BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felpörög a nettévés piac

Több millióval is alulbecsülték tavaly a nemzetközi piackutatók az internetalapú tévészolgáltatásra (IPTV) előfizetők számát a világon. A technológia iránti kereslet ugyanis a recesszió ellenére átlagon felüli ütemben növekszik, a módosított előrejelzések szerint a netes televíziózás ügyfeleinek globális száma a tavalyi 28 millióról 2013-ra meghaladhatja a 83 milliót is. A növekedési ütemet egyértelműen Európa diktálja, az egyébként a televíziózás fellegvárának számító Észak-Amerikát ebben a szegmensben még Ázsia is lekörözi.

A hagyományos képernyőbizniszt gyökeresen átalakító szolgáltatást Magyarországon 2006 novemberében indította el a Magyar Telekom. A technológiát nálunk kezdetben a „fontolva haladó” kategóriába lehetett sorolni, jó ideig más szolgáltató nem is nagyon látott benne üzletet. E téren a fordulópontot a múlt év hozta meg, az operátorok száma mára nyolcra gyarapodott, az IPTV-előfizetők tábora is növekedésnek indult. A piacvezetőnek számító Magyar Telekom jelenleg 68 ezer ügyfelet tart számon ezen a technológián, a többieké összesítve is kevesebb ennél. (Külön erre a szegmensre a hazai piacon nincs hivatalos összesített mutató).

Az új technológiát a hazai piac szereplői az ügyfélmegtartás egyik fontos eszközének is tartják. Az IPTV az egyik kulcseleme lehet ugyanis a többféle szolgáltatást egy előfizetésben kínált ajánlatoknak. Ez utóbbi piaci modell Nyugat-Európában már évekkel ezelőtt megjelent. Magyarországon egy-két éve indult el, de azóta egyre több szolgáltató él a lehetőséggel, hogy telefont, internetet, tévét közös csomagban ajánljon.

A hazai operátorok közül az IPTV szolgáltatást csak két cég – a Magyar Telekom (MT) és az Invitel – kínálja a saját hálózatára építve. A többiek az MT nagykereskedelmi konstrukciójával léptek piacra.

Az IPTV-szolgáltatáshoz – amelynek a hagyományos televíziózással szembeni előnye az interaktivitása, a megállítható, visszajátszható filmek, az elektronikus műsorújság vagy éppen a digitális videotéka – nagy öszszegű beruházásokra is szükség van. Egyfelől a hálózati infrastruktúrát kell fejleszteni, hogy alkalmas legyen az IPTV-zéssel összefüggő tetemes adatmennyiség zökkenőmentes továbbítására, másfelől a szükséges fejlesztésekkel fokozható az interaktivitás. Az MT lakossági üzletágának tegnapi tájékoztatóján ennek kapcsán elhangzott, hogy a legnagyobb hazai szolgáltató rézkábeles hálózatán 700-800 ezer háztartáshoz lehetne eljuttatni a netalapú tévét, de a további IPTV-fejlesztéseket már nem ezen, hanem egyebek mellett a kábelen érdemes folytatni, az idén várhatóan már elérhetővé is válik ez a szolgáltatás.

Az IPTV élesben történő használatakor bizonyosodott be ugyanakkor, hogy minőségi szempontból megbízhatóbb szolgáltatást inkább a drága optikai (üvegszálas) hálózatokon nyújthatnak a cégek, ezek azonban az országok jelentős részében – így nálunk is – a nagy beruházási költségek miatt egyelőre lassú ütemben épülnek ki. A világon az idén átlépheti az 50 milliót a nettelevíziózásra előfizetők száma, míg a szolgáltatás 12 milliárd dollárt meghaladó üzletet jelenthet az operátoroknak, de ugyanez a mutató 2013-ra már megközelítheti a 40 milliárdot is – véli előrejelzésében az amerikai Multimedia Research Group. Az idei bevétel meghatározó részét még az előfizetési díjak adják, az online videotéka legfeljebb egymilliárdot hozhat a szolgáltatóknak.

Vélemény

Pál Gábor

A Magyar Telekom lakossági üzletágának stratégiai és gazdasági igazgatója

„Az IPTV a másfél éve elindított lakossági T-Home márka egyik legdinamikusabban növekvő szegmense. A szolgáltatáshoz a közelmúltban újabb alkalmazásokat fejlesztettünk. Ennek keretében a merevlemezes jelátalakítók mellett más beltéri vevőegységekről is rögzíthetők a műsorok, időzíthetők a felvételek. A digitális műsorújságban a könynyebb kereshetőség érdekében tematizáltak lettek a csatornák. Távirányítóval igénybe vehető médiatárral is bővül a kínálat – az otthoni képek és zenék lejátszására –, egy másik fejlesztéssel pedig gombnyomásra a képernyő internetes felületté alakul át.”

