Felháborodást váltott ki a környezetvédelmi aktivisták körében, hogy a Coca-Cola, az általuk a világ legnagyobb környezetszennyezőjének tartott multinacionális vállalat szponzorálja az idei ENSZ-klímacsúcsot – írta a The Guardian.
A november 6–18. között az egyiptomi Sarm es-Sejk üdülőhelyen megrendezendő Cop27 a világ legfontosabb környezetvédelmi találkozója, ahol a kormányok, a vállalkozások és a környezetvédelmi szervezetek az éghajlati vészhelyzet megoldásán dolgoznak.
A Coca-Cola a világ egyik legnagyobb műanyagfelhasználója, és a Cop27 klímacsúcs szponzorálása greenwashingnak tekinthető – jelentette ki Emma Priestland, a Break Free From Plastic klímavédelmi mozgalom koordinátora.
Négy éven keresztül a Cola-Colát tartották a világ legnagyobb műanyagszennyező cégének, és megdöbbentő, hogy a fosszilis energiahordozókra ily mértékben támaszkodó vállalat szponzorálhatja a kiemelt fontosságú éghajlatvédelmi találkozót
– fejtette ki.
A glasgow-i Cop26 egyik küldöttje petíciót indított a Cop-találkozók vállalati szponzorálásának megszüntetését követelve, elsőként a Cola-Cola eltávolításával. John Hocevar, a Greenpeace óceánokért felelős kampányigazgatója is érthetetlennek tartja, hogy a világ legnagyobb műanyagszennyezője szponzorálja az ENSZ idei konferenciáját.
A Coca-Cola évente 120 milliárd eldobható műanyag palackot gyárt, és a műanyagok 99 százaléka nem megújuló energiaforrásokból készül, ami mind a műanyag-, mind az éghajlati válságot súlyosbíthatja
– emelte ki. Hocevar szerint a vállalat nem adott magyarázatot arra, hogyan valósítják meg éghajlati céljaikat anélkül, hogy véget vetnének a műanyagfüggőségüknek.
A bejelentést megdöbbenés és csalódottság fogadta a közösségi médiában, ahol a vállalati greenwashing újabb példájaként említik a megkötött megállapodást. Tavaly a fogyasztási cikkeket gyártó multicég, a Unilever volt a glasgow-i klímacsúcs fő partnere. A Cop27 szponzorálása állítólag mintegy 250 millió fontot tett ki, és olyan vállalatok vettek részt benne, mint a Sky, a Hitachi, a National Grid, a ScottishPower, a Microsoft, a NatWest, a Sainsbury’s és a Unilever.
A Coca-Cola közleményében az áll, hogy a vállalat azt az ambiciózus célt tűzte ki, hogy eltűnjön az óceánok vizéből a műanyaghulladék, és
2030-ra minden eladott palack után újrahasznosítanak egy palackot.
Kiemelték, hogy 2020-ban aláírtak egy közös nyilatkozatot, amelyben arra kérték az ENSZ tagállamait, hogy fogadjanak el egy globális egyezményt a műanyaghulladék-probléma körforgásos gazdasági megközelítésen alapuló kezelésére. Hozzátették, hogy a Cop27 szponzorálása összhangban van azzal a céllal, hogy 2030-ra 25 százalékkal csökkentsék az abszolút szén-dioxid-kibocsátást, valamint azzal a törekvésükkel, hogy 2050-re elérjék a zéró szén-dioxid-kibocsátást.
Ha a Coca-Cola valóban meg akarja oldani a műanyag- és klímaválságot, teljesen ki kellene iktatnia a műanyagot – véli Hocevar.
Van értelme a repohárnak, vagy csak greenwashingról van szó?A legegyszerűbb az lenne, ha elfelejtenék a tokent, és visszaadnák a pohárért a pénzt. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.