BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiváló évet zárt a Lego-csoport a járvány alatt

A dán játékipari óriás kifejezetten mutatós számokkal zárta a múlt évet. Árbevétele, értékesítési volumene, működési eredménye és a piaci részesedése egyaránt nőtt. Az impozáns teljesítményhez hozzájárult, hogy a pandémia miatti bezártság nem csak a gyermekek tevékenységéhségét, játékigényét fokozta, a legó stresszoldó hatása miatt a saját maguknak vásárló felnőttek száma is nagymértékben emelkedett.

Egy meglepő húzással a dán Lego kifejezetten felnőtteknek kifejlesztett készleteket is piacra dobott, s ez nemcsak társadalmi-mentálhigiénés megközelítésből, de üzleti szempontból is kitűnő választásnak bizonyult. A cégcsoport piackompatibilis üzleti megfontolásairól Sipos Juditot, a Lego Hungária Kft. ügyvezető igazgatóját és Jesper Hassellund Mikkelsent , a Lego Manu-facturing Kft. ügyvezető igazgatóját faggatta a Figyelő pénteki lapszámában.

– A járvány miatti gazdasági-piaci-logisztikai nehézségek minden céget másként érintettek, de senkit sem hagytak érintetlenül. Önöknek milyen kihívásokkal kellett szembenézniük?

Sipos Judit: A koronavírus elsősorban az értékesítési csatornákon keresztül hatott a piacainkra. Sokat invesztáltunk egy sokcsatornás kiskereskedelmi hálózat kialakításába, melynek eredményeként mind a partnereknél, mind pedig a saját hálózatban növekedés volt tapasztalható, míg az üzletek átmenetileg bezártak a Covid–19 miatt. Ennek az lett a közvetlen következménye, hogy az előző évhez viszonyítva a hivatalos webshopunkat is tartalmazó -lego.com oldalon megduplázódott a látogatószám – ezzel együtt pedig megkétszereződött a konverzió, a kosárérték és a forgalom is. Kedvező fejlődési trend volt, hogy a viszonteladó partnereink a második fél évben gyorsabban reagáltak a pandémiára, mint a legelején.

Az online értékesítés gyors fejlesztése révén jellemzően még bővülni is tudtak – a boltbezárások ellenére.

A logisztika terén nehézséget jelentett, hogy a járvány miatt megnőttek a szállítási költségek, ugyanis az esztendő elején átmenetileg be kellett zárni a mexikói és a kínai gyárunkat. A pandémia első évében összességében több vásárlóhoz jutottunk el, mint korábban, ez áll a megnövekedett eladásaink mögött. Olyan termékportfólióval voltunk jelen a piacon 2020-ban, amely minden korosztályt és minden érdeklődési kört képes volt lefedni – legyen szó lányokról, fiúkról, gyerekekről vagy felnőttekről. Emellett az év folyamán a Lego Alapítvánnyal összefogva mintegy 50 millió dollárral támogattuk a koronavírus által érintett gyermekeket világszerte.

Fotó: Shutterstock

– Az elmúlt évek globális és magyarországi számait összevetve hogyan értékeli a cég tavalyi gazdasági teljesítményét?

S. J.: Összességében azt tapasztaltuk, hogy az eddiginél több gyerek és felnőtt játszott legókockákkal az év folyamán. Az élénk keresletnek köszönhetően a bevétel 13 százalékkal, 43,7 milliárd dán koronára nőtt a 2019-es esztendővel összehasonlítva, míg az értékesítés 21 százalékkal bővült.

A működési eredmény 12,9 milliárd korona volt, ez 19 százalékos növekedés az előző évhez képest.

A márkánk piaci részesedése globálisan nézve és a 12 legnagyobb piacunkon is nőtt. A magyarországi eladási eredményekkel kapcsolatban külön nem közlünk adatokat, a Lego Manufacturing Kft. 2020-as beszámolója pedig még nem elérhető. Annyit elárulhatok, hogy Európán belül hazánkban a legnagyobb a márkánk részesedése a játékpiacon, és tavaly tovább erősödött a pozíciónk. Szintén fontos trend volt a múlt évben a kifejezetten felnőttek számára bemutatott készletek megjelenése – válaszként arra a felismerésre, hogy a játék a stresszcsökkentés kiváló módja. Utóbbi fontossága pedig a bezártság hónapjaiban még inkább felértékelődött.

– Mely területeken volt erős a növekedés, és hol volt esetleg mérsékeltebb?

S. J.: Tavaly minden piacunkon két számjegyű volt az értékesítés bővülése. Különösen nagy mértékben erősödtek az eladások Kínában, Amerikában, Nyugat-Európában, az ázsiai csendes-óceáni térségben.

Összesen 134 üzletet nyitottunk, ebből 91-et Kínában.

Ezzel 2020 végére a Lego Store egységek száma világszerte 678-ra emelkedett. Az idén további 120 bolt megnyitását tervezzük. Ebből 80-at a távol-keleti országban, ahol az utóbbi években kezdtünk aktív terjeszkedésbe. Az egyik fő erősségünknek azt tartom, hogy minden korosztálynak tudtunk izgalmas, kreatív játékélményt nyújtani. A növekedéshez nagyban hozzájárult az új, innovatív Super Mario termékcsaládunk, amely várakozáson felül teljesített globálisan. Ennek kezdőkészletéből adtuk el a legnagyobb példányszámot tavaly. Szintén a tervezettnél jobban teljesített a kézművesség iránt érdeklődőknek kínált új termékcsaládunk.

– Szükség volt-e új stratégia kialakítására a csoport egészére nézve, illetve egyes területeken?