Szép Tibor

A GTS-Datanet stratégiai és termékfejlesztési igazgatója

„A szolgáltatás iránti kereslet egyenletesen nő, bár némileg alulmúlja előzetes várakozásainkat. Az IPTV számos újfajta kényelmi funkciót kínál, amit meg kell ismertetnünk a potenciális előfizetőkkel, hogy felkeltsük az érdeklődést iránta. Ezért is döntöttünk úgy, hogy 2010 januárjában kisebb reklámkampányt indítunk a szolgáltatás népszerűsítésére. A GTS-Datanet jelenleg 40 ezer lakossági ügyfelet szolgál ki, ebből mintegy 15 ezer előfizető számára adottak a műszaki feltételek az IPTV szolgáltatás kiépítéséhez. Az ügyfélmegtartó programunkban is kiemelt szerepet szánunk a szolgáltatásnak.”

Bauer Róbert

Az EnterNet igazgatótanácsának elnöke

„A nehéz gazdasági helyzet ellenére is sikeres volt az IPTV tavalyi bevezetése, és a múlt évre meghatározott ügyfélszámot is elértük. Az idén várhatóan többezresre növekszik IPTV-előfizetőink száma, mindezt egyebek mellett a bevezetés előtt álló triple play (internet-telefon-IPTV) csomagunkkal és újabb IPTV-bemutatótermek nyitásával igyekszünk elérni. Mivel a lakosság még nincs teljesen tisztában a szolgáltatás lényegével és előnyeivel, az ország 16 pontján nyitottunk már ilyen bemutatótermet, és a honlapunkon elérhető a szolgáltatást játékosan bemutató animációs filmünk is.”

A Magyar Telekom lakossági üzletágának stratégiai és gazdasági igazgatója

„Az IPTV a másfél éve elindított lakossági T-Home márka egyik legdinamikusabban növekvő szegmense. A szolgáltatáshoz a közelmúltban újabb alkalmazásokat fejlesztettünk. Ennek keretében a merevlemezes jelátalakítók mellett más beltéri vevőegységekről is rögzíthetők a műsorok, időzíthetők a felvételek. A digitális műsorújságban a könynyebb kereshetőség érdekében tematizáltak lettek a csatornák. Távirányítóval igénybe vehető médiatárral is bővül a kínálat – az otthoni képek és zenék lejátszására –, egy másik fejlesztéssel pedig gombnyomásra a képernyő internetes felületté alakul át.”

Szép Tibor

A GTS-Datanet stratégiai és termékfejlesztési igazgatója

„A szolgáltatás iránti kereslet egyenletesen nő, bár némileg alulmúlja előzetes várakozásainkat. Az IPTV számos újfajta kényelmi funkciót kínál, amit meg kell ismertetnünk a potenciális előfizetőkkel, hogy felkeltsük az érdeklődést iránta. Ezért is döntöttünk úgy, hogy 2010 januárjában kisebb reklámkampányt indítunk a szolgáltatás népszerűsítésére. A GTS-Datanet jelenleg 40 ezer lakossági ügyfelet szolgál ki, ebből mintegy 15 ezer előfizető számára adottak a műszaki feltételek az IPTV szolgáltatás kiépítéséhez. Az ügyfélmegtartó programunkban is kiemelt szerepet szánunk a szolgáltatásnak.”

Bauer Róbert

Az EnterNet igazgatótanácsának elnöke

„A nehéz gazdasági helyzet ellenére is sikeres volt az IPTV tavalyi bevezetése, és a múlt évre meghatározott ügyfélszámot is elértük. Az idén várhatóan többezresre növekszik IPTV-előfizetőink száma, mindezt egyebek mellett a bevezetés előtt álló triple play (internet-telefon-IPTV) csomagunkkal és újabb IPTV-bemutatótermek nyitásával igyekszünk elérni. Mivel a lakosság még nincs teljesen tisztában a szolgáltatás lényegével és előnyeivel, az ország 16 pontján nyitottunk már ilyen bemutatótermet, és a honlapunkon elérhető a szolgáltatást játékosan bemutató animációs filmünk is.” -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.