„Aláírták a Magyar Turizmus Zrt. 2011. évre szóló támogatási szerződését, ennek értelmében az idén 5,2 milliárd forint állami forrásból gazdálkodhat a társaság. Ebből az összegből a tervek szerint valamivel több mint 4 milliárdot költünk marketingre” – mondta a Világgazdaságnak Horváth Gergely, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. vezérigazgatója.
A kormányzat eredeti tervei szerint 6,5 milliárdot kapott volna a turisztikai marketingszervezet a szakmai munkája finanszírozására, ám ez az összeg a 250 milliárd forintos zárolások következtében 1,3 milliárddal csökkent (az elvonások 2 milliárd forintot érintettek, de az idei tervben szereplő 720 milliós áfatartozását már tavaly sikerült rendeznie a társaságnak). „A cél az lett volna, hogy megduplázzuk ez évben a marketingre fordítható összeget; ez ugyan nem jött össze, de még így is közel 50 százalékkal nőtt ez a keret” – mondta a vezérigazgató, hozzátéve, hogy a kormányzat részéről nagy az elkötelezettség az idegenforgalom fellendítése iránt, és ígéretet is kaptak arra nézve, hogy ha a gazdasági környezet megengedi, akkor a most elvont összeget a jövő évben megkaphatják.
A tervezetthez képest 1,3 milliárd forinttal kisebb támogatás elsősorban a külföldi kampányokat érinti, az ezekre szánt 1,5 milliárd helyett csupán néhány százmillió forintot tudnak erre költeni az idén. Ennek ellenére folyamatosan folynak a külföldi promóciók, és mint azt Horváth Gergely elmondta, minden egyes célpiacra több pénz jut, mint tavaly. A nyárra várható egy nagyszabású európai szintű kampány elindítása, két nemzetközi tévécsatornával együttműködve, azonban az igazi nagy durranásra és masszív médiajelenlétre a nemzetközi porondon valószínűleg a jövő évig kell várni. Az idén a változások miatt elsősorban a belföldi marketingtevékenységre helyezik a hangsúlyt; a jelenleg is futó hirdetések mellett két hét múlva indítanak egy erőteljes országos kampányt, amely a belföldi utazást hivatott népszerűsíteni.
A vezérigazgató tájékoztatása szerint 2011-ben folytatódik a Magyar Turizmus Zrt. szervezeti átalakítása is. Ennek egyik célja, hogy csökkentse a működési költségeket, ezáltal növelve a marketingre fordítható összeget. Tavaly körülbelül 2,8 milliárdot költött működésre a szervezet, az idén ezt sikerült 2,4 milliárd forintra szorítani, a reményeik szerint jövőre pedig nem lesz több 2 milliárdnál. A másik fontos kitűzött cél, hogy az MT Zrt. költségvetésén belül növeljék a piacról származó saját bevételek arányát, jelenleg ugyanis ennek aránya csupán 10 százalék körüli, a maradék 90 százalék az állami forrás. Mindezeknek megfelelően az idén tovább erősítik az értékesítésösztönzést, a költséghatékonyabb marketingtevékenységet szolgáló stratégiai együttműködéseket is. Az elmúlt hónapokban többek közt a Budapest Airporttal, a Hungexpóval és a Malévval kötöttek már hasonló szerződést, néhány héten belül pedig a Hungaroring Zrt.-vel is tető alá kerülhet egy ilyen jellegű megállapodás, amely azt szolgálná, hogy a Forma–1-es futamhoz kapcsolódó eseményeken, promóciókon keresztül nagyobb megjelenéshez jusson az MT Zrt. és az ország turisztikai kínálata. Hozzátette: az ilyen jellegű együttműködéseket semmilyen szinten nem érinti hátrányosan a tervezettnél kisebb állami támogatás.
A reméltnél szűkebb költségvetés ellenére az ez évre vonatkozó üzleti célok továbbra is változatlanok, azaz a külföldi vendégéjszakák számában 3,4, a belföldi vendégéjszakákéban 2,7, a konferenciaturizmus forgalmában pedig 5 százalékos bővülést várnak. „Az első negyedéves adatok viszszaigazolták az értékesítésorientált stratégiánkat, a várakozásoknál nagyobb mértékben, több mint 7 százalékkal nőtt például a külföldi vendégéjszakák száma” – mondta Horváth Gergely.
Nőtt az európaiak utazási kedve
Tavaly az Európai Unió állampolgárainak 68 százaléka döntött úgy, hogy üdülni megy; ez három százalékkal több, mint egy éve, ami mindenképpen jó hír a turizmusnak, az uniós nemzetgazdaságok életében egyre fontosabb szerepet betöltő ágazatnak – hangsúlyozta pénteken Antonio Tajani, az Európai Bizottság alelnöke a magyar soros elnökség égisze alatt Budapesten megrendezett európai turisztikai konferencia sajtótájékoztatóján. A Magyar Turizmus Zrt. közreműködésével szervezett rendezvény fókuszában a fenntartható és felelős turizmus, valamint az életminőség javítása állt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.