BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Turizmus: még válságban Budapest

Hektikus foglaltsági adatok és olcsó szobák jellemzik a budapesti szállodákat. Bécs közel akkora büdzsével reklámozza magát, mint amennyit egész Magyarország népszerűsítésére költünk.

Jóllehet a Magyar Hotel Monitor elemzése szerint az első öt hónapban 10,2 százalékkal javult éves szinten a budapesti szállodák kihasználtsága, a fővárosi turizmus ma ezer sebből vérzik. Az átlagárak ugyanebben az időszakban ugyanis a háromcsillagos szállodákban forintban közel 2 százalékkal mérséklődtek. Fővárosunk igen meghatározó a külföldi vendégforgalom szempontjából: 2011-ben 5,9 millió éjszakát töltöttek el a vendégek a szálláshelyeken, tavaly pedig 6,4 millióra nőtt ez a szám. „A külföldi vendégek közel 65 százaléka a fővárosba érkezik. A külföldi vendégéjszakák 57 százaléka, a külföldiektől származó szállásdíjbevételnek pedig mintegy 70 százaléka realizálódik Budapesten” – tudatta a Magyar Turizmus Zrt.

A Szállodaszövetség szerint Budapesten tovább folytatódik a Malév 2012 februári csődje következtében kialakult tendencia. Vagyis a vendégösszetételben bekövetkezett változás – a szabadidős, kevesebbet költő turisták részarányának növekedése – következtében az alacsonyabb kategóriájú szállodák iránti kereslet nőtt, a felső kategóriás szállodák iránti keresket pedig csökkent. Budapesten 2013 első negyedévében a szállodák összes szobaárbevétele 11,9 milliárd forint volt. Ez az egy évvel korábbi szintet 6,5 százalékkal múlja felül, de 2,5 százalékkal elmarad a 2008-as bevételtől. A szállodai kapacitás 2008–2013 között mintegy 17 százalékkal nőtt – áll a szállodások elemzésében.

Éves szinten Németországból, az Egyesült Királyságból és az USA-ból érkezik a legtöbb vendég. Az amerikai utazók számára Európa nagyvárosai a legdrágábbak, Szófia, Varsó vagy Budapest azonban jó választás lehet. A Tripadvisor utazási oldal utazási költségeket összehasonlító TripIndexe alapján a magyar fővárost a kiváló ár-érték arányt képviselő úti célok között tartja számon. A speciális (többek között a szállodaárak és az étkezés átlagos szintjét tartalmazó) fogyasztói kosár teljes költsége 194 dollár, ezzel a listán a 4. legkifizetődőbb úti cél Budapest.

„2011-ben Budapest ár-érték aránya rendkívül kedvezőnek bizonyult. Hátránya ugyanakkor, hogy kevésbé rendezett és tiszta, mint Bécs vagy Prága, sokszor gondot jelent a nem megfelelő nyelvtudás, infrastruktúrája fejletlenebb, mint Bécsé” – áll a Magyar Turizmus Zrt. stratégiai tervében. A szakértők a három főváros friss statisztikái alapján nem észlelnek számottevő változást a piaci helyzetben: Prága őrzi, illetve kismértékben erősítette vezető pozícióját Bécs rovására, Budapest részesedése minimális mértékben javult.

Bécs turizmusa 2012-ben 12,3 millió vendégéjszakával sikeresen zárta az évet. A kiemelkedő eredményhez a magyarok 80 ezer látogatással és 140 ezer vendégéjszakával járultak hozzá. A magyarok ezzel együtt még nem kerültek be a top 10 küldőország közé, de a cseheket vagy lengyeleket megelőzve Magyarország a 14. helyen szerepel a listán, míg legnagyobb számban németek, oroszok, olaszok, amerikaiak és britek látogatják a várost.

Az idei adatok eddig szerényebb ütemű emelkedést mutatnak, a külföldről érkezők összesen 2,6 millió vendégéjszakát töltöttek Bécsben. Figyelemreméltó, hogy jelenleg 14 millió eurós költségvetésből népszerűsítik az osztrák fővárost, ez csaknem annyi, mint a Magyar Turizmus Zrt. teljes országos büdzséje.

Romkocsma és fesztivál

A Szállodaszövetség szerint Bécs, Budapest és Prága szállodáinak idei teljesítményét összehasonlítva megállapítható, hogy az átlagos kihasználtság Bécsben 55,9 százalék, Prágában 50,2 százalék, Budapesten 45,7 százalék volt. Az átlagos nettó szobaár az osztrák fővárosban 91,8 euró, Prágában 62 euró, Budapesten 57,6 euró lett. Budapest szállodái a vizsgált 31 város között szobafoglaltságban a 29. helyen szerenykednek (Athént és Vilniust megelőzve), nettó szobaárban pedig csak a litván fővárost előzi meg. „Amíg más városok a már felépített arculatukkal hódítanak, addig Budapest

megújult romkocsmákkal, fesztiválokkal hívja fel magára a figyelmet” – fogalmaz a Magyar Turizmus Zrt.

megújult romkocsmákkal, fesztiválokkal hívja fel magára a figyelmet” – fogalmaz a Magyar Turizmus Zrt. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.