BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét lefelé módosít az MGE

Az eladások emelkedése ellenére sem derűlátó a piac – Dominálnak a cégvásárlások

Október volt a negyedik hónap az idén, amikor több személyautó kapott rendszámot, mint tavaly, a hasonló időszakban. A kereskedők azonban mégsem sóhajthatnak fel, hiszen az első tíz hónap alatt forgalomba helyezett 36 089 kocsi 31 százalékkal marad el a tavalyi szinttől.

Emiatt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) már másodszor módosítja lefelé az idei eladási prognózist. Amint Erdélyi Péter ügyvezető elnök lapunknak elmondta, már csak 44-45 ezer személyautó és 8-9 ezer kishaszonjármű forgalomba helyezését tartják elképzelhetőnek, noha az év elején még úgy vélte az egyesület, hogy az öt évvel ezelőtti 200 ezerrel szemben az idén 65 ezer személygépkocsi, valamint 11 ezer kishaszonjármű forgalomba helyezése várható. Az első féléves adatok után aztán a személykocsi-eladásokat 50 ezerre, a kishaszonjármű-forgalmat pedig 10 ezerre korrigálta az MGE. Összehasonlításul: tavaly 61 ezer személykocsi és nem egészen 11 ezer kishaszonjármű kapott rendszámot, ám Erdélyi Péter szerint még jövőre sem érjük el a tavalyi szintet.

Az új személyautók csupán egyharmadát vásárolják magánszemélyek. Ez a tendencia várhatóan fennmarad, amíg az ügyfelek hitelfelvételi, illetve vásárlási kedve vissza nem tér – mondja az MGE elnöke, aki abban is bízik, hogy a jelentősen szigorított hitelezési környezetben a finanszírozók olyan konstrukciókkal állnak elő, amelyekkel a hitelezés alacsony és kalkulálható kockázat mellett folytatható.

Manapság igen nehéz prognózist vagy értékesítési tervet készíteni, hiszen éppen a piacot másfél évtizedig uraló Suzuki eladásai csökkentek a legnagyobb mértékben október végéig, és a legnagyobb forgalmú húsz márka közül csupán a Skoda növelte értékesítését. Dalnoki Balázs, az importőr, a Porsche Hungaria Skoda-igazgatója azzal magyarázza az eredményt, hogy tavaly, amikor sok tömegmárka hatalmas árkedvezményekkel élénkítette keresletét, a Skoda nem ment bele ebbe a versenybe. Így az éves értékesítési szint viszonylag alacsony maradt, és az idén ahhoz az alacsony bázishoz képest tudott fejlődni a márka. Dalnoki szerint azonban megérte kimaradni a lefelé licitáló árversenyből: a márkanév nem devalválódott a használt autók piacán. Az is segített, hogy közel 70 százalék a céges vásárlások aránya. Mivel a vállalkozások minden korábbinál jobban ügyelnek az ár/érték arányra, az Octavia afféle cégautóvá vált. Október elseje óta pedig 4 évre vagy 200 ezer kilométerre bővítették a Skoda-garanciát, mondván: nem csak az árakkal lehet versenyezni a piacon.

A kishaszonjárművek piacán a forgalom bővülése a szeptemberi megtorpanást követően októberben folytatódott. Ez arra enged következtetni az MGE szerint, hogy az ilyen járműveket használó kis- és középvállalatok helyzete stabilizálódik, munkájukhoz egyre inkább szükség van a régebbi járműveik lecserélésére. Ebben a szegmensben az év eleji 56 százalékos visszaesés 22-re mérséklődött. A nagyhaszonjárműveknél áprilisban volt a trendforduló. Azóta folyamatosan jóval több teherautó kap rendszámot, mint az elmúlt év azonos hónapjában.


Világpiac

Amíg Dél-Afrikában és Indiában 22 százalékkal bővült az októberi autópiac az elmúlt évhez képest, addig a japán gyártók szörnyű hónapot zártak: másfél év legnagyobb, 26 százalékos zuhanását könyvelte el a közútijármű-piac. A személyautó-gyártók pedig ebben a hónapban akár 30 százalékot meghaladó forgalomesést sem tartanak kizártnak azt követően, hogy lezárult az állami roncsautóprogram. Ugyanez okból csökkent Németországban 20, Franciaországban 19, Spanyolországban pedig 38 százalékkal az októberben újonnan forgalomba helyezett autók száma.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.