BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem termeltetnek veszteséget a Dunaferr-rel – Holnap reggel leáll a nagyolvasztó

Holnaptól határozatlan időre leáll a Dunaferr nagyolvasztója, mert tevékenysége gazdaságtalanná vált a jelenlegi acélárak mellett. A döntést azonban sajtóértesülésekkel ellentétben nem a vasmű majdani tulajdonosa, a Liberty Steel hozta, hiszen az még nem is gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat.

Csütörtöktől határozatlan időre leállítják a Dunaferr nagyolvasztóját – hangzott el egy kedd reggeli gyárvezetői értekezleten a hvg.hu értesülése szerint.

20230216 Dunaújváros Dunaferr Zrt. Újraindult a november elején leállt 2-es számú nagyolvasztóFotó:  Vémi Zoltán  VZ  Világgazdaság  VG
Szünetel a gazdaságtalanná vált termelés.
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A lap az Argus cikke alapján számolt be a küszöbön álló és több forrásból megerősített lépésről. Az Argus állításával szemben azonban fontos kiemelni, hogy a döntést nem hozhatta a vasmű majdani tulajdonosa, a Liberty Steel, mert még nincs birtokon belül, nem gyakorolhatja a tulajdonosi jogokat. Még zajlik az ügylet brüsszeli fúziókontrollja. A vevő szándéka nyilván a Dunaferr felszámolójával egyeztetve, azon keresztül érvényesül.

A lényeg azonban változatlan, a nagyolvasztó holnap reggel leáll. A Világgazdaság úgy értesült, hogy a lépés nem lepte meg az ügyben érintett hazai döntéshozókat, mert gazdaságilag racionálisnak tartják a nagyon alacsony világpiaci acélárak ismeretében. Forrásunk emlékeztetett, hogy a Liberty eladásakor hivatalos körökben 

már egyébként is jelezték, hogy „innen nem lesz leányálom a történet”. Azt is kiemelték, hogy a mostani lépés nem hat a munkavállalókra, és nem hat a Dunaferr hosszú távú biztonságára, jövőképére sem. Csak átmeneti leállásról van szó, szükség volt rá, gazdasági kár viszont nem keletkezik.  

Ha átmeneti is a leállás, rövid távú következményének mégis kell lennie. A hvg.hu felsorolja, hogy holnaptól emiatt az acélmű nem kap vasat a nagyolvasztóból, így a vasból nem készül acél az öntőmű számára, amely viszont nem tud bugát gyártani. Ha pedig nincs buga, a meleghengermű sem gyárt melegen hengerelt tekercset eladásra vagy hidegen hengerlésre. Mindez a lap szerint legalább ezer ember munkáját érinti a 4-5 ezer fős Dunaferrnél.

Míg áprilisban még 850 euró felett volt egy tonna melegen hengerelt tekercs ára, augusztus elején csak 634 euró, ráadásul az ukrajnai háború miatt kiesett két nagy vevő, Ukrajna és Oroszország. Közben Kína is igyekszik egyre inkább saját maga megoldani az acélgyártását – írja szintén a lap.

A DUOL korábbi híradása szerint a Dunaferr 100 ezer tonna bugát hoz a romániai Liberty Galati gyárából: az első szállítmány már el is indult, és elvileg augusztus 13-án érkezik meg Dunaújvárosba. Ez a HVG forrása szerint leginkább csak tűzoltásra elég, mert a Dunaferr meleghengerművi kapacitása évi kétmillió tonna. Ráadásul a Galatiban működő gyár évente csak 500-600 ezer tonna bugát képes gyártani. A Dunaferr nagyolvasztójának éves kapacitása másfél millió tonna nyersvas feldolgozására elég.

A vasmű eladásáról korábban készült interjúnkat itt olvashatják.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.