A Sotheby’s hongkongi irodája nemrég tartotta modern és kortárs műveket felvonultató árverését, amely 73,6 millió dolláros forgalommal zárt (574 millió hongkongi dollár). A művek eladási rátája igen magas volt, 90 százalékos. Az értékesített vezető tétel ezen az árverésen Andy Warhol 1973-as datálású Mao-portréja volt: 12,6 millió dollárért kelt el.
A névnélküliségbe burkolózó ázsiai gyűjtő által megvásárolt alkotás nemcsak a legmagasabb áron elkelt nyugati művészeti termék Ázsiában, hanem a harmadik legdrágább kortárs mű is, amelyet a Sotheby’s világszerte értékesített eddig az idén, annak ellenére, hogy alatta maradt az árverés előtt várt 15 millió dolláros becsértékének. A festmény egyike annak a 199 darabos szitanyomásos Mao-sorozatnak, amelyet Warhol 1972–73-ban készített, azután, hogy a hidegháború idején feszült amerikai–kínai viszony Richard Nixon elnök történelmi látogatása nyomán enyhülni kezdett. Warhol annak idején úgy nyilatkozott: „A divatszakmában dolgozom, és most a kínai a divat, nem tudtam megállni, hogy ne keressek egy csomó pénzt. Mao igazán őrült, nem hiszek benne, de a portréjával eladhatók a divattermékek.”
A Mao-ábrázolások ellenőrzését végző kínai hatóságok korábban nem engedték kiállítani a portrésorozat darabjait, négy évvel ezelőtt még sehol sem voltak láthatók az országban. A Mao Vörös könyvecskéje alapján készült arcmásokat a 20. század talán leghíresebb képeinek tartják. A most eladott kép európai gyűjteményből érkezett Hongkongba, tulajdonosa 2014-ben Londonban 7,6 millió fontért (2,2 milliárd forint) vásárolta meg egy árverésen. Warhol Mao-portréi közül a legdrágábbat szintén a Sotheby’s értékesítette 47,5 millió dollárért 2015 novemberében hongkongi árverésen. A mostani aukción a Sotheby’s egyebek mellett eladta Jean-Michel Basquiat Water-Worshipper című művét 5,4 millió dollárért és a kolozsvári Adrian Ghenie Self-Portrait in 1945 című festményét 846 ezer dollárért.
Az árverésen szerepelt egy érdekes magyar vonatkozású kép: Li Shan Rouges Series C című festményének középpontjában a szocialista Magyarország címere látható. A festmény fontos kínai magángyűjteményből került az aukcióra, és kínai gyűjtő vásárolta meg most is 383 ezer dollárért.
Az 1942-es születésű Li Shan 1989-ben kezdett Rouge-sorozatát a „politikai pop-art” műfajába sorolják, ezek a képek indították be művészi karrierjét, az 1993-as velencei biennálén és az 1994-es Sao Pauló-i biennálén való bemutatásuk után.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.