BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Így alakul a közlekedés a nagyvárosokban

Az Európai Bizottság kikutatta az európai városlakók közlekedési szokásait. Ebből kiderül, hogy a leggyakrabban autóval közlekedünk, majd tömegközlekedéssel és gyalogosan. A kerékpározás, illetve a motorkerékpározás a sor végén kullog. Persze el is térhet a közlekedés a nagyvárosokban, például Budapesten nem teljesen az előbbi a sorrend.

Jelentősen eltérnek a közlekedési preferenciák az európai fővárosokban és városokban. Átlagosan a vezetés a leggyakoribb közlekedési mód, amelyet szorosan követ a városi tömegközlekedés. Szinte minden településen népszerűbb a gyaloglás a kerékpározásnál – derül ki az Európai Bizottság európai városok életminőségéről szóló jelentéséből, amelyet az Európai Unió intézménye 83 település lakóinak véleményéből készített 2023-ra vonatkozóan. A felmérés Nagy-Britanniára is kiterjedt.

Budapest,,Hungary,-,September,10,,2022:,Rush,Hour,Traffic,In
közlekedés
A leggyakrabban autóval, majd tömegközlekedéssel és gyalogosan közlekednek Budapesten / Fotó: Shutterstock

Kevesebbszer használnak autót a nagyvárosokban, de még így is a legkedveltebb közlekedési eszköz

Az összes vizsgált várost tekintve tavaly a lakosok 48 százaléka használt autót közlekedésre egy átlagos napon. Míg a 250 ezer fő alatti városokban a lakosok 52 százaléka, addig az 1 és 5 millió közötti városokban 44 százalék ült autóba.

Az autóhasználat országon belül is jelentősen eltér, Franciaországban és az Egyesült Királyságban 19 százalékpontos különbségek vannak. Például a párizsi lakosok 31 százaléka közlekedett autóval, míg Lille-ben 50 százalék. Az Egyesült Királyságban Londonban volt a legalacsonyabb a gépkocsihasználat 41 százalékkal, míg a legmagasabb a Tyneside-i agglomerációban, ahol 60 százalék volt.

Népszerű a tömegközlekedés is

A válaszadók 40 százaléka használt városi tömegközlekedést (busz, villamos vagy metró) egy átlagos napon, míg 4 százaléka vonatozott. Tömegközlekedést összesen a városlakók 43 százaléka vett igénybe, mivel voltak olyanok, akik mindkét közlekedési módot használták.

Budapest,,Hungary-june,04,,2018:,Great,Market,Hall-,Largest,And,Oldest
Európa városaiban, így Budapesten is sokan igénybe veszik a városi tömegközlekedést / Fotó: Shutterstock

Az autóhasználattal ellentétben a nagyobb népességű városokban több volt a tömegközlekedést használó. Míg a 250 ezer lakosnál kisebb városokban a lakosok mintegy 35 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egy átlagos napon tömegközlekedést használt, addig az 1–5 millió lakosú városokban ez a szám 47 százalék volt.

A kelet- és észak-európai városokban általában magasabb a tömegközlekedés használatának aránya.

A városi tömegközlekedés használata a vizsgált városok között jelentős eltéréseket mutat, a nicosiai 15 százaléktól a prágai 69 százalékig. A legtöbb országban a fővárosokban a legmagasabb a tömegközlekedők aránya. A jelentés szerint ez részben azért van így, „mert ezek a városok általában kiterjedt tömegközlekedési hálózattal és gyakori járatokkal bírnak” – írja az Euronews.

Mivel a fővárosok általában az ország legnagyobb városai, általában jó tömegközlekedési szolgáltatásokkal rendelkeznek; emellett az autó használata kevésbé vonzó a torlódások és a magasabb parkolási költségek miatt

– magyarázták a jelentés írói.

A gyalogosok is jócskán kiveszik a részüket a közlekedésben

A személyautók és a városi tömegközlekedés után a gyalogos közlekedés volt a harmadik legnépszerűbb közlekedési mód a 83 európai város átlagában. A lakosok 27 százaléka gyalogolt egy átlagos napon, a legkevésbé az ankaraiak (16 százalék), a leginkább pedig a párizsiak (41 százalék). Berlinben és Rómában a városlakók 21 százaléka gyalogolt tavaly.

A kerékpározás kevésbé népszerű

Az európai városi lakosok 14 százaléka használt biciklit közlekedési eszközként 2023-ban. A vizsgált város közül csak háromban volt magas a naponta kerékpározók aránya: a hollandiai Groningenben (46 százalék) és Amszterdamban (39 százalék), valamint a dániai Koppenhágában (35 százalék).

Rómában, Belgrádban és Vilniusban volt a legalacsonyabb a kerékpárhasználat aránya, ahol a lakosok 6 százaléka vagy annál kevesebb biciklizett egy átlagos napon.

Még kevesebb a motorkerékpárt használók aránya

A 83 városban a motorkerékpár-használat átlagosan 7 százalék volt. A dél-európai városokban volt a legmagasabb a motort használók aránya: Nápolyban és Malagában (13 százalék), Rómában és Genfben (12 százalék). Tőlük nem sokkal maradt le Athén és Marseille (11 százalék), valamint Antalya és Nicosia (10 százalék). A mediterrán régió éghajlata valószínűleg jelentős szerepet játszik ezekben az adatokban.

Így közlekednek a budapestiek egy átlagos napon

  • városi tömegközlekedéssel (busz, villamos, metró) 54 százalék
  • autóval 43 százalék
  • gyalogosan 29 százalék
  • kerékpárral 9 százalék
  • motorkerékpárral 4 százalék
  • vonattal 3 százalék

Az Életminőség az európai városokban című felmérésben a bizottság 71 ezer személytől gyűjtött válaszokat, valamint minden városból legalább 839 lakos vett részt benne.

Volánbusz: sokat tisztult a kép, hogy ki szállítja jövőre az utasokat Magyarországon

Januártól megnyitják a buszos közszolgáltatási piacot Magyarországon, ami akár azzal a következménnyel is járhatna, hogy megszűnik a Volánbusz egyeduralma. Kiderült, mennyi esélye van ennek, és kell-e azzal számolniuk az utasoknak, hogy jövőre új szereplő váltja az állami buszos céget.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.