A drágulás miatt nő az üzemanyagok áfaterhe is, így az új évtől összességében a benzin ára literenként 14, a dízelé pedig 9 forinttal emelkedik, ami 4,6, illetve 3,1 százalékos változásnak felel meg. Ha ehhez hozzászámoljuk a szerdai emelést, amikor a benzin hat, a gázolaj négy forinttal drágult literenként, máris 20, illetve 13 forintos növekedésről beszélhetünk. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg 299 forintos benzin jövőre átlagosan 311, míg a 286 forintos gázolaj 295 forintra drágul.
A jövedéki adó mértéke a nyár közepétől mostanáig a benzin esetében 109, míg a dízelnél 90,5 forintot tett ki egy liter üzemanyag árában. Ez a két szám január 1-jén 120 forintra és 97,5 forintra nő.
Az idei év tavaly kezdődött – már ami az olajpiacot illeti. A 2008 júliusára a 150 dolláros szint közelébe emelkedő olajárak előbb csak lassú lejtmenetbe fogjanak, hogy azután az októberben kitört bankpánik nyomán valóságos zuhanásba kezdjenek. Tavaly decemberben már negyven dollárt sem kellett fizetni a New York-i árutőzsdén egy hordó WTI referenciakeverékért a legközelebbi szállítási határidőre, az idei esztendőt ennél fogva egyfajta áthúzódó apátiában kezdte meg a piac. Egészen március végéig kellett várni, hogy a jegyzésárak meghaladják legalább az ötven dolláros szintet, vagyis a tavalyi csúcsérték szűk harmadát – olvasható a holtankoljak.hu elemzésében.
A pangó piac miatt egyre több olaj halmozódott fel, és mivel a feldolgozott termékek iránti vásárlói igény is visszaesett, az elemzők elkezdték megkongatni a vészharangot: ha ez így megy tovább, teljesen leállnak a korábban tervezett ágazati befektetések, például az új mezők feltárása vagy alternatív vezetékek építése. És ennek elkerülhetetlenül egy új olajárrobbanás lesz a következménye, méghozzá abban a pillanatban, amikor a magára találó világgazdaság a kínálat közelébe tornázza fel a keresletet.
Árrobbanás egyelőre nem következett be, az év közepe óta azonban az olaj kétségtelenül szinte folyamatosan drágul. Ebben nyilván szerepe van annak, hogy az OPEC, amely hetvendolláros árszintet célzott meg, több alkalommal is a kitermelés visszafogása mellett döntött, de talán ennél is nagyobb hatást értek el azok a jelentések, amelyek alapján világossá vált: a távol-kelet új nagygazdaságai, Kína és India fittyet hány a válságnak, és továbbra is igényt tart az olajtermékekre.
Jelenleg már jó ideje hetven dollár felett, de nyolcvan dollár alatti áron kereskednek a fekete arannyal, és az elemzők szerint a nyolcvan dolláros szint még jó ideig áttörhetetlen határt jelent. A benzin ára idén összesen 74, míg a gázolaj 43 forinttal drágult, beleszámítva a nyyári jövedékiadó-emelés, valamint a "rendes" szerdai áremelkedések és árcsökkenések hatásait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.