Novemberben 3481 személyautó kelt el, szinte ugyanannyi, mint egy évvel korábban, ám kishaszonjárműből negyedével több, 990 került forgalomba. Azt követően, hogy július, augusztus és szeptember folyamán 19, 23 és 11 százalékkal több személykocsi talált gazdára, a novemberi eredmény igen kedvezőtlennek látszik.
Az eladási statisztikával kapcsolatban Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke azonban emlékeztetett arra, hogy tavaly nyáron nagyon mélyre zuhant a személyautó-értékesítés az importőrök által 2009 tavaszán hirdetett árkedvezményes készletkiárusítás, valamint a júliusban bevezetett áfaemelés eredményeként. Most viszont a forgalom beállt arra a szintre, amely a tavalyi utolsó negyedet jellemezte.
Mindenesetre az idei harmadik negyedéves forgalombővülés révén az első negyedév végi 55 százalékos visszaesés mértéke 30 alá csökkent. A személyautó-piacon továbbra is a céges eladások a meghatározók, ezek aránya folyamatosan növekedve mára elérte a forgalom kétharmadát. Erdélyi Péter szerint ez a tendencia várhatóan mindaddig fennmarad, amíig a magánvásárlók hitelfelvételi és vásárlási kedve vissza nem tér, illetve amíg a finanszírozói környezet barátságosabbá nem válik.
A kishaszonjárművek forgalomba helyezése terén – a szeptemberi megtorpanást leszámítva – folytatódik a júliusban kezdődött markáns javulás. Ez azt mutatja, hogy a kishaszonjárműveket elsősorban használó kis- és középvállalatok helyzete stabilizálódni látszik, munkájukhoz egyre inkább szükségük van ezekre a járművekre, illetve régebbi kocsijaik lecserélésére. Az év eleji jelentős, 56 százalékos visszaesés mostanra, 11 hónapra vetítve 18 százalékra mérséklődött, és az MGE további javulást vár az év végére.
A nagyhaszonjárművek eladása a múlt hónapban különösen nagyot, közel 90 százalékot bővült. Az első negyedévi 45 százalékos visszaeséshez képest a 11 havi összesítés már 16 százalékkal nagyobb darabszámot tartalmaz, mint az elmúlt év azonos időszakában. Az MGE szerint a gazdasági növekedés beindulása nagymértékben elősegítheti a nagyhaszonjárművek értékesítésének további helyreállását, fejlődését. Ezek javításában is jelentős versenyelőnyt élveznek a fekete- és szürkegazdaságban működő, adót nem fizető, megfelelő képzettséggel és szerszámozottsággal, illetve működési engedéllyel nem rendelkező javítók. Ezek tevékenységének megszüntetése állami, környezetvédelmi és hatósági érdek – állítja az importőr egyesület, egyben a hatályos jogszabályok szigorú alkalmazását kéri a hatóságoktól. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.