BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdos Coop-arculatváltás

Diszkontok helyett minőségi boltokat hoz létre az élelmiszer-kereskedelmi hálózat

A következő két év alatt teljesen megújul a Coop üzletlánc közel háromezer egysége. Erre azért van szükség, mert a boltok jelenlegi arculata egyidős az éppen 15 éves üzlethálózattal – mondta el lapunknak Murányi László, a háromezer saját felirat alatt működő bolt mellett további kétezret ellátó Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatója.

A részvénytársaság közgyűlése májusban azt követően döntött a több mint 1,5 milliárd forintos átalakítási programról, hogy tíz, új arculattal ellátott üzlettel tesztelték a fogyasztók és beszállítók reakcióját. A tesztüzletek között volt a Coop-lánc legnagyobb forgalmú egysége, a közel ezer négyzetméteres Miskolci Árucsarnok. A csarnok üzemeltetője, az Unió Coop Zrt. beruházásának értéke meghaladta a 200 millió forintot, ennek révén az egység az új Coop-kategorizálás szerint megkapta a Coop Szuper nevet.

Az új besorolás alapvetően a szolgáltatási színvonal alapján történik, és lesznek Coop Szuper, Coop ABC, Mini Coop boltok. A Coop Szuperben kötelező a cégcsoport integrált informatikai rendszerének alkalmazása, a törzsvásárlói kártya elfogadása, a látványpékségek.

A Coop csoport 2002-ben kezdett informatikai hálózatfejlesztése látványosan halad: év végére már több mint nyolcszáz boltban működik majd, ezek együttesen a csoport forgalmának közel 60 százalékát fedik le. A logisztikai központokra is kiterjedő integrált rendszerrel az üzletek 80 százalékát fedik le két éven belül. Addigra a beruházási összköltség eléri a 8 milliárd forintot. Az üzleteket az országszerte működő tíz logisztikai raktár szolgálja ki, a tizenegyedik pedig Székesfehérváron fogadja az importárut, s ezt azután a regionális raktáraknak továbbítja.

A Co-op Hungary ugyanis tíz éve cseh és szlovák kereskedelmi partnereivel létrehozott egy pozsonyi székhelyű beszerzési társaságot Coop-Euro AS néven, amely a nemzetközi árubeszerzést intézi. A Coop-Euro Csehországból és Szlovákiából leginkább édességet, sütőipari termékeket, olajat vásárol, Olaszországból érkezik a rizs, Horvátországból pedig a halkonzerv nagy része. A Távol-Keletről rizst, halkonzervet, egzotikus gyümölcsöt importálnak.

A társhálózatok pedig Magyarországon leginkább szalámiféléket, fűszerpaprikát és bort vásárolnak – részben a közös láncnak, részben pedig az országok saját hálózatainak. Legutóbb – tavalyelőtt – bolgár kereskedők csatlakoztak a Coop-Euro AS-hez.

A Co-op Hungary nem a zöldmezős beruházásokról ismert, hiszen saját boltjai kereskedelmi szempontból a legértékesebb helyen vannak. A jó helyszín azonban önmagában nem elegendő a versenyképességhez, ezért az elmúlt néhány esztendőben évente 10-12, egyenként mintegy 700 négyzetméteres üzlet létesült zöldmezős beruházásban a szükséges informatikai beruházásokkal együtt. Erre, valamint a hálózatban szükségessé vált korszerűsítésekre tavaly 3 milliárd forintot fordított a csoport.

„A Coop mindig is vidéki kényelmi boltokat üzemeltető hálózat volt, még a legnagyobb üzletek mérete sem haladja meg az ezer négyzetmétert. Ezek meghatározzák az üzlet- és akciós politikát, valamint a választékot egyaránt. A diszkont más műfaj, és nem akarunk kalandokba bocsátkozni, mert vannak cégek, amelyek erre specializálódtak, tehát valószínűleg jobban csinálják” – mondta Murányi László arra a kérdésre, nem tervezik-e diszkontüzletek létesítését.

A Coop-lánc 1993-ban mint beszerzési társulás indult el azzal a céllal, hogy az alapító ÁFÉSZ csoport részére biztosítsa az árut. A korábbi áfészekből alakult 165 gazdasági társaság által 15 éve alapított Co-op Hungary Zrt. 165 tulajdonosának 2200 üzlete van. A 2002-ben elindított franchise-program révén ma 730 franchise-partner mintegy 2900 egysége működik a Coop logó alatt. Van még a Coop tulajdonosi körének – az egykori áfészeknek – mintegy kétezer olyan kisebb boltja, amely nem felel meg a lánc franchise-előírásainak, ám amelyet nagykereskedőként a Co-op Hungary lát el áruval.

„A válság a teljes kiskereskedelmet, azon belül az élelmiszer-kereskedelmet is érintette. Érezhetően csökkent az élelmiszer-napicikkek fogyasztásának mennyisége. Ami az árbevételt illeti, manapság – folyó áron – 95-96 százalékon állunk az elmúlt év első tíz hónapjához képest, de reméljük, az utolsó két hónapban javul az eredmény” – foglalta össze Murányi László, hozzátéve: a válság hatására egyre többen keresik az olcsóbb termékeket, és nőtt a a saját márkás áruk forgalma is, mert ár-érték arányuk jobb, mint más gyártmányoké.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.