BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éledezik a hazai nyomtatópiac

A harmadik negyedévben 6,8 százalékkal bővült a hazai nyomtatópiac, összesen 55,7 ezer készüléket adtak el. A Világgazdaság által megkérdezett piaci szereplők is bővülő forgalomról számoltak be, azonban az otthoni nyomtatás csökkenése és az állami megrendelések hiánya erőteljesen érezteti hatását.

A harmadik negyedévben 55,7 ezer nyomtatót adtak el Magyarországon, ez 6,8 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest – tudtuk meg Tóth Lászlótól, az IDC elemzőjétől. A szakember közlése szerint az elmúlt egy évben megfigyelhető tendencia folytatódott a július-szeptemberi időszakban is, így a tintasugaras készülékekből 4-5 százalékkal kevesebbet, míg a lézernyomtatókból 30 százalékkal többet adtak el, mint 2012 harmadik negyedévében. A teljes évre stagnáló forgalmat prognosztizál az IDC, néhány százalékos lehet az eltérés 2012-höz képest. Tóth László hozzátette, hogy a múlt év rendkívül nehéznek bizonyult a hazai nyomtatópiac szereplői számára, darabszámban mintegy 30 százalékkal esett vissza az értékesítés 2011-el összevetve.

Míg néhány évvel ezelőtt a tintasugaras nyomtatók inkább a lakossági szegmensben domináltak, a lézeres berendezések pedig az irodai felhasználásban, addig napjainkra elmosódtak ezek a határok. Ebben szerepet játszott többek között az is, hogy az egyéni felhasználók számára is megfizethetővé vált a modern technológia, hiszen 20 ezer forint körüli áron már lehet lézernyomtatót vásárolni.

A múlt év hasonló időszakához képest közel azonos forgalmat ért el eddig a HP, a teljes évre pedig kismértékű visszaeséssel számolnak a vállalatnál, ami főként az otthoni nyomtatás csökkenésére és az állami beszerzések elhúzódására vezethető vissza – közölte Takáts Kristóf, a HP PC- és nyomtató üzletágáért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember közlése szerint a vállalat hazai nyomtatási ágazata növelni tudta piaci részesedését mind a lézer, mind a tintasugaras termékek esetében. A cégnél visszaeséssel számolnak jövőre a nyomtatópiacon, viszont a saját értékesítésük bővítését tervezik.

A gazdasági válság nem érintette negatívan a Konica Minolta magyarországi értékesítését, a társaság az elmúlt években folyamatosan növelte árbevételét, így a 2008-as 4 milliárd forint után az idén áprilisban zárult 2012-es üzleti évet már 6,1 milliárd forintos forgalommal zárta – mondta el Székely Dániel, a cég ügyvezető igazgatója. A társaság vezetőjének közlése szerint ebben szerepet játszott, hogy a magyar üzleti szféra szereplői a recesszió hatására folyamatosan keresik a költségcsökkentési lehetőségeket, és ezek közül az egyik a hatékony, menedzselt nyomtatási megoldások bevezetése. Ennek a szemléletnek köszönhetően egyre több vállalatnál döntenek úgy, hogy a nyomtatási feladatot teljes egészében kiszervezik. A menedzselt nyomtatási szolgáltatások bevezetése nem csak a beruházási igényeket csökkenti – nem szükséges megvásárolni az eszközöket, hanem havidíjas konstrukció keretében lehet azokat használni -, de mérsékli az anyagfelhasználást, illetve növeli a készülékek kihasználtságát. A Magyarországon 130 főt foglalkoztató, irodatechnikai és nyomdaipari üzletágat működtető Konica Minolta hazai vezetőjének közlése szerint a 2013-as üzleti évben nagyobb bevételt várnak, mint az előzőben, amihez jó alapot teremt, hogy az első hat hónap 15 százalékos növekedést hozott.

Több mint ötödével nőtt az OKI forgalma a társaság április elsején indult 2013-as üzleti évének első felében az egy évvel korábbihoz képest, a cég forgalma megközelítette a 400 millió forintot – tudtuk meg Tamás Lorándtól, az OKI közép-keleti-európai piacokért felelős regionális pénzügyi vezetőjétől. A vállalat a 2012-es üzleti év végén 15 százalékos növekedést tervezett a következő 12 hónapos időszakra, azonban a vártnál kedvezőbb eredmények hatására ezt 17 százalékra módosította a cég. Tamás Loránd elmondása szerint a magyar piacon azok a szegmensek növekedtek leginkább, amelyek a cég számára is fontosak. Így például bővült az A4-es színes multifunkciós készülékek piaca, amelyen a vállalat piacvezető lett. Az A3-as színes multifunkciós eszközök területén – amely értékben a legnagyobb piac -, mintegy 50 százalékos növekedést produkált a társaság mind értékben, mind darabszámban.

A múlt évhez képest jelentősen nőtt a Lexmark hazai forgalma – mondta el Tóth László, a társaság kiemelt ügyfelek menedzsere. A cég értékesítette a tintasugaras üzletágát, így a vállalati szegmensre tudott összpontosítani. A stratégiaváltás helyesnek bizonyult Tóth László közlése szerint. A nyomtatási igények Magyarországon is átfordulnak az A4 méretű eszközök irányába, hiszen a felhasználók érzékelik, hogy valójában csak minimálisan van szükség A3 méretre. További tendencia a - főleg a multifunkciós eszközökön "futtatott" - beágyazott megoldások használata, amelyekkel időt nyerve lehet növelni a felhasználói hatékonyságot és elégedettséget – tette hozzá Tóth László.

Késnek az állami pénzek
Az egyéni felhasználók részéről folyamatosan csökken a kereslet, amelynek egyik oka, hogy a komoly marketingtámogatást kapó mobileszközök vonzóbbak számukra, így értelemszerűen esik a nyomtatókra költhető összeg. Más viszont a helyzet az állami szektorban, ahol az év hátralévő részében is pozitív változást vár az IDC, 2014 első féléve pedig komolyabb fellendülést hozhat. Az üzleti szegmensben már bizonytalanabb a helyzet, mivel a vállalati költéseket nagy mértékben befolyásolja a gazdasági környezet. Azonban mivel az elmúlt években nagyon lecsökkent az az összeg, amelyet a magyarországi vállalatok nyomtatókra költenek további zuhanás már nem nagyon várható, inkább néhány százalékos növekedésre számítunk jövőre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.