BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a vállalatvezetők is fékeznék a kapitalizmust

Nemcsak a kapitalizmus bírálói, de maguk a vállalatok irányítói is úgy vélik, hogy a mostani válság alapvető változásokat eredményez a rendszer működésében – derül ki egy friss felmérésből.

A szabad piacokba vetett hit immár a végéhez közeledik, Adam Smith „láthatatlan keze”, amely a piacok működését meghatározza, rosszul működik – írja összefoglalójában a londoni Economist Intelligence Unit, amely világszerte 418 vállalati felső vezetőt kérdezett meg ez év februárjában és márcusában arról, hogyan érinti a válság, és mit gondol a kapitalizmus jövőjéről.

A megkérdezettek közel 60 százaléka úgy vélte, hogy a jelenlegi krízis alapjaiban változtatja meg a kapitalizmust. A korábbi recessziók az összkereslet esésében nyilvánultak meg – idézi a tanulmány Naufel Vilcassimot, a London Business School professzorát. Úgy tekintettek rájuk, mint a gazdasági ciklusok természetes velejáróira.

Most azonban nemcsak az összkeresletet kell növelni, hanem strukturális változtatásokra is szükség van – vélekedett a professzor. A válaszadók szerint az üzleti modellek átalakultak vagy át fognak alakulni. Az üzleti iskolákban eddig a részvényesi érték maximalizálását tanították a legfontosabb célnak, de ha a piaci szereplők ezt a modellt követték, akkor mindez hogyan történhetett meg? – teszi fel a kérdést N. Craig Smith, az INSEAD professszora.

Manapság az állami szabályozásra már nem úgy tekintenek, mint kontraproduktív beavatkozásra az egyébként tökéletes piaci viszonyokba, hanem a globális gazdaság működésének előfeltételeként. Az üzletemberek nem arról híresek, hogy szeretnék az állami bürokráciát, most azonban 65 százalékuk egyetértett ezzel a kijelentéssel: „Támogatom a bankrendszer további szabályozását, még ha az lassabb gazdasági növekedést is eredményez.”

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.