Az idén már kétszer le kellett állnia az Olimpia Kerékpár Kft. üzemének két hétre a globális alkatrészhiány miatt,
és rendelésállományának nagyjából a kétharmadát fogja tudni teljesíteni az év végéig – mondta a Világgazdaságnak Berkes György, a budapesti cég ügyvezetője. Ez üzleti oldalról is meghatározó: több mint hétmilliárd forint árbevétellel tervezték az idei évet, de legjobb esetben is csak a tavalyi 5 milliárdos forgalom elérése lehet reális. A várakozások szerint májusban már tud százszázalékos kapacitással termelni az Olimpia a fővárosi üzemében, eddig viszont csak 60 százalék körüli kihasználtság volt az általános.
Bennünket is hátráltat az alkatrészhiány, és nemcsak a beszállítók elmaradásai okoznak gondot, hanem a globális konténerhiány és a szállítmányozók kapacitáshiánya is. Az alkatrészek zöménél több beszállítóval dolgozunk együtt, és a szállításokat is különböző fuvarozó cégekkel oldjuk meg, hogy minimalizáljuk a kedvezőtlen globális hatásokat
– mondta a Világgazdaságnak Vass Attila, a tószegi Accell Hunland Kft. ügyvezető igazgatója.
Tavaly a járvány miatti lezárások a legfontosabb nyugat-európai piacaikon jelentősen csökkentették az eladásaikat, ugyanakkor a sportolási lehetőségek beszűkülése és a szabadtéri mozgás engedélyezése növelte a kerékpárok iránti keresletet, így az első fél évben a vártnál gyengébb eladásaikat 2020 második fél évében sikeresen pótolták. A kizárólag exportra termelő vállalat a tervei szerint idén eléri, illetve meg is haladja a 2019-es szintet. A nyilvános cégadatok szerint a Accell Hunland akkor 104,17 milliárd forint árbevételt és 1,37 milliárdos adózott eredményt ért el.
A Gepida kerékpárokat gyártó Olimpia Kerékpár Kft. tavalyi eredménye is összességében jó volt, annak ellenére, hogy elég borús képet festett márciusban.
A járvány megjelenésével bezártak az exportpiacaink, senki sem akarta átvenni a megrendelt kerékpárokat, az alkatrészek pedig folyamatosan érkeztek, így óriási raktárkészletet kellett finanszíroznunk tavasszal másfél-két hónapig. A magyarországi boltok azonban nem zártak be, és láttuk, hogy a járványhelyzet óriási keresletet generál, ami segített átvészelni a nehéz időszakot
– mondta lapunknak Berkes György. A cég bevételének csak a 10 százalékát teszik ki a magyarországi értékesítések, de a többi ország nyitása után mindenhol robbanásszerű igény volt a kerékpárokra, aminek következtében a hazai gyártó kisöpörte a raktárait.
A globális járványhelyzet és keresletélénkülés miatt drasztikusan megnőttek a szállítási idők: tavaly júniusban még 6-8 hónap alatt megérkeztek a megrendelt alkatrészek, az ősszel leadott rendelések teljesítési ideje már két év. Ez alapvetően meghatározza az idei évet, ugyanakkor a rendelések korai leadása a kereskedőktől is elvárás, így már 2022-re csaknem 10 milliárd forintos rendelésállománnyal rendelkezik az Olimpia. Emiatt szükség van a cég raktárkapacitásainak növelésére,
a nyár végére elkészül a fejlesztés első üteme, az 1400 négyzetméteres raktár építéséhez uniós forrást is felhasznál a vállalat.
A második ütemben ugyanekkora területtel bővül a kapacitás, illetve egy kisebb összeszerelő üzem is helyet kap az összesen 2800 négyzetméteres beruházásban, amelynek értéke megközelíti a félmilliárd forintot. A fejlesztést az is indokolja, hogy a cég bevételének 90 százalékát adó elektromos kerékpárok iránt eddig is 20-25 százalékos globális éves növekedés volt megfigyelhető,
a járvány miatt ez a bővülés felgyorsult, és a kereslet az alkatrészhiány megszűnésével sem fog visszaesni a cég vezetője szerint.
Tavaly csak néhány százalékos áremelkedés volt a piacon, az idei év második felében azonban elindulhat egy drágulási hullám, amelynek mértéke 10 százalék alatt maradhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.