Gyors egymásutánban négy szerződést kötött a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NFI) a gyorsúthálózat egyes darabjaira. Mérnöktenderek esetében méretesnek számító, egyenként 800 millió–kétmilliárd forint közötti megállapodásokról van szó, összesen 6 milliárd forintnyi tervezési munkát rendelt meg az útépítéseket menedzselő állami cég. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Világgazdaságnak leszögezte, hogy a „tervezői díjak összhangban vannak a korábbi hasonló volumenű tervezési feladatok áraival és egységáraival is”. A piac viszont árgus szemekkel figyeli a tervezői díjakat, ebből következtetnek a kilométerenkénti útépítési költségekre. A fő szabály szerint a projektköltség 5 százaléka költhető a tervezésre-előkészítésre. E szerint például az M4-es Cegléd–Abony között meglévő 2 x 2, illetve 2 x 1 sávos út bővítése gyorsforgalmi úttá 700-800 millió forintba kerülhet, figyelembe véve a 20,5 kilométeres szakaszt.
"A komplex, sok érintett megkeresésével járó feladatok elvégzését minimális átfutási idő (6 hónap) alatt kell a tervezőnek teljesítenie” – indokolta a NIF a Világgazdaságnak az M30-as Miskolc–Tornyosnémeti közötti szakaszára kötött kétmilliárdos, az előzetesen becsültnél 130 millióval drágább megbízást. Ez a magyarázat minden tenderre áll, a sietség ugyanis a miniszterelnöki ígérettel függ össze. Ennek értelmében a gyorsforgalmi utaknak el kell érniük az országhatárt, és a hálózatba miharabb be kell kapcsolni a megyei jogú városokat is. A Miskolc–Tornyosnémeti-szakasz 60 kilométer, megspékelve 45 műtárgy, három pihenő, egy mérnökség, egy tengelysúlymérő állomás, több csomópont tervezésével, illetve a szükséges tanulmányok, engedélyek beszerzésével. Ez esetben a 2 x 2 sávos útkategóriák közül (emelt sebességű főút, gyorsút, autóút, autópálya) a tervezési szempontból is a legdrágább autópálya készül. Ha minden jól megy, az építkezés 2017 elején kezdődhet.
A miskolci projekthez hasonló, több mint 60 kilométeres szakaszt ugyancsak kétmilliárdért terveznek Csorna–Sopron és az országhatár között. Ez ugyan nem autópálya lesz, hanem 2 x 2 sávos gyorsforgalmi út, viszont több műtárgyat és még egy alagutat is meg kell tervezni.
Ami a megyei jogú városok összekötését illeti, ez a nagy sietség mellett is eltarthat néhány évig. A 83. számú főút Pápa–Győr közötti 37,5 kilométeres szakasz 2 x 2 sávos kialakításához a tervezői szerződést áprilisban már aláírták. A NIF tájékoztatása szerint jelenleg az uniós forrás elnyerésére benyújtott pályázat elbírálásánál tart a projekt. Az építkezés „a forrás rendelkezésre állása esetén” legkorábban 2018 második negyedévében kezdődhet meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.