Bár a Porsche Hungaria csoporthoz tartozó Weltauto eladásai arányaiban feleannyira csökkentek, mint az újautó-piacéi, a válság halmozódó hatásait alaposan megérezte a hálózat is: előtte 53 volt a Weltauto-pontok száma. A csökkenés oka sok esetben az volt, hogy amikor a kereskedő készlete néhány darabra csökkent, a Weltauto javasolta a profil feladását.
„Korábban könnyen lehetett forgóeszközhitelhez jutni, de manapság a pénzintézetek nem fogadják el fedezetül az autót, hanem csupán a piaci érték 40-50 százalékára rúgó hitelt adnak. Emiatt országszerte nagyon kicsi készlettel dolgoznak a kereskedők – mondta Horváth Zoltán, hozzáfűzve: – Már nemigen van a piacon továbbértékesítésre alkalmas használt autó, pedig nyár közepe óta nagy a kereslet.” A Volkswagen konszern márkáiból a két-három éves, jó állapotú, legfeljebb hárommillió forintos gépkocsit egy nap alatt megveszik készpénzért. A nagyon olcsó autókat is keresik: a 600 ezer forint alatti, 10-12 éves, középkategóriás kocsi szintén hamar új gazdára lel.
Az árak az elmúlt évben folyamatosan estek, az idén a stagnálás után – éppen a kínálat minimális szintje miatt – most emelkedés várható. Az emberek nemigen akarják eladni az autóikat, mert ezeket többnyire olyan kedvező hitelfeltételekkel vásárolták, amilyeneket ma nem érhetnének el a hitelnyújtási feltételek szigorodása miatt. Másrészt: 2008 végéig a gépkocsivásárlások esetében is mintegy 85 százalékos volt a devizahitelek aránya, ám a forint árfolyamesése miatt ezekben az esetekben a tartozás összege meghaladja az autó forgalmi értékét. Emellett az elmúlt másfél évben néhány márka akár 30 százalék fölötti árkedvezményt is alkalmazott, hogy megszabaduljon eladhatatlannak látszó készletétől, így a viszonylag olcsón gazdára talált kocsik még jó ideig nem jelennek meg a kínálatban.
A Weltauto hálózatában az idén értékesített autók átlagéletkora 5,5 év volt. Közöttük legnagyobb számban a 2009-es és 2006-os évjáratú modellek szerepeltek, amelyek együttes aránya elérte a 30 százalékot. A tízévesnél idősebb kocsik ugyanakkor az idei teljes forgalom öt százalékát tették ki. A szakember úgy tudja, sok 11 évnél idősebb jármű is gazdát cserél, de jellemzően a magánforgalomban, a kereskedők nemigen foglalkoznak öt-hat évesnél korosabb gépkocsikkal.
Csóri Sándor, a hat márkát forgalmazó Schiller Autócsalád kereskedelmi igazgatója megerősítette, eltűntek a kifogástalan állapotú használt autók az újak piacának esése miatt. És az a kevés jó minőségű használt jármű is olyan áron megy el, amilyet három éve még elképzelhetetlennek tartottak a vásárlók. A magyar használtautó-piac sajátossága, hogy folyamatosan nagy számban ajánlanak fel a pénzintézetek a hitelt nem törlesztő ügyfelektől visszavett kocsikat. Ezeket azonban többnyire szervizkönyv és garancia nélkül hirdetik meg, hiszen az a tulajdonos, aki nem fizette a részleteket, a kötelező szervizekre sem vitte el a kocsit, így az elvesztette a garanciát – hangsúlyozta Csóri Sándor.
A cég a válság előtt erősítette a használtautó-profilját, és 500 darabos készlete számára külön telephelyet bérelt. Mindez már a múlté, ma már csupán 130–150 darab közötti a használtjármű-kínálat, ám nem csupán a piac fentiekben részletezett anomáliái miatt. „Év végére minden használtautó-kereskedő igyekszik csökkenteni a készletét, mert az új naptári év »idősebbé« teszi a kocsikat a vásárlók szemében, és ez értékcsökkenéssel jár” – mondta a kereskedelmi igazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.