Ma nem tudom, mikor folytatjuk a nyíregyházi gyár versenyképességének javítása érdekében tervezett kapacitásnövelő beruházásainkat, amelyek természetesen jelentős létszámbővítéssel jártak volna együtt” – mondta lapunknak John Young, a Michelin Hungária Abroncsgyáró Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint 1996-tól 2010-ig kiváló volt a világcég magyarországi leányvállalatának kapcsolata a mindenkori kormányokkal, ám 18 hónapja minden gyökeresen megváltozott: korábban hosszú távra lehetett tervezni, de a mostani kormányzati mentalitás, az új adók és az új törvények nem teszik kiszámíthatóvá a gazdasági környezetet. Ez okozza az elbizonytalanodást. Pedig a francia cég az egykori Taurus 1996-os privatizációja óta 300 millió eurót fektetett be Magyarországon. Az iparral való konzultáció hiánya azonban nem segíti azokat, akik beruházásokat terveznek.
„Itt van például a béremelés kérdése: nincs konzultáció, nincs kapcsolat, nincs egyeztetés az érdekeltekkel. Ránk kényszerítik a béremelést, noha nálunk az átlagos béremelés mértéke minden évben meghaladta az inflációs rátát, csak éppen az egyéni teljesítmény alapján differenciáltunk. Tehát az egyéni teljesítményre fizetünk, nem azért, mert valaki azt mondja, fizetni kell. Most pedig kényszerhelyzetben vagyunk, és azt számoljuk, hány száz embernek kell az előírások szerinti kötelező béremelést adni” – foglalta össze az ügyvezető igazgató, kiemelve ugyanakkor, hogy a rendelésállomány világválság okozta visszaesése idején is sikerült megőrizni az alkalmazottak állását a nyíregyházi és a budapesti gyárban.
„Nyíregyházán 2005-ben elindítottuk a különleges méretű és nagy sebességindexű személyautó-abroncsok gyártását. Az elmúlt öt év során több mint 100 millió eurós beruházás eredményeként az üzem olyan technológiával rendelkezik, hogy ilyen gyára a Michelinnek is kevés van. Azonban a közel kétmillió darabos éves gyártókapacitás túl kicsi, hiszen méretgazdaságossági szempontból a legmegfelelőbb az évi 8-10 millió abroncsot kibocsátó gyár. Ezért a nyíregyházi üzem nem versenyképes” – foglalta össze John Young, hozzáfűzve, hogy három éve még arra készültek, hogy folytatják a tavaly befejezett fejlesztéssorozatot.
Amint Orosz József pénzügyi igazgató elmondta, az említett 100 milliós beruházási kerethez 5 százalékos munkahelyteremtő állami támogatást kapott a cég 2011-ig, miután 217 új munkahelyet létesített Nyíregyházán, ahol a mostani 1050 alkalmazott közül csupán 30 a kölcsönzött dolgozó. A válság persze okozott gondokat, de szerencsére az ott készülő különleges, nagy teljesítményű gépkocsikra való abroncsok piacát nem érintette jelentős mértékben a világválság. Amikor azonban a piac 2009 elejétől az év végéig teljesen megtorpant, és sok cég pánikszerű létszámleépítésbe kezdett, a Michelin oktatásokat szervezett az alkalmazottaknak, és az első fél évben kiadták a szabadságok felét, hogy valahogy átvészeljék a legnehezebb néhány hetet.
Nyíregyházán előbb megfelezték a traktorabroncsgyártást, majd három évvel ezelőtt teljesen megszüntették, és a helyére kerültek a személykocsiabroncs-gyártó gépsorok. A termelés 65 százalékát a kereskedelemnek, 35 százalékát pedig az autógyáraknak szállítják. Az évi 300 millió euró értékű abroncsgyártás mellett 40-50 milliót tesz ki az európai Michelin-gyárak számára gyártott félkész termékekből származó árbevétel – mondta Orosz József. Hozzátette, hogy a Michelin csoport számára a
Taurus márka mellett a Kormoran és a Riken teherautó- és buszabroncsokat előállító budapesti gyárat jobban megviselte, amikor megtorpant az európai teherabroncspiac: három éve két hónapra megállt a termelés, a második fél évben két hétig tartott a kényszerszünet, de a közel 500 dolgozó közül senkit sem küldtek el, hanem itt is oktatással, karbantartással hidalták át a nehéz időszakot. A 130 éves gyárban az elmúlt évtizedben átlagosan 450-500 ezer darab kamion- és buszabroncsot gyártottak, tavaly pedig már közel 600 ezret.
18 országban hetven üzeme van, és világszerte 110 ezer embernek ad munkát. Évente átlagosan több mint 500 millió eurót fordít kutatás-fejlesztésre, és ugyancsak átlagosan 175 millió darab abroncsot gyárt évente.
elbizonytalanodott a
tervezett magyarországi beruházásait illetően.
Demeter Kálmán Az anyacég A Michelin csoportnak
18 országban hetven üzeme van, és világszerte 110 ezer embernek ad munkát. Évente átlagosan több mint 500 millió eurót fordít kutatás-fejlesztésre, és ugyancsak átlagosan 175 millió darab abroncsot gyárt évente. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.