S. J.: Tavaly is nagy szerep jutott annak a folyamatnak, melynek során szeretnénk megtalálni a fizikai és a digitális játék közötti zökkenőmentes átjárás lehetőségét. A hosszú távú növekedési célokat támogatva nagyszabású beruházásokat hajtottunk végre az elmúlt két évben.

2020-ban kezdett kézzelfoghatóvá válni ennek eredménye, különösen az e-kereskedelemben és a termékinnováció terén.

A következő esztendőkben tovább növeljük a beruházásokat, amelyekkel ezután is az innovatív játékra, a márkánkra, a digitalizációra és a kiskereskedelmi hálózat fejlesztésére fókuszálunk.

– Hogyan alakult az elmúlt években a cég befektetési politikája? Jellemző-e még a saját készletbe történő invesztíció, amely egy Telegraph-elemzés szerint évi 12 százalékos hozamot biztosít a társaságnak?

S. J.: Ahogy a marketingkönyvek és -guruk régóta mondják, válság idején nem érdemes visszafogni a költéseket, hanem erősíteni kell a marketingre és az értékesítésre irányuló befektetéseket.

Mivel fenntarthatónak látjuk a jelenlegi növekedést, ennek megfelelően minden téren bővíteni tervezzük a kapacitásainkat. Emellett jelentős befektetéseket eszközlünk a fenntartható működés érdekében.

– Változott-e a Lego innovációs stratégiája a Covid hatására?

S. J.: Fontos lépés volt, hogy tavaly tudatosan bekerültek a felnőttek is a célcsoportjaink közé. Olyan termékeket fejlesztettünk, amelyek kifejezetten nekik szólnak – ilyen például a lakásdekorációs célt is szolgáló produktumunk.

Azt tapasztaljuk, hogy rendkívül nagy az igény a nagyobb értékű, bonyolultabb készletek iránt.

A felnőttek érdeklődési területének való megfelelés nem csak a mának szól – ugyanis akik megelégedetten játszanak ezekkel a készletekkel, azok jó eséllyel a gyermeküknek is átadják később az építés örömét. Az idén is folytatjuk a hagyományos és a digitális játékokat ötvöző termékekbe való beruházást. Nemrég jelent meg a zene és a játék iránti rajongásra fókuszáló produktumunk, a Lego Vidiyo, amellyel biztonságos online térben mozogva bárki készíthet egyedi videóklipeket.

– A működés tekintetében okozott-e, okoz-e fennakadást a Lego életében a pandémia?

Jesper Hassellund Mikkelsen: Természetesen a gyáraink működését alapvetően meghatározta a járvány 2020-ban. Mivel az év első felében először a kínai, majd a mexikói üzem kényszerült a helyi szabályozások miatt szüneteltetni a működését, a többi három gyárnak kellett nagyobb szerepet vállalni a megrendelések teljesítésében. Ennek megfelelően a nyíregyházi egységünkben már az első negyedévtől az egyébként a második fél évben esedékes főszezonra jellemző kapacitással termeltünk.

Így ebben az üzemben az eddiginél is többen, 3000 főt meghaladó számban dolgoztak 2020-ban.

A gyár az év folyamán végig a tervezett kapacitásnak megfelelően tudott termelni, ami a koronavírus-járvány alatt csak úgy volt kivitelezhető, hogy a lehető legszigorúbb biztonsági szabályokat vezettük be már a pandémia kezdetétől.

– Milyen fejlesztési terveik vannak a közeljövőre nézve?

J. H. M.: Egy fontos fejlesztési irány a működésünk fenntarthatóbbá tétele. A Lego-csoport a következő három évben közel 400 millió dollárt (2,6 milliárd dán korona) fektet be ilyen projektekbe. A múlt esztendő végén jelentettük be, hogy kiterjedt napelemparkot létesítünk a gyárunk mellett, ennek átadását a nyárra tervezzük.

A szolárpark mintegy ezer háztartás felhasználásának megfelelő energiát lesz képes előállítani.

Ez része annak a globális vállalásunknak, miszerint a szén-dioxid-kibocsátásunkat 2032-re 37 százalékkal szeretnénk csökkenteni. Emellett elkezdtük kivezetni az egyszer használatos műanyag zacskókat a termékeink csomagolásából, s papírzacskóval helyettesíteni azokat.

– A megfelelően képzett és elkötelezett munkavállalók megszerzése és megtartása mondhatni világméretű problémává nőtte ki magát. Mennyiben érinti ez a Legót, és milyen válaszai vannak erre nemzetközi, valamint magyarországi viszonylatban?

J. H. M.: Természetesen mi is éreztük az utóbbi években, hogy egyes munkakörökbe nehéz megtalálni a megfelelő szakembereket, ám idáig ez nem okozott valódi gondot a mi esetünkben, tavaly minden eddiginél nagyobb létszámmal működtünk. A járvány ellenére, illetve éppen azért a Gondoskodó munkahely programunk keretében tovább bővítettük azoknak a jólléti juttatásoknak, szolgáltatásoknak a sorát, amelyeket a munkavállalóink elérhetnek.

Nagyon sokat teszünk azért, hogy olyan gondoskodó vállalati kultúrát, munkahelyi légkört alakítsunk ki, amely biztonságot és lehetőséget ad a nálunk dolgozóknak. Igen kedvező külső visszajelzésként éltük meg, hogy tavaly bennünket választottak a Randstad Employer Brand Research kutatásában a legvonzóbb hazai munkaadónak.

Dombi Margit

Jesper Hassellund Mikkelsen. Kiterjedt napelemparkot létesítünk

Tolvajbandák specializálódnak a legóra

A francia bűnüldöző hatóságok bejelentették, hogy hozzákezdtek egy olyan nemzetközi bűnbanda felszámolásához, amely Lego-játékok lopására szakosodott.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.