség 150 ezer körül lenne, és a korábbi évek ennél akár 40 ezerrel is magasabb szintje csak az olyan, a keresletet mesterségesen gerjesztő hitelkonstrukciók miatt volt elérhető, mint a 10 évre nulla önerővel adott kölcsön.

Miután a pénzügyi válság begyűrűzött, a magyar piac felvette azt a méretet, amely mögött megfelelő vásárlóerő is van. Az MGE elnöke azonban nem boldog, hogy igaza lett, mert a piac hónapról hónapra gyengül (lásd táblázatunkat). És emiatt a gépjárműimportőrök úgy vélik, hogy az idei évben 120 ezer személyautót, valamint a tavalyi 23 700-zal szemben csak 20 ezer kishaszonjárművet értékesíthetnek a márkakereskedők.

A világválság szélesedésére és tartósságára vonatkozó prognózisok, valamint a magyar gazdaság állapota alapján az MGE csupán 2011-re várja, hogy a személyautó-forgalom ismét felemelkedik a 150 ezres szintre.

A személyautó mellett kishaszonjárműveket is értékesítő kereskedések azonban a forgalomesés miatt bevétel nélkül maradtak. Az sem mellékes, hogy a kereskedések számára a hitelközvetítői jutalék is igen fontos bevételi forrásnak számított, az eladások csökkenésével és a hitelbírálat szigorodásával azonban ez a jövedelem is jelentősen visszaesett. Másrészt a vállalkozók – szerződésük fenntartása érdekében – százmilliós hitelek felvételével 400-500 millióba kerülő, nyugati igényeket kielégítő szalon-szerviz komplexumok létrehozására kényszerültek.

Az ilyen vállalkozások egy részének csődje tehát több mint valószínű. Az elmúlt évi piaci tendenciákra visszatérve látható, hogy továbbra is a kis- és alsó középkategóriába eső járművekből adták el a legtöbbet, 78,3 százalékot, bár ezek mennyisége és részesedése egyaránt esik. A tömegmárkák közül pedig meglepetést okozott a legkelendőbbek listájára ugyan fel nem került, de dinamikusan fejlődő Hyundai és Mazda. Az előbbi 36 százalékkal, 1600-ra, az utóbbi 38 százalékkal, 3150-re bővített. Viszont ugyancsak többet adott el a prémium szegmens. A piacvezető Audi 19 százalékkal, 2050-re bővítette a forgalmát. Ugyancsak büszke lehet a BMW (1606 db, +6,4%), a Mercedes (1942 db, +14%) és az eladásait 2,3 százalékkal, 1450 darabra növelt Volvo.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.