Az SSC piac fejlett, ahol a magas hozzáadott értéket teremtő szolgáltatások kerültek túlsúlyba, szemben az induló piacok többnyire adminisztratív tevékenységeivel – derült ki a HOA friss kutatásából. Ez egyértelműen egy jól képzett szakember bázist feltételez, amely Magyarországon rendelkezésre állt az SSC-k számára. Fontos azonban kiemelni, hogy mára a kutatásban résztvevők elsődleges kockázatnak tekintik működésük szempontjából a több nyelvet beszélő, megfelelően képzett munkarő-utánpótlás biztosításának megoldatlanságát. Ez ma az SSC iparág legsúlyosabb problémája, amely megoldásra vár.
A felmérésben résztvevő nagyvállalatok az elkövetkezendő két évre tervezett növekedési rátája 20 százalék, amely átlagosan mintegy 1800 munkahely megteremtését jelzi előre. Ez azt mutatja, hogy a magyarországi központok jó menedzsmenttel rendelkeznek és magas színvonalon tudják feladataikat elvégezni, miközben költségeiket a tervezett keretek között tartják.
A felmérés szerint a Budapesten működő szolgáltató központok aránya tovább nőtt a tavalyi évhez képest, a szolgáltató központokban dolgozók 83 százaléka fővárosi 12,5 százaléka debreceni székhelyű centerek alkalmazottai. A felmérés szerint Kelet-Magyarország, kiváltképp Debrecen a foglalkoztatottak számát tekintve a legjelentősebb vidéki helyszín és célállomás. Ennek okát vizsgálva: Debrecen város remek infrastruktúrával rendelkezik, és már eddig is magasan képzett, több nyelven beszélő munkaerő áll rendelkezésre. Mindennek következtében egyre több cég hozott létre szolgáltató központot a térségben, s az itt lévő SSC-k is folyamatosan újabb támogató funkciókkal bővülnek. Számos magyar nagyváros a megfelelő infrastruktúra hiánya miatt (például „A” kategórás irodaházak, megfelelő összeköttetés hiánya a város körüli településekkel stb.) veszít el befektetőket (például Nyíregyháza, Szeged).
A megkérdezett SSC-k több mint fele globális center, azaz a világon szinte minden régiót kiszolgálnak. Éppen ezért mára nélkülözhetetlen a megfelelő nyelvtudás és a folyamat automatizálás biztosítása. A szolgáltató központok folyamatosan keresnek munkaerőt, a jelentkezők azonban sok esetben nem rendelkeznek a szükséges kompetenciák és készségek döntő részével. A válaszadók a legnagyobb veszélyt a cégek működésére egyértelműen a szakember utánpótlás megoldatlanságában látják. Az oktatási rendszer kedvezőtlen átalakítása, valamint a nyelveket beszélő fiatalok elvándorlása az iparág jövőjét fenyegetik, hiszen ezzel a szakember bázis folyamatosan szűkül, az igény viszont folyamatosan nő. A HOA kiemelt feladatként kezeli az utánpótlás-bázis szélesítését, az SSC-k elvárásait elfogadó és magukat továbbképezni vágyó szakemberek foglalkoztathatóságának javítását. Ezt a célt szolgálta az a közelmúltban befejeződött, EU forrásból, a Munkaügyi Központokon keresztül finanszírozott, a HOA képzőközpontja által végzett, 3 hónapos, 310 órás nemzetközi szolgáltatási kompetencia (ISSC) fejlesztő tréning is. A nagy sikerrel zárult képzés hiánypótlónak számít és kiváltotta az SSC szakma elismerését.
Igen jelentős az szolgáltató központra épülő beszállítói kör. Noha helyi alvállalkozók egyaránt lehetnek hazai kkv-k és multinacionális cégek, a kutatás szerint a központok mintegy 90 százaléka helyben dönt az alvállalkozókról. A leggyakoribb igénybe vett szolgáltatások a hr, pénzügyi és informatikai szolgáltatások.
Bár 5 százalékal csökkent az országot stabilitását kockázatnak tekintők aránya, elmondható, hogy ez a mutató továbbra is magas és a javulás elsősorban annak köszönhető, hogy mára a mindent felülíró megoldatlan kérdés az SSC-k számára a szakember utánpótlás problémájának megoldatlansága. Idén a válaszadók 33 százaléka tart az országkockázattól.
Az éves természetes lemorzsolódás számadatai nem változtak a tavalyi évhez képest. A mutatók egyértelműen egy fejlett SSC piacra jellemzőek, ahol már kialakult az SSC munkakultúra megtartó hatása. A 2014. évi kutatásunkban azonban árnyaltuk a képet. A nagyobb méretű SSC-knél magasabb, míg a kisebb méretűeknél alacsonyabb a fluktuáció mértéke. Ugyanez az öszefüggés figyelhető meg a területi elhelyzkedést figyelembe véve; vidéken kisebb a fluktuáció, mint Budapesten.
Jelenleg a HOA kutatása a legnagyobb és egyetlen benchmark felmérés a hazai piacon, amely a Magyarországon működő összes szolgáltató központ felmérést tűzte ki célul, HOA tagságtól függetlenül. A felmérés egyik fontos célja volt olyan mennyiségű és minőségű adatok begyűjtése, amely alapul szolgál az SSC iparág benchmarkjainak, trendjeinek felállításához. A tavalyi felméréshez hasonlóan 25 nagy magyar SSC és outsourcing vállalkozás töltötte ki a kérdőívet. A résztvevő cégek a magyaroszági SSC szektor több mint felét reprezentálják. A legfrissebb mérések szerint a hazai SSC piac nagyságát mintegy 25 ezer főre becslik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.