L áthatóan szélesedik a kínálat a lakossági ügyfeleknek szánt akciós gépjárműlízing-konstrukcióknál: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hitel- és lízingtermék-választó alkalmazásában – hatvan hónapos futamidőt, 3 millió forintos finanszírozott összeget feltételezve – negyvenöt élő, forintban nyújtott lízingajánlat volt található, amelyből tizenötöt valamilyen akciós feltétellel kínáltak a szolgáltatók.
Az akciós termékeknél visszatértek a nullaszázalékos teljes hiteldíjmutató (THM) mellett elérhető konstrukciók is, ám ezek rendszerint valamilyen konkrét modell gazdagabban felszerelt változataira vonatkoznak. Mindezzel együtt egy számjegyű THM mellett kínált konstrukciókat nem különösebben nehéz találni a piacon, igaz, sok lakossági terméknél a törvényben előírt plafonnál – épp 25 százalék alatt – van a maximális hiteldíjmutató. Komoly árengedményt változatlanul a lízingszerződés mellé kötött cascóval lehet elérni, ami jelentősen csökkenti a szolgáltató kockázatát. A változó kamatozású lízingkonstrukciók pedig – hasonlóan a lakossági hiteltermékekhez – jóval olcsóbbak: két-három százalékpontos különbség is előfordulhat egyazon termék két változata között.
Az akciós autófinanszírozási konstrukciók visszatérése persze nem túl meglepő. A Datahouse adatai szerint tavaly a megelőző évinél 20 százalékkal több, 126 ezer új személygépkocsit értékesítettek Magyarországon, miközben a növekvő értékesítésen belül növekedett a magánszemélyek súlya is. A finanszírozási piacra is visszatértek a magánvásárlók: a növekvő reálbérek, az egyre kedvezőbb forintkamatok és – nem utolsósorban – az elhalasztott kereslet miatt növekszik a háztartások által lízingfinanszírozással vásárolt autók száma is.
A válság kirobbanása után néhány évvel, 2012-ben még csak 53 059 új autót adtak el, az azóta látható dinamikus növekedés a hazai lízingfinanszírozásnak is nagy segítség – mondta a Világgazdaságnak Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A szakember szerint a növekedésben lévő lízingpiac számára az autófinanszírozás kulcsfontosságú, a gépjárműpiac bővülése pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy korszerűbbé váljon a magyarországi autóállomány, és a gépkocsik átlagéletkora csökkenjen. Az autópiaci bővülésben a lízingpiac fontos szerepet vállal, mert az újautó-eladások körülbelül 40 százaléka valamilyen lízingkonstrukció jóvoltából valósul meg – emlékeztetett a szakember.
Még csak most összegzik az adatokat a lízingvállalatok, ám Tóth Zoltán szerint jól látható a fejlődés, azaz az év első kilenc hónapjában elért 23 százalékos növekedés (és így a 131 milliárd forintot meghaladó finanszírozott összeg) a tavalyi év utolsó három hónapjában is megmaradt. Ez visszaköszön az MNB adataiban is, miként az is, hogy előretörtek a lakossági ügyfelek a piacon. A jegybank statisztikái szerint a háztartásoknál nyilvántartott gépjárműhitel-állomány 2017 novemberének végére elérte a 168,7 milliárd forintot, ami 13,2 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.
Természetesen a fenti adatok alapján az is látszik, hogy a személygépjárműveknél továbbra is a céges (flotta) vásárlások viszik az értékesítői és a finanszírozói piacot. A lízingszövetségnél azonban optimisták a lakossági szegmens fejlődésével kapcsolatban. A növekvő kereslet pedig feltehetően az idén is kitart majd: Hesz Tamás, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökségi tagja az MTI-nek úgy nyilatkozott, hogy a szervezet 2018-ra a piac 7,5 százalékos bővülését, mintegy 125 ezer új autó értékesítését prognosztizálja. A Magyar Lízingszövetség szerint a járműpiaci felfutást a lízing is segítheti: az alacsony kamatszint 2018-ban is fennmaradhat, és így az ügyfelek nagyon kedvező ajánlatok között válogathatnak.
S persze a lakossági felfutás mellett még mindig ott a vállalati terület bővülése a lízingcégek számára. Miközben az elmúlt év első kilenc hónapjában a nagyhaszongépjárművek és az autóbuszok eladásai 6 százalékkal nőttek, az említett járművek esetében a lízingkonstrukciókban finanszírozott összeg 21 százalékkal, 123 milliárd forintra emelkedett.
Új csúcsok a használt kocsiknál
Magyarországon 2017-ben 687,9 ezer használt gépjármű átírását regisztrálták a hatóságok, ez 10,9 százalékos növekedés 2016-hoz képest – írta a Das WeltAuto közleménye alapján az MTI. Ezzel a piac túlszárnyalta a 2005-ös csúcsévet, amikor 639,1 ezer gépkocsi talált új gazdára. A Datahouse-tól származó adatok szerint tavaly 155,4 ezer használt autó érkezett be külföldről az országba, ami 9 százalékos növekedés 2016-hoz képest. A 2012-es importboom óta pedig összesen 641 ezer kocsit vettek a magyarok külföldről. A behozott járműveknek mindössze 20 százaléka volt fiatalabb ötévesnél, 61 százaléka ugyanakkor tíz évnél idősebb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.