BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Biztató jelek a fehérárupiacon

Az idei év legnagyobb vesztesei a beépíthető készülékek

Az év vége felé közeledve már biztatóbb jelek tapasztalhatók a háztartási berendezések magyarországi piacán. A GfK piackutató intézet által az idei első négy hónapra éves összevetésben kimutatott közel 20 százalékos visszaesést az azt követő hónapokban némi növekedés követte. Ennek nyomán a nyár végére már csak egy számjegyű, mintegy 8 százalékos csökkenést tapasztalhattak a gyártók az előző év azonos időszakával összevetve. Az is tény azonban, hogy a magyarországi piac évek óta komoly lejtmenetben van, a négy-öt évvel ezelőtti értékesített darabszámokat tekintve több százezres mínuszban – emelte ki a Whirlpool Magyarország Kft. tegnapi háttérbeszélgetésén Láncz Domonkos marketingvezető. Összességében azonban bizakodó, szerinte a hagyományosan erősebb utolsó negyedév főként a karácsonyi vásárlásoknak köszönhetően tovább mérsékelheti a magyarországi piac éves visszaesésének a mértékét, ez darabszámban 800 ezres eladást jelenthet. Ezen belül az amerikai Whirlpool márka első nyolchavi részesedése értékben 14 százalékra nőtt, ez közel egy százalékpontos javulás az előző év azonos időszakához képest – mondja Láncz Domonkos.

Ami a fehérárupiacon az egyes termékszegmenseket illeti, az idei év eddigi legnagyobb vesztesei egyértelműen a beépíthető készülékek, amelyekre amúgy egyébként évek óta stabilan támaszkodhattak a márkagyártók. Ezekből a berendezésekből az idei első nyolc hónapban hozzávetőleg 14 százalékkal kevesebb fogyott, mint egy éve. A gazdasági válság ugyanis Magyarországon is padlóra küldte az építőipart, amely az új építésű lakásokkal vagy irodakomplexumokkal a legfőbb megrendelője ennek a termékcsoportnak. Magyarországon jelenleg 15-20 százalék körül van a beépíthető készülékek aránya, szemben a Csehországban kialakult 40 vagy a Németországban tapasztalt 70 százalékos aránnyal. A marketingvezető azzal is magyarázza a hazai trendet, hogy nálunk még mindig sokat számít az ár, a szabadon álló készülékek pedig olcsóbbak a beépíthetőknél. A Whirlpool ez utóbbi kategóriában Magyarországon mind értékben, mind darabszámban 20 százalékra növelte a részesedését.

A hazai fehérárupiacon a legnagyobb súlya még mindig a mosó- és hűtőgépeknek van, ezek valamivel több mint a felét teszik ki a teljes termékkörnek. Az idén eddig azonban a legtöbb készülékfajtának csökkent az értékesítése, ezalól egyedül a szárítógépek számítanak kivételnek, igaz, esetükben a bázis ma még igen alacsony.

A válság az elektronikai cikkek kereskedelmét is átalakította, különösen a szakkereskedői kör (Media Markt, Saturn, Electro World stb.) szűkült. A vevők egy jelentős része ugyanakkor továbbra is ezt részesíti előnyben az egyéb beszerzési forrásokkal szemben. A hazai háztartásikészülék-vásárlók egyelőre nem nagyon kaptak rá a nagy berendezések webes beszerzésére, az internetes megrendelések aránya még elenyésző a bolti vásárlásokkal szemben – válaszolta lapunknak Láncz Domonkos. Hozzátette, mindezt annak ellenére, hogy egyébként a webes árak akár 20 százalékkal is olcsóbbak lehetnek az áruháziaknál. A világhálós értékesítés egyes számítások szerint ebben a termékkörben Magyarországon még nem éri el a 10 százalékot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.