Sokat elárul egy ágazat helyzetéről, ha a legnagyobb szereplő úgy dönt, hogy megválik munkatársai több mint egyötödétől. A hazai távközlési piac a jelek szerint korántsincs jó állapotban és bár a tavalyi üzleti eredmények nem utalnak katasztrófára, azt érdemes tudni, hogy a szektorban tevékenykedő cégeknél rendkívül nagy figyelmet fordítanak a hatékony működésre, és az általuk kínált eszközöket saját maguk is bevetik ennek érdekében. A jelek szerint azonban úgy alakult a piaci környezet, hogy a finomhangolás, az üzleti folyamatokba való kisebb beavatkozások és a portfólió folyamatos bővítése sem elegendő már ahhoz, hogy hosszú távon is fenntartható legyen a működik az ágazat legnagyobb szereplőjénél, a Magyar Telekomnál. A társaság ezért drasztikus lépésre szánta el magát, és a múlt héten bejelentették, hogy két év alatt összesen 1700 munkatársuktól válnak meg.
A szabályozási környezet, az ágazatot terhelő adók, valamint a folyamatos fejlesztési kényszer komoly kihívások elé állítják a hazai távközlési szektor cégeit, ráadásul a verseny, ahogyan arra a Telekom is utalt a leépítést bejelentő közleményében talán minden eddiginél élesebb. Az elmúlt évben egyértelműen a mobiltechnológia került előtérbe, a nagyobb változások és a közvéleményt jobban megmozgató események ezen a területen történtek.
Tavaly szeptember elején úgy tűnt, a cégek, intézmények hívásai után fizetendő távközlési adó emelkedése kiváltotta sokk után kedvezőbb idők várnak a mobiltársaságokra, hiszen sikerült megegyezni a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH). Az 1800 MHz-es tartományban idén októberben, a 900-as sávban pedig 2016. májusában lejáró frekvenciahasználati jogosultságaikat egységesen 2022. áprilisáig meghosszabbították, igaz ezért 100 milliárd forintot meghaladó összeget fizettek. A lényeg azonban az volt, hogy hosszabb távon is kiszámítható működési környezet jött létre, aminek köszönhetően igen forróra sikerült az ősz a mobilpiacon. A Vodafone által még 2012-ben bevezetett átalánydíjas csomagok tavaly ősszel áttörték a lélektani, havi 10 ezer forintos határt, és ráadásul valamennyi mobilcég kénytelen volt elmozdulni ebbe az irányba, ha nem akart lemaradni a versenyben.
A felhasználók számára igen kedvező konstrukció, ami a fix havi díj fejében korlátlan beszélgetési lehetőséget kínált alaposan megterhelte a szolgáltatókat. Nem véletlen, hogy igyekszik mindegyik cég bővíteni a portfólióját, új területeken megjelenni. A Magyar Telekom energia kiskereskedelmi szolgáltatásokkal, elektronikus könyváruházzal próbálkozik, a Vodafone számára nagy lehetőséget kínált a pénztárgépek NAV-bekötése, hiszen a legtöbb engedélyezett kasszába a cég SIM-chipje került, de jól jött a társaságnak az is, hogy ők lettek az állami intézmények mobilszolgáltatói.
A Telenor novemberben egy különleges megoldással lepte meg a piacot, MyTV néven mobiltelefonos alkalmazáson keresztül elérhető tévészolgáltatást indítottak. A tévéműsorok „exportja” a televíziókészülékekből a Magyar Telekom érdeklődését is felkeltette, a társaság idén májusban indított olyan szolgáltatást, amelynek köszönhetően előfizetői már számítógépen, okostelefon és tableten is követhetik a tévés programokat.
A hazai mobilcégekre újabb nagy kihívás vár, hiszen már elindult a korábban mobil adatforgalomra még meg nem nyitott 800 és 2600 MHz-es frekvenciasávok, valamint a 900, az 1800 MHz továbbá a 26 GHz-es még ki nem osztott sávrészeinek értékesítése. A 9 csomagért összesen 104 milliárd forintot vár az NMHH, azt azonban még nem lehet tudni, hogy hány vállalat fizeti majd be ezt az összeget. A tenderre ugyanis a három jelenleg is aktív mobilcég mellett a Digi is jelentkezett, így az is előfordulhat, hogy négyszereplősre bővül a hazai mobilpiac. Lapzártánkig még nem derült ki, hogy mely cégek feleltek meg az alaki elvárásoknak és lehetnek részesei a pályázatnak.
A Digi egyébként komoly gyorsasági versenyt indított a vezetékes szegmensben, a cég ugyanis másodpercenként 1000 megabites letöltési sebességet kínáló ajánlattal jelentkezett a közelmúltban. Ez ugyan kiugrónak számít a hazai piacon, de például a UPC-nél is van már 240 Mbit/s-os hozzáférési lehetőség. Az elmúlt egy évben nagy mértékben nőtt a gyors vezetékes internet kapcsolatok száma Magyarországon az NMHH adatai szerint. Míg tavaly júniusban még csak 670 ezer előfizetés volt 30 Mbit/s-os, vagy ennél gyorsabb, addig idén júniusban az ilyen típusú kapcsolatok száma elérte a 851 ezret. Az NMHH által vizsgált vezetékes szolgáltatóknál az első félév végén 2,137 millió szélessávú internet előfizetés volt, ez 125 ezerrel több, mint egy évvel korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.