Az idén mintegy 500 millió forintot fordít saját forrásból műszaki és technológiai fejlesztésekre a FrieslandCampina Hungária Zrt. – mondta el érdeklődésünkre Szautner Péter, a társaság vezérigazgatója. A vállalat mátészalkai üzemében tavaly júniusban lezárt jelentős kapacitásbővülést eredményező beruházás után újabb modernizálást hajtanak végre, amelynek köszönhetően tovább nő a termelési kapacitás, illetve lehetőség nyílik új termékek előállítására is.
A FrieslandCampina hazai vezetőjének véleménye szerint a jelenlegi tejpiaci folyamatok és magyarországi tejárak még nem az Európai Uniós tejkvóta eltörlésének hatására alakulnak így, azokat inkább a szezonális, illetve a világpiaci hatások – a kínálat kereslethez képest gyorsabb bővülése – befolyásolják. A globális tejpiacon az alapanyagárak egyelőre csökkennek, ami részben arra vezethető vissza, hogy egyes nagy termelő régiók többet állítanak elő, illetve eközben a vártnál kisebb mértékben bővült a kereslet világpiacon. Európában annak ellenére hasonló a helyzet, hogy például a legnagyobb tejtermelő országok közé tartozó Németország és Franciaország az elmúlt időszakban a kvótaeltörlés ellenére is kevesebb tejet termelt, mint tavalyi év azonos időszakában.
A hazai tejtermelés az idei év első hónapjaiban közel 10 százalékkal növekedett a tavalyi évhez képest, ám a fogyasztás nem nőtt ennyivel, és a magyar tejpiac nem függetlenítheti magát az európai piaci trendektől sem, így Magyarországon is csökkentek a felvásárlási árak. A piaci prognózisok szerint a harmadik negyedév vége felé már lassú konszolidáció várható Európában és nálunk is, így az év második felében újra emelkedhet majd a tej felvásárlási ára. Az alacsonyabb alapanyagár egyébként érezteti hatását a tejtermékek fogyasztói és akciós árában egyaránt, ami az egy évvel korábbihoz képest csökkent.
A FrieslandCampina Hungária tejfelvásárlási stratégiája keretében stabil viszonyra törekszik partnereivel, ennek megfelelően a tejellátás biztosítására hosszú távú felvásárlási szerződéssel rendelkezik közel 50 hazai beszállítóval. A társaság a termelői kapcsolatok erősítésére és partnerei szakmai támogatására a közelmúltban egy újabb programot indított, amelynek keretében közel 30, főként Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kis- és közepes termelőt támogatnak. A többéves szerződés mellett szakmai képzéseket és az állománynövelést is finanszírozza a társaság, a projektre éves szinten több tízmillió forintot fordíthatnak.
A cég április végén zárta le a debreceni üzemének eladását, a vevő az Alföldi Tej Kft. volt. Az értékesítés mellett a két cég bérgyártási megállapodást is kötött, mely szerint a korábban a debreceni gyárban előállított termékek a jövőben változatlanul helyben készülnek, és azok forgalmazását továbbra is a FrieslandCampina Hungária végzi.
A vállalat a múlt évben mintegy 24,5 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, ezen belül a feldolgozott termékek árbevétele egyszámjegyű növekedést jelentett 2013-hoz képest. Az árbevétel meghatározó részét a hazai piacon értékesített termékek adják, de emellett a társaság késztermékeket exportál Romániába és Szlovákiába is. Az idén 10 százalék alatti bővülést terveznek. Szautner Péter megítélése szerint a hazai fogyasztásra, illetve a tej és tejtermékek piacának „fehéredésére” is pozitív hatással lenne, ha ebben a körben is csökkentenék az áfát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.