A részvénytársaság közgyűlése májusban azt követően döntött a több mint 1,5 milliárd forintos átalakítási programról, hogy tíz, új arculattal ellátott üzlettel tesztelték a fogyasztók és beszállítók reakcióját. A tesztüzletek között volt a Coop-lánc legnagyobb forgalmú egysége, a közel ezer négyzetméteres Miskolci Árucsarnok. A csarnok üzemeltetője, az Unió Coop Zrt. beruházásának értéke meghaladta a 200 millió forintot, ennek révén az egység az új Coop-kategorizálás szerint megkapta a Coop Szuper nevet.
Az új besorolás alapvetően a szolgáltatási színvonal alapján történik, és lesznek Coop Szuper, Coop ABC, Mini Coop boltok. A Coop Szuperben kötelező a cégcsoport integrált informatikai rendszerének alkalmazása, a törzsvásárlói kártya elfogadása, a látványpékségek.
A Coop csoport 2002-ben kezdett informatikai hálózatfejlesztése látványosan halad: év végére már több mint nyolcszáz boltban működik majd, ezek együttesen a csoport forgalmának közel 60 százalékát fedik le. A logisztikai központokra is kiterjedő integrált rendszerrel az üzletek 80 százalékát fedik le két éven belül. Addigra a beruházási összköltség eléri a 8 milliárd forintot. Az üzleteket az országszerte működő tíz logisztikai raktár szolgálja ki, a tizenegyedik pedig Székesfehérváron fogadja az importárut, s ezt azután a regionális raktáraknak továbbítja.
A Co-op Hungary ugyanis tíz éve cseh és szlovák kereskedelmi partnereivel létrehozott egy pozsonyi székhelyű beszerzési társaságot Coop-Euro AS néven, amely a nemzetközi árubeszerzést intézi. A Coop-Euro Csehországból és Szlovákiából leginkább édességet, sütőipari termékeket, olajat vásárol, Olaszországból érkezik a rizs, Horvátországból pedig a halkonzerv nagy része. A Távol-Keletről rizst, halkonzervet, egzotikus gyümölcsöt importálnak.
A társhálózatok pedig Magyarországon leginkább szalámiféléket, fűszerpaprikát és bort vásárolnak – részben a közös láncnak, részben pedig az országok saját hálózatainak. Legutóbb – tavalyelőtt – bolgár kereskedők csatlakoztak a Coop-Euro AS-hez.
A Co-op Hungary nem a zöldmezős beruházásokról ismert, hiszen saját boltjai kereskedelmi szempontból a legértékesebb helyen vannak. A jó helyszín azonban önmagában nem elegendő a versenyképességhez, ezért az elmúlt néhány esztendőben évente 10-12, egyenként mintegy 700 négyzetméteres üzlet létesült zöldmezős beruházásban a szükséges informatikai beruházásokkal együtt. Erre, valamint a hálózatban szükségessé vált korszerűsítésekre tavaly 3 milliárd forintot fordított a csoport.
„A Coop mindig is vidéki kényelmi boltokat üzemeltető hálózat volt, még a legnagyobb üzletek mérete sem haladja meg az ezer négyzetmétert. Ezek meghatározzák az üzlet- és akciós politikát, valamint a választékot egyaránt. A diszkont más műfaj, és nem akarunk kalandokba bocsátkozni, mert vannak cégek, amelyek erre specializálódtak, tehát valószínűleg jobban csinálják” – mondta Murányi László arra a kérdésre, nem tervezik-e diszkontüzletek létesítését.
A Coop-lánc 1993-ban mint beszerzési társulás indult el azzal a céllal, hogy az alapító ÁFÉSZ csoport részére biztosítsa az árut. A korábbi áfészekből alakult 165 gazdasági társaság által 15 éve alapított Co-op Hungary Zrt. 165 tulajdonosának 2200 üzlete van. A 2002-ben elindított franchise-program révén ma 730 franchise-partner mintegy 2900 egysége működik a Coop logó alatt. Van még a Coop tulajdonosi körének – az egykori áfészeknek – mintegy kétezer olyan kisebb boltja, amely nem felel meg a lánc franchise-előírásainak, ám amelyet nagykereskedőként a Co-op Hungary lát el áruval.
„A válság a teljes kiskereskedelmet, azon belül az élelmiszer-kereskedelmet is érintette. Érezhetően csökkent az élelmiszer-napicikkek fogyasztásának mennyisége. Ami az árbevételt illeti, manapság – folyó áron – 95-96 százalékon állunk az elmúlt év első tíz hónapjához képest, de reméljük, az utolsó két hónapban javul az eredmény” – foglalta össze Murányi László, hozzátéve: a válság hatására egyre többen keresik az olcsóbb termékeket, és nőtt a a saját márkás áruk forgalma is, mert ár-érték arányuk jobb, mint más gyártmányoké.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.