BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A céges autókat kedvelik a tolvajok

Habár az autólopási statisztikák jelentősen javultak az 1990-es vagy a 2000-es évekhez viszonyítva, még mindig komoly kockázatot jelentenek a tulajdonosoknak.

A tipikus ellopott autó fehér színű, 7 éves, Ford vagy Volkswagen márkájú és jó eséllyel céges flottához tartozik – derül ki a CIG Pannónia saját statisztikáiból. Lopás esetén a casco után kapott kártérítésből sem telik új autóra, ezért felértékelődött az úgynevezett vételár-biztosítások szerepe.

Forrás: AFP

A rendőrség hivatalos statisztikái szerint jelenleg 5731 személygépjárműre van kiadva érvényes körözés. Habár az autólopási statisztikák jelentősen javultak a 1990-es vagy a 2000-es évekhez viszonyítva, még mindig komoly kockázatot jelentenek a tulajdonosoknak. A CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. szakértői egy elemzésben foglalták össze tapasztalataikat.

A cég által biztosított autók esetében eddig 129 lopás történt, az eltulajdonított gépjárművek 30 százaléka céges flottához tartozott. A tolvajoknak általában azért van könnyebb dolguk a céges autókkal, mert a vállalatok a vagyonvédelmi berendezésen spórolnak, ami nagy hiba.

A leggyakrabban eltulajdonított márkák listáján nincs nagy meglepetés, hiszen azok többé-kevésbé tükrözik az eladási statisztikákat. A két legnépszerűbb vállalati flotta márka a Ford és a Volkswagen, ők ketten teszik ki az ellopott autók közel felét. Rajtuk kívül még a Renault, a Skoda, az Opel, és a Toyota népszerű a bűnözők körében.

Forrás: CIG Pannónia

A vállalatok két kézenfekvő módszerrel megnehezíthetik a tolvajok dolgát. Egyrészt szereltessenek be utólagosan vagyonvédelmi berendezést, műholdas védelmet a gyári riasztó mellé, emellett jó, ha egyedi azonosítóval van ellátva az autó (gravírozás, matrica) vagy valamilyen egyedi színe van – javasolja a biztosító.

Magyarországon 870 ezer gépjárműre váltottak ki casco biztosítást (egyharmaduk céges autó) 2016-ban, így nagyjából minden ötödik gépjármű esetén számíthatnak a tulajdonosok a kötelező felelősségbiztosítás által nem fedezett károk egy részének megtérítésére. Tavaly összesen 137,5 ezer casco káreset történt a MABISZ statisztikái szerint, amelyre 42 milliárd forint kártérítést fizettek a biztosítók. Vagyis az átlagos kárkifizetés 306 000 forint volt.

A magyar piacon is egyre népszerűbbek azok a kiegészítő biztosítások, amelyek a gépjármű teljes megsemmisülése (totálkár vagy lopáskár) esetén megtérítik az alapbiztosítás által fizetett kártérítés és az eredeti vételár közötti különbséget akár a gépjármű vásárlásától számított 5 évig – mondta el Busa Zoltán, a CIG Pannónia EMABIT vezérigazgatója. Hozzátette: a vételár biztosítás (GAP – Guaranteed Asset Protection) így megvédi a tulajdonost a pénzügyi veszteségtől. Ez különösen fontos lehet a finanszírozott gépjárművek esetén, mert ezzel kivédhető, hogy még több éven át kelljen a tartozást törleszteni egy olyan autó után, amit már nem is használhatnak – fűzte hozzá. A CIG Pannónia EMABIT GAP biztosítási termékei személy- és tehergépjárművekre is köthetőek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.