Mintegy 10 százalékkal nőtt az elmúlt években a villamosvezetőnek jelentkezők között a nők aránya, ez is hozzájárult ahhoz, hogy a villamosok 40 százalékát ma nők vezetik – derült ki a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) Világgazdaságnak küldött tájékoztatásából. A társaság összesen 3800 járművezetőt foglalkoztat főállásban: autó- és trolibuszon 2550, villamoson 940, metrón pedig 323 fő dolgozik sofőrként. A hölgyek jelenléte nem csak a villamosok esetében erős, a metróvezetői állomány 30 százaléka szintén nő. Ugyanez a trolibuszoknál 10, az autóbuszoknál már csupán 3 százalék.
A közlekedési szektorban általánosságban problémát okoz, hogy a képzett járművezető hiányszakmának számít, és ez a BKV-t is sújtja. Mint írták, évente 150-200 járművezető, tehát a teljes állomány durván 5 százaléka megy nyugdíjba a társaságtól.
nnek ellensúlyozása érdekében a fővárosi cég kampányt indított, elsősorban az autó- és trolibusz-járművezetői létszám növelése érdekében. A társaságnál elmondták, a megbízások teljesítéséhez „elégséges” a létszám, ugyanakkor azt is jelezték, hogy ehhez túlóra elrendelésére, illetve másodállásban foglalkoztatott járművezetőkre is szükség van. A BKV azt nem közölte, hogy mekkora összeget fordított a reklámozásra, azt viszont kiemelte, hogy a megjelenésekkel eddig közel félmillió embert értek el. „Ennek köszönhetően ma már szinte minden álláskereső számol azzal a lehetőséggel, hogy a BKV biztos állást és biztos jövedelmet nyújt” – fogalmaztak a cégnél.
A járművezetők 2017. évi átlagkeresete bruttó 400 ezer forint körül mozgott havonta, amelyet a 2018-ra érvényes bérmegállapodás átlagosan további 12 százalékkal emelt meg. A bérekben különbséget okoz, hogy a BKV-nál eltöltött járművezetői évekkel az alapbér is emelkedik. A cafeteriajuttatásra viszont az új belépők is jogosultak, ennek értéke évi 180 ezer forint.
Az elérési adatoknál jóval konkrétabban mutatja a toborzás sikerét, hogy januárhoz képest az autóbusz- és trolibuszágazatokban 150 fővel több főállású járművezető dolgozik mostanra, 2017-ben és 2018-ban pedig összesen 180 főt vettek fel villamosvezetői vagy villamosvezető-tanulói pozícióba.
Ezenfelül tavaly óta 32 új földalatti- és metrókocsi-vezető is munkába állt. A létszám emeléséhez nagymértékben hozzájárult az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Kft.-vel kötött együttműködési megállapodás, amelynek keretében 350 B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező jelentkező részére biztosít a BKV képzést a C és D kategóriák megszerzésére – jelezték a közlekedési vállalatnál.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.