Alighanem hozzá kell nyúlni Magyarország biztonsági kőolaj-, illetve olajtermékkészleteihez amiatt, hogy az ausztriai OMV finomítójában pénteken történt műszaki probléma következtében egy időre megszűnt az ország utolsó olajtermékimportja is. Ausztriában hat napra már felszabadították a biztonsági készleteket, a hazai tartalékok használatáról a technológiai és ipari miniszter dönthet. A tárcának ezzel kapcsolatban feltett kérdésünkre lapzártánkig nem érkezett válasz. Bár a minisztérium hétfőn közölte, hogy Magyarországon nincs ellátási probléma, a lakosság ellátható az ország saját termeléséből és készleteiből, és tetemesek a biztonsági tartalékok is, de nem írt a lakosságon kívüli felhasználók – így a közúti fuvarozók, a buszok, a dízelmozdonyok vagy a dízeles mezőgazdasági és munkagépek – ellátásáról.
Az ellátás az egyetlen belföldi termelőre, a Molra hárul, amely egyelőre importálhat szlovákiai leányvállalatától is. (Futott a múlt héten magyar síneken a lengyelországi Grupa Lotos szerelvénye is, de az tranzitszállítmány lehetett.) A Mol ausztriai töltőállomásainak ellátásáról a Molnál nem kívántak nyilatkozni a VG-nek, ahogyan a hazai biztonsági készletek felszabadításának szükségességéről sem. Mint jelezték, az OMV nyilatkozata alapján úgy értékelik, hogy az osztrák cégnek nem lesz problémája a magyarországi kútjai kiszolgálásával, a Technológiai és Ipari Minisztérium hétfői bejelentése szerint pedig problémamentes a hazai ellátás is.
A VG információi szerint a Mol és az OMV már egyeztet a további ellátásról, ez egyébként kézenfekvő is. Mivel piaci vélemények szerint esélyes, hogy előbb-utóbb a Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség által tárolt tartalékból is fogunk használni, lapunk érdeklődött a szövetségnél is, amely annyit jelzett, hogy a biztonsági kőolaj és kőolajtermékek felszabadítása az energiaügyekért felelős miniszter hatásköre.
Honlapja szerint a szövetség az országban nyolc településen – ezen belül több telephelyen – tároltat kőolajat vagy olajterméket három társaság létesítményeiben. Az Opal Zrt.-nél Celldömölkön, Pétfürdőn, Komáromban és Vámosgyörkön olajterméket, Százhalombattán és Tiszaújvárosban pedig kőolajat, a Molnál az utóbbi két városban kőolajat, a Terméktároló Zrt.-nél pedig Komáromban, Szajolon és Tiszaújvárosban olajterméket. Mindez a törvénynek megfelelően kényelmesen hosszú időre, 90 napi hazai felhasználásra elég.
Csakhogy nem tudni, mennyi ideig marad a piac OMV-termék nélkül. A társaság a VG érdeklődésére közölte, hogy hosszabb javításra számít, még nem tudható pontosan, milyen hosszúra. Felidézte, hogy 2022. június 3-án a schwechati finomító nyersolaj-desztillációs egységében a karbantartás lezárásának részeként végzett, jogszabályban előírt víznyomáspróba során keletkezett a komolyabb kár. A finomító egyes területei azonban továbbra is üzemelhetnek, a társaság pedig vizsgálja, hogy milyen rövid távú műszaki megoldásokkal kompenzálhatók a károk. Folyamatosan elemzik magukat a károkat és azt is, hogy milyen termelési és termékellátási korlátozások válhatnak szükségessé.
Az OMV számára saját termékkészletei és Ausztria üzemanyag-tartalékainak felszabadítása lehetővé teszik, hogy ellátási alternatívákat találjon. „Jelenleg is dolgozunk az OMV finomítói közötti és a saját tárolóhálózaton belüli új ellátási lehetőségeken, továbbá partnereinkkel is további megoldásokat keresünk a helyzet enyhítésére. Mindezek az intézkedések a kész- és félkész termékeket érintik, és az ellátás biztonságának fenntartását szolgálják” – közölték. A társaság leszögezte továbbá, hogy nem tervezi a töltőállomások bezárását sem Magyarországon, sem más országokban, és mindent megtesz az ellátás fenntartása érdekében. (Az esetleges bezárások lehetőségét egy nappal korábban cáfolta az OMV szóvivője, Andreas Rinofner is.)
Magyarországi töltőállomásainak a nyugati országrészben lévő egységeit az OMV a schwechati finomítóból saját termékkel, a többit a Moltól vásárolt üzemanyaggal látja el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.