Az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő és a DTZ ingatlan-tanácsadó piaci elemzése szerint a szegmens további fejlődését az is segítheti, hogy a válság alatt hatalmasat csökkentek a bérleti díjak, így már megéri egy kategóriával színvonalasabb létesítménybe költözni.
Tavalyelőtt, 2012-ben kiugró keresletbővülést tapasztalt ez a szegmens: egy év alatt közel 8 százalékponttal csökkent az üresen álló területek aránya. Ez az állapot 2013-ban kisebb ingadozás után stabilizálódott, és az idei kilátások is pozitívak. Bár érzékelhető fluktuáció a piacon az ügyfelek körében, azonban a távozó bérlőket az elmúlt években sikeresen ellensúlyozták az újonnan érkezők, valamint a meglévő bérlők területbővítése, aminek köszönhetően összességében nőtt a bérelt területek aránya.
„A szegmens sikerét azzal is lehet magyarázni, hogy a kisebb területek bérlői sokkal rugalmasabbak, és könnyebben költöznek, míg a nagyobb, akár több ezer négyzetmétert egyben bérlő vállalkozások inkább az újratárgyalást és a szerződéshosszabbítást részesítik előnyben” – mondja Tóth Balázs, az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója.
A városi logisztikai szektor nagy változáson és látványos fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, hiszen a kisebb alapterületű, átlagosan 5 ezer négyzetméteres épületek 84 százalékát 2008 és 2012 között építették.
A városi logisztikai parkoknak gyakran komplexebb igényeknek kell megfelelniük, mint a nagy parkoknak. Mivel az esetek többségében a cégek központja is ide települ, nagyobb alapterületű és magasabb színvonalú irodákra van szükség. A megközelíthetőségnél különösen fontosak a jó tömegközlekedési kapcsolatok, illetve a díjfizetés nélküli kamionbehajtási lehetőség. A városi logisztikai egységek legnagyobb részét a könnyűipari és a kiskereskedelmi vállalkozások keresik, részarányuk 32, illetve 22 százalék a teljes állományon belül.
„A városi logisztika mindig is drágább alszegmensnek számított, amit a központi elhelyezkedés mellett a kisebb bérbeadható területek indokolnak. Ennek megfelelően jelenleg a kínálati bérleti díj átlagosan 4 euró körül mozog havonta és négyzetméterenként” – mondta Joó Domonkos, a DTZ ipari csoportjának vezetője hozzá téve, hogy miután ebben a szegmensben sincsenek új fejlesztések, az üresedési ráta csökkenésével együtt szűkül az elérhető kínálat. Az egyenletes kereslet és a részpiac viszonylag magasabb árazásának hatására várható, hogy itt előbb indulnak új fejlesztések, mint a városon kívüli nagyterületű projektekben. A befektetők számára pedig fontos szempont, hogy a városi logisztikai bérlemények megtelepedő cégek a tevékenységüket hosszú távon kiszolgálni képes ingatlant keresnek, ezért fluktuációjuk is alacsonyabb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.