Az év második negyedében egy új kiskereskedelmi egységet adtak át az izraeli Ablon csoport fejlesztésében Budapesten, a Blaha Lujza téren. A 6000 négyzetméteres Europeum olyan középkategóriás márkáknak ad otthont, mint a H&M, a Müller, a Deichmann vagy a Tally Weijl, elsősorban a közepes vagy alacsony jövedelmű vásárlókat megcélozva. Így a budapesti modern bevásárlóközpont-állomány 714500 négyzetméterre növekedett összesen 27 ingatlannal. Az év végéig további 81700 négyzetméternyi új kereskedelmi terület átadása várható Budapesten a következő épületekben: Váci1 (11ezer m2, Orco), KöKi Terminál (58ezer m2, R-Co Zrt.), CET (12ezer m2, Porto Investment). Az év második negyedében a Wing is belekezdett egy kisebb egység fejlesztésébe 5300 négyzetméteren, melyre már számos előbérleti szerződést írtak alá. Ennek átadása 2012 első felében várható. A vidéki bevásárlóközpontok állománya 508ezer négyzetméter 35 ingatlanban. Jelenleg két vidéki bevásárlóközpont fejlesztése zajlik összesen 49500 négyzetméteren. Az ECE Szegeden építi a 41 ezer négyzetméteres Árkádot (átadás 2012), míg az Erste Ingatlan a SióPláza fejlesztését fejezi be 8,5 ezer négyzetméteren (várható átadás 2012 eleje).
A keresletet vizsgálva kiderült: 2011 második negyedévében a Debenhams új belépőként jelent meg a piacon, 2100 négyzetméteres üzletet nyitott, mellette több nemzetközi márka kezdte meg a magyarországi piacra történő belépés lehetőségeit vizsgálni. Habár a rendelkezésre álló bevásárlóközpont-állomány megfelel elképzeléseiknek a minőséget, illetve a bérleti díjakat tekintve, a gyenge makrogazdasági mutatók óvatossá teszik őket. Amíg a kiskereskedelmi forgalom és a háztartások fogyasztása nem növekszik határozottan, a Jones Lang LaSalle-nál nem számítanak nagyobb nemzetközi márkák belépésére. Ennek következtében a bevásárlóközpontok bérlői mixe többé-kevésbé homogén marad, s ez az új, kevésbé bejáratott központok működését megnehezíti. A bevásárlóközpont-vezetőknek új, kreatív módszereket, illetve agresszívabb marketingstratégiát kell bevetniük, hogy növeljék a látogatottságot.
A bevásárlóközpontokban nem tapasztalható a bérleti díjak csökkenése, sőt, egyre több bérlő ragaszkodik a csupán forgalomarányos bérleti díj konstrukcióhoz. Ez leginkább az olyan új bevásárlóközpontok esetében jellemző, ahol még nincsenek megbízható adatok a látogatottságra vonatkozóan. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.