Meglehetősen szürke címmel tett közzé közleményt szombat kora délután a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ebben azt fektették le, hogy a HÉV jelenlegi szolgáltatási színvonalának fenntartása stratégiai jelentőségű ügy.
Önmagában ebben semmi különös nincs, még akkor se, hogy a témában most szakmai és civil partnerek egyeztettek a BKK Mobilitási Témacsoportjának ülésén. Azonban a közleményt tovább olvasva már ugyancsak érdekes felvetésekkel lehet találkozni.
A BKK először is azt írta, hogy Budapestet az agglomerációval összekötő kötöttpályás közlekedés, így a HÉV-vonalak megléte, folyamatos működtetése és azok fejlesztése elengedhetetlen feltétele annak, hogy környezetbarát, kiszámítható és fenntartható utazási szolgáltatásokat használhassanak a fővárosban és a környéken élők.
Ezt követően a cég kifejezte nagyra becsülését a MÁV–HÉV dolgozóinak, hogy ebben a nehéz helyzetben is igyekeznek fenntartani a szolgáltatást és a menetrendi pontosságot. Majd ezen a ponton jelentette be, hogy bemutatták a BKK és a BKV által kialakított vizsgálati szempontrendszert, és hogy szó esett arról, hogy átmeneti megoldásként mely vonalakon képzelhető el
a meglévő, sokak által csak hannoveri villamosnak hívott TW-6000/6100 típusú járművek közlekedtetése az elöregedett HÉV-szerelvények helyett.
Erről az eshetőségről kevésbé konkrétan már lehetett hallani innen-onnan, de olyannyira földtől elrugaszkodottnak tűnt a megvalósítása, hogy ezidáig komolyan venni aligha lehetett. Csakhogy most már a BKK is hivatalosan megszólalt az ügyben. Sőt.
A BKK és a BKV által folytatott vizsgálat olyan szempontokra is kitér, hogy milyen infrastrukturális fejlesztésekre van szükség egy ilyen beavatkozáshoz, vagy hogy mennyire alkalmasak az említett járművek a HÉV-pályán való közlekedésre. A vizsgálat során emellett járművezetőket érintő témák is felvetődtek.
Már azt a szempontot is taglalják, hogy a változtatás mit jelentene az ügyfelek számára, és hogy milyen menetrend szerint, mekkora kapacitással tudnának közlekedni a szerelvények. Több civil szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy ha megvalósítható átmeneti megoldásnak is bizonyul a hannoveri villamosok közlekedtetése, külön vizsgálatot kell folytatni arról, hogy a villamosvonallá alakuló HÉV-ek esetleges bekötése a jelenlegi villamoshálózatba ne okozzon fennakadást.
A résztvevők és a BKK egyetértett abban, hogy a lehetséges üzemeltetési modellek alapos kivizsgálása segíthet a leginkább megfelelő megoldás megtalálásában. A BKK minden beérkező, illetve az ülésen elhangzott javaslatot megvizsgál az elkövetkezendő időszakban, ezt követően pedig a BKV Zrt.-vel együttműködve alakítja ki javaslatát a HÉV-ek közlekedésével kapcsolatban.
A hannoveri S-bahnon 1974-ben jelent meg és összesen 260 darab készült belőle: a Düwag gyár százat, az LHB további százhatvanat gyártott belőle. Budapest még 2001-ben vásárolt használtan Németországból „ex-hannoveri” villamosokat. A fővárosi közgyűlés 2001. február 22-én szavazott meg erre a célra 7 milliárd forintot, ami 68 villamos megvételére volt elég. Ezek mellé további 8 kocsit rendeltek Hannoverből, így összesen 76 kocsit állítottak forgalomba Budapesten.
Aztán 2010-ben és 2011-ben is újabb villamosok beszerzéséről döntöttek. Így 102-re nőtt az állományban lévő TW 6000-es villamosok száma. Majd 2015–2016-ban újabb 10 villamos érkezett, 2018-ban pedig újabb 9. A 118 tagú flottából a BKV 2024-től 60 darabot tervez hosszú távon üzemeltetni.
Az viszont tény, hogy Hannoverben a TeWe egyszerre volt HÉV-vasút, villamos, de föld alatti szakaszokon is közlekedett. Vagyis valóban van HÉV-funkciója. Ráadásul több példány korszerűsítésen is átesett, azonban ettől még igaz, hogy ezeknek a forgalomba állítása a HÉV-vonalakon mégiscsak sufnituning megoldásként fogadható el, ha egyáltalán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.