A német ipar alkalmazza klasszikusan, és már a kínaiak is másolják a „rejtett bajnokok” modellt,
amikor egy-egy vállalat – bár mérete alapján nem óriás –, a maga szegmensében erőteljes szereplővé válik. A tatabányai TC magyarországi példa erre, bár a regionális multi elnevezést az alapító tulajdonos és ügyvezető Kiss János a negatív képzettársítások miatt nem szereti, hiszen visszaforgatják a pénzt külföldi vállalkozásaikba. Cseh leányvállalatuk száz, a horvát 55 embert alkalmaz, és a TC logóval összesen 440 szervízkocsi fut az utakon itthon és külföldön.
A családi vállalkozást épp negyven éve indította Kiss János, akkor még gmk-ként, és szervízként, de mérnökemberként azonnal, néhány éven belül kihasználta a lehetőséget,
amikor termelőként is a piacra léphettek: 1986-ban, amikor lehanyatlott a Lehel Hűtőgépgyár csillaga, az ő gyártóeszközeiket vásárolták meg, és akkor szerezték meg a jelenlegi tatabányai telephelyet is.
A szervíz üzletágnak már korábban az adott nagy lökést, amikor az állami Gépipari Elektromos Karbantartó Vállalatot, a Gelkát 1983-ban darabokra szedték, betölthető piaci rést hagyva az országban.
A későbbiekben a cég – majd nemzetközi cégcsoport – négy üzletágban vált aktívvá, a gyártáson és a szervízelésen kívül a kereskedelemben és a logisztikában.
A 2010-es évek második fele óriási felfutást hozott: az éves magyarországi árbevétel a 2016-os 1,14 milliárd forintról 2019-re 4,52 milliárd forintra futott fel. A járvány első éve, 2020 azonban majdnem egyötödével visszanyeste a forgalmat, valamennyi üzletágat érintve. A vendéglátóipari egységek bezártak, nem kellett szervizelni a hűtöket, és nem is vásároltak újakat.
Mindent megtettünk a fennmaradásért, és sikerrel, ma pedig nagyon szép felfutás látszik
– mondta az ügyvezető. Ezt az alapozta meg, hogy a válság ellenére nem küldtek el munkavállalókat, sőt még a béreket is emelték, ami alapfeltétel, hiszen a megye munkaerőpiacán óriási a tülekedés a dolgozókért.
Ugrásra készen vártuk az újraindulást
– mondta Kiss János. Emellett korszerűsítettek is: 2018 és 2021 eleje között másfél milliárd forintot költöttek beruházásra, állami támogatásokat is felhasználva.
Jelenleg február végéig teljesen le vannak kötve a cég kapacitásai. Már elérték a rekord 2019-es év forgalmát, amihez képest egész évre 10-15 százalékos növekedést várnak, 4,8 milliárd forint környékére – mondta az ügyvezető.
A válság időszakában nőtt a belföldi piac súlya, az export aránya idén 60 százalék körüli,
a kivitel főképp Nyugat- és Közép-Európába irányul, de például a Belgiumba eladott áruk végül Indiába kerülnek. Nem csak a vendéglátáshoz kapcsolódó termékeket gyártanak, az egészségügyi szektornak készült, saját fejlesztésű automata légtisztítójukhoz például nagy reményeket fűznek. A beszállítói határidők meghosszabbodásának problémája, ami 2020-ra és az év elejére volt jellemző, enyhülőben van, a nyersanyagárak emelkedése azonban – az acéllemezeké például közel 70 százalékkal nőtt – tíz százalék körüli áremelésre kényszerítette őket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.