Vegyesvállalatban állhat össze két nagy olaszországi mobilszolgáltató, ha megállapodásra ju az orosz/norvég tulajdonú VimpelCom, illetve a hongkongi Li Ka-shing kezében levő Hutchison Whampoa. A tárgyalások hírét a VimpelCom vezérigazgatója erősítette meg a Reutersnek, hozzátéve, sok függ attól, sikerül-e leszorítani az adósságállományt, illetve megszerzik-e a versenyhatósági és felügyeleti jóváhagyásokat.
A VimpelCom fő tulajdonosa az orosz milliárdos Mikhail Fridman 48 százalékos szavazati joggal (a norvég Telenor 43 százalékkal rendelkezik), leányvállalata, a Wind a harmadik legnagyobb mobilcég Olaszországban, tavaly 4,6 milliárd euró árbevétel mellett 1,6 milliárdos üzemi eredményt ért el. A Hutchisonhoz tartozó 3 Italia a negyedik legnagyobb, 2014-es árbevétele 1,73 milliárd euró, üzemi eredménye 248 millió euró volt.
Az 50-50 százalékos vegyesvállalat stratégiaváltást jelentene a Hutchison részéről, amely az utóbbi két évben több mobilcéget is megvett Európában (legutóbb a spanyol Telefónica brit leányát, az O2-t), de annyiban indokolt, hogy így nem kellene átvennie azt a 9,65 milliárd euró adósságot, amely a Windre jut anyacége összesen 17,6 milliárd euró nettó adósságából. Ez a VimpelCom elmúlt évek beli, Ázsiától Afrikáig terjedő akvizíciós kampányának öröksége; a társaság ugyan mostanában megvált egy-két érdekeltségétől, de az olaszországiból nem akar teljesen kiszállni, már csak azért sem, mert máshol, főleg Oroszországban most nem megy jól a bolt. (Az idei első negyedévben a csoport árbevétele 30 százalékkal 3,52 milliárd euróra esett vissza, ezen belül a Windé csak 6 százalékkal 1,1 milliárdra.)
Az ügyfélszám alapján a Wind és a 3 Italia vegyesvállalatára az olaszországi mobilpiac 33,3 százaléka jutna, 32,1 százalék maradna a Telecom Italiának, 27,5 százalék a Vodafone-nak az olasz távközlési felügyelet 2014. december végi adatai alapján. Árbevétel alapján azonban a Citigroup számításai szerint nagyjából egyformán állnának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.