BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Látványosan fejlődik a városi logisztikai szektor

Sikeres időszak áll a teljes budapesti modern ipari ingatlanállomány egytizedét kitevő, összesen 185 ezer négyzetméternyi bérelhető területet felmutató városi logisztikai szektor mögött: alacsony szinten stabilizálódott az üresen álló területek aránya.

Az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő és a DTZ ingatlan-tanácsadó piaci elemzése szerint a szegmens további fejlődését az is segítheti, hogy a válság alatt hatalmasat csökkentek a bérleti díjak, így már megéri egy kategóriával színvonalasabb létesítménybe költözni.

Tavalyelőtt, 2012-ben kiugró keresletbővülést tapasztalt ez a szegmens: egy év alatt közel 8 százalékponttal csökkent az üresen álló területek aránya. Ez az állapot 2013-ban kisebb ingadozás után stabilizálódott, és az idei kilátások is pozitívak. Bár érzékelhető fluktuáció a piacon az ügyfelek körében, azonban a távozó bérlőket az elmúlt években sikeresen ellensúlyozták az újonnan érkezők, valamint a meglévő bérlők területbővítése, aminek köszönhetően összességében nőtt a bérelt területek aránya.

„A szegmens sikerét azzal is lehet magyarázni, hogy a kisebb területek bérlői sokkal rugalmasabbak, és könnyebben költöznek, míg a nagyobb, akár több ezer négyzetmétert egyben bérlő vállalkozások inkább az újratárgyalást és a szerződéshosszabbítást részesítik előnyben” – mondja Tóth Balázs, az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója.
A városi logisztikai szektor nagy változáson és látványos fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, hiszen a kisebb alapterületű, átlagosan 5 ezer négyzetméteres épületek 84 százalékát 2008 és 2012 között építették.

A városi logisztikai parkoknak gyakran komplexebb igényeknek kell megfelelniük, mint a nagy parkoknak. Mivel az esetek többségében a cégek központja is ide települ, nagyobb alapterületű és magasabb színvonalú irodákra van szükség. A megközelíthetőségnél különösen fontosak a jó tömegközlekedési kapcsolatok, illetve a díjfizetés nélküli kamionbehajtási lehetőség. A városi logisztikai egységek legnagyobb részét a könnyűipari és a kiskereskedelmi vállalkozások keresik, részarányuk 32, illetve 22 százalék a teljes állományon belül.

„A városi logisztika mindig is drágább alszegmensnek számított, amit a központi elhelyezkedés mellett a kisebb bérbeadható területek indokolnak. Ennek megfelelően jelenleg a kínálati bérleti díj átlagosan 4 euró körül mozog havonta és négyzetméterenként” – mondta Joó Domonkos, a DTZ ipari csoportjának vezetője hozzá téve, hogy miután ebben a szegmensben sincsenek új fejlesztések, az üresedési ráta csökkenésével együtt szűkül az elérhető kínálat. Az egyenletes kereslet és a részpiac viszonylag magasabb árazásának hatására várható, hogy itt előbb indulnak új fejlesztések, mint a városon kívüli nagyterületű projektekben. A befektetők számára pedig fontos szempont, hogy a városi logisztikai bérlemények megtelepedő cégek a tevékenységüket hosszú távon kiszolgálni képes ingatlant keresnek, ezért fluktuációjuk is alacsonyabb.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.