BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A fapadosok járnak jól a British Airways összeomlásával

Eddig 82 millió euróra becsülik a British Airways hét végi leállása miatti kárt, a botrányból a fapadosok profitálhatnak legtöbbet. London repterein normalizálódik a helyzet.

A hét végi káosz miatt hétfőn elveszített 4 százalékból kedden kettőt visszaszerzett a British Airways (BA) anyacégének, az IAG csoportnak az árfolyama a madridi tőzsdén, míg az ünnepnap után, kedden újraindult londoni kereskedésben 4,5 százalékos mínusszal indított a papír. A hosszú hétvégén a brit légitársaság több mint 800 járatának 75 ezer utasa rekedt a földön az informatikai rendszer összeomlása következtében. Tegnap már ismét ütemezetten indította járatait a BA a Heathrow és a Gatwick repülőtérről. Elemzők szerint a pénzügyi csapás még a kezelhető méreten belül marad, inkább a megingott bizalom visszaszerzése okozhat nagyobb pluszkiadásokat a korábban a „világ kedvenceként” hirdetett légitársaságnak.

A négy évre szóló radikális költségcsökkentési programját tavaly meghirdető új vezérigazgató, Alex Cruz súlyos áramellátási gondokkal magyarázta az informatikai rendszer leállását, s cáfolta, hogy ennek köze lenne a cégnél történt kiszervezésekhez. A szakszervezetek viszont szerves összefüggést látnak a káosz és az IT-feladatok kiszervezése között. Több tengerentúli céget – köztük indiaiakat is – megbíztak ezzel, hogy költséghatékonyabbá tegyék az üzemeltetést. Ez 700 ember elbocsátása és 124 millió fontnyi végkielégítés árán történt meg – a CNBC szakértői szerint nem kellően átgondoltan. Kétségtelen az is, hogy a BA kiadásainak negyedét adták a személyi költségek, ami igen magas arány, és versenyképességi szempontból kedvezőtlen a légi közlekedésben. A BA kártalanítást és teljes körű vizsgálatot ígér, hogy többé hasonló eset ne fordulhasson elő. Az eredményre a BA részvényesei is kíváncsiak lesznek, hisz az ügy miatt eddig 400 millió fontos árfolyamveszteség érte őket. Az effektív kárt a Reutersnek 82 millió euróra tették, ebből 47 millió az utasoknak fizetendő kártérítés.

A BA-botrány jól jöhet a diszkont-légitársaságoknak, köztük is a pénzügyi adatait kedden közlő ír Ryanairnek. Az európai piacvezető fapados a márciussal zárult üzleti évében 1,32 milliárd euró nyereségre tett szert, ez 6 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Lehetett volna ez több is, de a Brexitről döntő népszavazás, a gyengülő font és a terrorizmusveszély lehúzta az eredményeket. A cég 120 millió utast szállított, bevétele két százalékkal nőtt, és elérte a 6,65 milliárd eurót. A folyó üzleti évre a foglalások alapján hasonló vagy még jobb eredményt vár a társaság, előrejelzése szerint 1,45 milliárd euró is lehet majd az idei nyereség. A cég egy 600 millió euró értékű részvény-visszavásárlási programot is meghirdetett októberi zárással, miután az előző, egymilliárdos kört februárban sikeresen vették. Ezzel együtt a Ryanair 2008 óta 5,4 milliárd eurót juttatott vissza részvényeseinek. Az európai légitársaságok erős szezonra számíthatnak, egyfelől a konjunktúra, a növekvő kereslet, másfelől a végrehajtott kapacitásbővítések, -fejlesztések segítik őket abban, hogy végre árat emelhessenek. Az IAG jelezte, hogy három év után eljött az áremelés ideje, de a márciussal zárult üzleti évében sikert sikerre halmozó Wizz Air is megemlítette, hogy a reméltnél korábban srófolhatja feljebb a viteldíjakat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.