A Deutsche Bahn (DB) vasúttársaság teherszállítási ágazatában kedden 19 órától, a személyszállításban szerdán két órától sztrájkolnak a szakszervezet tagjai, akik egy belső szavazáson 95 százalékos arányban támogatták, hogy munkabeszüntetéssel küzdjenek a béremelésért.
A GDL legutóbb 2015-ben szervezett sztrájkot, a leghosszabb 138 óráig, csaknem hat napig tartott, és szakértői becslések szerint naponta nagyjából 100 millió euró kárt okozott a német nemzetgazdaságnak.
A GDL a DB 320 ezer dolgozója közül csupán nagyjából 37 ezret képvisel, de köztük van a vonatvezetők többsége, a munkabeszüntetés így országszerte járatkimaradásokhoz, késésekhez vezethet.
A szakszervezet 3,2 százalékos béremelést követel és prémiumot a koronavírus-járvány miatti nehézségekért. A munkaadó ugyancsak 3,2 százalékos béremelést ajánl, de fokozatosan vezetné be.
A járvány miatt eleve súlyos helyzetben lévő DB-nél induló sztrájk hátteréről a német sajtóban közölt első magyarázatok szerint a GDL-nek a bérezés mellett a társaságon belüli tekintélyének erősítése is fontos.
A GDL-ben mozdonyvezetők mellett vonatkísérők is tevékenykednek, de a DB szakszervezeti tag dolgozóinak döntő többsége a vasutas és közlekedési dolgozók érdekképviseletéhez (EVG) tartozik, és a GDL-t az eljelentéktelenedéssel fenyegeti egy 2015-ös törvény.
A jogszabály szerint valamennyi szakszervezet tárgyalhat a munkáltatóval a bérekről, munkakörülményekről, kollektív szerződésről, de mindig az a megállapodás érvényes, amelyet a legtöbb dolgozót képviselő szakszervezet kötött a munkaadóval, és a GDL-nek a DB nagyjából 300 telephelye, üzeme és egyéb szervezeti egysége közül alig húszban van többsége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.