A szakmai szervezet a dohánykereskedelem szabályozását célzó törvényjavaslatot számos helyen életszerűbbé tenné. A parlament előtt lévő törvényjavaslat szerint 2000 lakosra jutna egy dohányt árusító bolt, a szövetség viszont 1100-1200 főnél húzná meg ezt a határt. A dohánytermékeket árusító kereskedelmi helyek száma így is 10 ezerre csökkenne a mostani 43 ezerről, míg az eredeti elképzelés megvalósulásakor a szervezet kalkulációi szerint mindössze 6-7 ezer dohánybolt maradna. (Az árusítóhelyek számának drasztikus csökkentése egyébként nem olyan drámai hatású, mint első látásra tűnik, hiszen a jelenlegi állapotok szerint is a kereskedelmi egységek nem egészen fele adja a forgalom nagyjából 80 százalékát.)
A dohánytermékeken lévő alacsony kiskereskedelmi árrés miatt a szövetség azt is szeretné elérni, hogy a dohányboltok felvehessenek a szortimentbe egyéb termékeket is annak érdekében, hogy működésük rentábilis legyen. Ami a boltok koncessziós díját illeti: annak mértékénél az lenne a jó megoldás, ha azt egy jelképesnek mondható, fix összegben határozák meg, amelyet azután egy bizonyos forgalom elérése után forgalomarányosan lehetne tovább emelni. A DBMSZ javaslatainak fontos eleme a kis- és nagykereskedők közötti pénzforgalom elektronikussá tétele is: ezzel a szervezet szerint átláthatóvá és könnyen ellenőrizhetővé lehetne tenni a piacot. Az új szabályozásnak a túlzott mértékű piaci koncentrációt is ki kell küszöbölnie, és a DBMSZ szerint az engedélyek kiadásánál is körültekintően kellene eljárni: a kereskedelemben teljesen járatlan vállalkozások bevonása ugyanis nem kívánt kockázatokkal járhat.
A szervezet szerint nagyon fontos, hogy az új szabályozással a lehető legnagyobb mértékben elkerüljék a feketekereskedelem növekedésének kockázatát: a megfogalmazott javaslatok döntő része is erre irányul. A szakemberek nem tartják kizártnak, hogy a dohány-kiskereskedelem átalakításával a feketepiac mostani 3-6 százalékos aránya akár 15 százalékra is nőhet, ami az államnak mintegy 80 milliárd forintos adóbevétel-kiesést jelentene. A dohányforgalomból származó bevétel mintegy 80 százalékát ugyanis az állam adó formájában elvonja. A szervezet kész arra – hangsúlyozták a résztvevők –, hogy a javaslatairól egyeztessen a kormányzattal.
Lapunk kérdésére Mikola Gergely, a BAT vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója közölte: a cigaretta részesedése jelenleg 70 százalékos a dohány kiskereskedelmi forgalmából, ez a jövedéki adó és az áfa emelése miatt tovább csökkenhet a vágott dohány javára. Viszont – tette hozzá Mikola Gergely – figyelembe kell venni azt is, hogy utóbbinál szintén nő a jövedéki adó, tehát az árelőny nem növekszik.
Ami pedig az idei kilátásokat illeti: 2012-ben a forgalom viszszaesésével lehet számolni, ez a szektorra ható negatív gazdasági körülmények miatt akár jelentős is lehet. Az ágazat működését ugyanis jelentősen befolyásolja majd a bekövetkező jövedékiadó-emelés, a dohánykereskedelem várható szigorítása, valamint a dohányzási tilalom kiterjesztése. Ez utóbbi a külföldi tapasztalatok szerint akár 5 százalékos forgalom csökkenéssel is járhat.
A jövedéki adó emelése miatt ez év közepétől mintegy 20 százalékos fogyasztóiár-emelésre számíthatnak a magyar dohányosok a szövetség előrejelzése szerint. A magyarországi dohányipar forgalma a múlt évben mintegy 500 milliárd forintot tett ki, és közel 10 százalékkal haladta meg az előző évit.
DMBSZ: hazai pályán
A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége múlt év decemberében alakult mindazon hazai dohányipari befektetők részvételével, amelyeknek hazai tevékenységeik között szerepel magyarországi gyár működtetése vagy hazai dohány termesztése és/vagy felvásárlása. A BAT Pécsi Dohánygyár Kft., a Continental Dohányipari Zrt., az Imperial Tobacco Magyarország Dohányforgalmazó Kft. és a Universal Leaf Tobacco Magyarország Zrt. tagságával megalakult szövetség fórumot biztosít a magyarországi dohányipari befektetőket érintő ügyek és kérdések megvitatására, és többek között feladatául tűzte ki a tömörülés munkáját segítő szervekkel való kapcsolattartást, a magyarországi dohánytermesztéssel és a dohánytermékek szabályozásával kapcsolatos kérdések megvitatását, illetve az illegális termékek kereskedelme elleni közös fellépést is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.