A harmadik negyedévben 55,7 ezer nyomtatót adtak el Magyarországon, ez 6,8 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest – tudtuk meg Tóth Lászlótól, az IDC elemzőjétől. A szakember közlése szerint az elmúlt egy évben megfigyelhető tendencia folytatódott a július-szeptemberi időszakban is, így a tintasugaras készülékekből 4-5 százalékkal kevesebbet, míg a lézernyomtatókból 30 százalékkal többet adtak el, mint 2012 harmadik negyedévében. A teljes évre stagnáló forgalmat prognosztizál az IDC, néhány százalékos lehet az eltérés 2012-höz képest. Tóth László hozzátette, hogy a múlt év rendkívül nehéznek bizonyult a hazai nyomtatópiac szereplői számára, darabszámban mintegy 30 százalékkal esett vissza az értékesítés 2011-el összevetve.
Míg néhány évvel ezelőtt a tintasugaras nyomtatók inkább a lakossági szegmensben domináltak, a lézeres berendezések pedig az irodai felhasználásban, addig napjainkra elmosódtak ezek a határok. Ebben szerepet játszott többek között az is, hogy az egyéni felhasználók számára is megfizethetővé vált a modern technológia, hiszen 20 ezer forint körüli áron már lehet lézernyomtatót vásárolni.
A múlt év hasonló időszakához képest közel azonos forgalmat ért el eddig a HP, a teljes évre pedig kismértékű visszaeséssel számolnak a vállalatnál, ami főként az otthoni nyomtatás csökkenésére és az állami beszerzések elhúzódására vezethető vissza – közölte Takáts Kristóf, a HP PC- és nyomtató üzletágáért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember közlése szerint a vállalat hazai nyomtatási ágazata növelni tudta piaci részesedését mind a lézer, mind a tintasugaras termékek esetében. A cégnél visszaeséssel számolnak jövőre a nyomtatópiacon, viszont a saját értékesítésük bővítését tervezik.
A gazdasági válság nem érintette negatívan a Konica Minolta magyarországi értékesítését, a társaság az elmúlt években folyamatosan növelte árbevételét, így a 2008-as 4 milliárd forint után az idén áprilisban zárult 2012-es üzleti évet már 6,1 milliárd forintos forgalommal zárta – mondta el Székely Dániel, a cég ügyvezető igazgatója. A társaság vezetőjének közlése szerint ebben szerepet játszott, hogy a magyar üzleti szféra szereplői a recesszió hatására folyamatosan keresik a költségcsökkentési lehetőségeket, és ezek közül az egyik a hatékony, menedzselt nyomtatási megoldások bevezetése. Ennek a szemléletnek köszönhetően egyre több vállalatnál döntenek úgy, hogy a nyomtatási feladatot teljes egészében kiszervezik. A menedzselt nyomtatási szolgáltatások bevezetése nem csak a beruházási igényeket csökkenti – nem szükséges megvásárolni az eszközöket, hanem havidíjas konstrukció keretében lehet azokat használni -, de mérsékli az anyagfelhasználást, illetve növeli a készülékek kihasználtságát. A Magyarországon 130 főt foglalkoztató, irodatechnikai és nyomdaipari üzletágat működtető Konica Minolta hazai vezetőjének közlése szerint a 2013-as üzleti évben nagyobb bevételt várnak, mint az előzőben, amihez jó alapot teremt, hogy az első hat hónap 15 százalékos növekedést hozott.
Több mint ötödével nőtt az OKI forgalma a társaság április elsején indult 2013-as üzleti évének első felében az egy évvel korábbihoz képest, a cég forgalma megközelítette a 400 millió forintot – tudtuk meg Tamás Lorándtól, az OKI közép-keleti-európai piacokért felelős regionális pénzügyi vezetőjétől. A vállalat a 2012-es üzleti év végén 15 százalékos növekedést tervezett a következő 12 hónapos időszakra, azonban a vártnál kedvezőbb eredmények hatására ezt 17 százalékra módosította a cég. Tamás Loránd elmondása szerint a magyar piacon azok a szegmensek növekedtek leginkább, amelyek a cég számára is fontosak. Így például bővült az A4-es színes multifunkciós készülékek piaca, amelyen a vállalat piacvezető lett. Az A3-as színes multifunkciós eszközök területén – amely értékben a legnagyobb piac -, mintegy 50 százalékos növekedést produkált a társaság mind értékben, mind darabszámban.
A múlt évhez képest jelentősen nőtt a Lexmark hazai forgalma – mondta el Tóth László, a társaság kiemelt ügyfelek menedzsere. A cég értékesítette a tintasugaras üzletágát, így a vállalati szegmensre tudott összpontosítani. A stratégiaváltás helyesnek bizonyult Tóth László közlése szerint. A nyomtatási igények Magyarországon is átfordulnak az A4 méretű eszközök irányába, hiszen a felhasználók érzékelik, hogy valójában csak minimálisan van szükség A3 méretre. További tendencia a - főleg a multifunkciós eszközökön "futtatott" - beágyazott megoldások használata, amelyekkel időt nyerve lehet növelni a felhasználói hatékonyságot és elégedettséget – tette hozzá Tóth László.
Késnek az állami pénzek
Az egyéni felhasználók részéről folyamatosan csökken a kereslet, amelynek egyik oka, hogy a komoly marketingtámogatást kapó mobileszközök vonzóbbak számukra, így értelemszerűen esik a nyomtatókra költhető összeg. Más viszont a helyzet az állami szektorban, ahol az év hátralévő részében is pozitív változást vár az IDC, 2014 első féléve pedig komolyabb fellendülést hozhat. Az üzleti szegmensben már bizonytalanabb a helyzet, mivel a vállalati költéseket nagy mértékben befolyásolja a gazdasági környezet. Azonban mivel az elmúlt években nagyon lecsökkent az az összeg, amelyet a magyarországi vállalatok nyomtatókra költenek további zuhanás már nem nagyon várható, inkább néhány százalékos növekedésre számítunk jövőre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.