„A Nemzeti Közlekedési Hatóság felfüggesztette a BKV működési engedélyét pénzügyi helyzetének bizonytalanságára hivatkozva, és hat hónapos ideiglenes engedélyt adott ki. Ez idő alatt kell stabilizálni a BKV pénzügyi állapotát, ami nyilvánvaló bizonyítéka annak, hogy a szocialista-szabaddemokrata városvezetés a BKV-ban csődtömeget hagyott maga után.” Így szólt a rövid főpolgármesteri közlemény az NKH határozatának nyilvánosságra hozatala után. Tarlós azonban tévedett: a BKV továbbra is rendelkezik működési engedéllyel.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság három területen függesztette fel a működési engedélyeket: a HÉV-nél, a libegőnél és a fogaskerekű vasútnál. Mindháromnál megadták ugyanakkor ezzel egy időben az ideiglenes engedélyt, ami az utazóközönség számára a legfontosabb, hiszen így a közlekedés nem áll meg. Az ideiglenes engedély hat hónapig érvényes, ez idő alatt kell rendezni a pénzügyi helyzetet.
Ahhoz, hogy kiadják a működési engedélyt, négy feltétel teljesülése szükséges. Az érintett területeken ezek közül háromnak megfelel a BKV: az üzleti jó hírneve, a szakmai alkalmassága és a baleseti károk megtérítésére való alkalmassága is megfelelő az NKH szerint. A negyedik követelménnyel, a pénzügyi teljesítőképességgel azonban problémák adódtak. A hivatalos megfogalmazás szerint „kétely merült fel” ezzel kapcsolatban, emiatt igazságügyi szakértői véleményt kértek ki, az pedig elmarasztaló lett. Ahhoz, hogy pénzügyileg is rendezettnek találják a cég helyzetét, azt kell garantálni, hogy a következő egy évre várható minden fizetési kötelezettségüket teljesíteni tudják – ez nem történt meg.
A legsúlyosabb fenyegetés mégsem tűnt el, annak ellenére sem, hogy a helyzet nem olyan súlyos, mint amilyennek Tarlós István közleménye alapján tűnik. A BKV-nak és Budapest vezetésének hat hónapjuk maradt arra, hogy rendezzék a három ágazat pénzügyi helyzetét. Ha ez nem történik meg, akkor 2011 májusában valóban leállhatnak a közlekedésnek ezek a fajtái. És bár azt könnyűszerrel el tudná viselni a főváros, ha a fogaskerekű vasút vagy a libegő nem járna néhány hónapig, a HÉV leállítása súlyos érvágás volna. Az ideiglenes működési engedélyt a lehető leghosszabb időtartamra adták ki, de ez sem változtat azon a tényen, hogy sürgős megoldásra van szükség.
Arról azonban mindeddig nem látott napvilágot koncepció, mi lehetne ez a megoldás. A BKV-nál nem kommentálják az NKH határozatát, az önkormányzat és az állam részéről pedig csupán az elmúlt néhány hónapban elhangzott tervekre lehet hagyatkozni. Az előző évet 23,5 milliárd forint veszteséggel zárta a közlekedési társaság, 2010-re azonban mindössze 3,8 milliárdos veszteséget terveztek. Igaz, ennek része lett volna az a 17,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás is, amit még a Bajnai-kormány ígért meg, s amelynek több részletét az Orbán-kormány már nem utalta át.
Később azonban Orbán Viktor arról állapodott meg Tarlós Istvánnal, hogy a kormány novemberben 12,5 milliárd forint támogatást ad a BKV-nak, ami nélkül valószínűleg veszélybe került volna a működés. (Hogy ez nem pártpolitikai lépés volt, megerősíti, hogy korábban még Demszky Gábor is ugyanezt jelezte.) A Nemzetgazdasági Minisztérium még az önkormányzati választás előtt közölte, hogy csődbizottságot hoznak létre.
A legnagyobb problémát egyértelműen a BKV tartós forráshiányos működése jelenti. Vagyis féléves időtávon megvalósítható lenne az, hogy az állami forrást a három veszélyeztetett területre csoportosítsák át, de ez nagy valószínűséggel csak a lyukak egyszeri betapasztását jelentené, hosszú távon nem oldaná meg a nehézségeket.
„A Nemzeti Közlekedési Hatóság november 8-ával valamennyi vasúthatósági működési engedélyünket felfüggesztette, egyidejűleg pedig ideiglenes működési engedélyt adott ki. Az ideiglenes engedély 6 hónapig érvényes. A felfüggesztés indoka, hogy a vasúti törvény alapján igazolni kell társaságunk pénzügyi teljesítőképességét kérelmünk benyújtását követő 12 hónapos időszakra vonatkozóan, és az NKH megállapította, hogy e kritériumnak nem felelünk meg.”
Nem hagyja magára a csőd közeli állapotba került BKV-t a magyar kormány - áll a Nemzetgazdasági Minisztérium csütörtökön kiadott közleményében. A BKV így elkerüli a csődöt. A kormány szerdai ülésén döntött arról, hogy átutalja a még Bajnai Gordon által Demszky Gábor nak megígért 7,5 milliárd forintot.
„A Nemzeti Közlekedési Hatóság november 8-ával valamennyi vasúthatósági működési engedélyünket felfüggesztette, egyidejűleg pedig ideiglenes működési engedélyt adott ki. Az ideiglenes engedély 6 hónapig érvényes. A felfüggesztés indoka, hogy a vasúti törvény alapján igazolni kell társaságunk pénzügyi teljesítőképességét kérelmünk benyújtását követő 12 hónapos időszakra vonatkozóan, és az NKH megállapította, hogy e kritériumnak nem felelünk meg.”
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.