Több versenytársával ellentétben a Shell Hungary Zrt. nem térfogatban, hanem árban szabja meg, hogy egy alkalommal legfeljebb mennyi üzemanyagot lehet a töltőállomásain tankolni. A VG-nek küldött válasza szerint hálózatának kisnyomású kútoszlopain bruttó 80 ezer forint, a nagynyomásúakon bruttó 290 ezer forint a tranzakciónkénti limit.
A tranzakciók száma azonban napon belül nem korlátozott, azaz ugyanazon a napon akár többször is tankolhatnak az ügyfelek.
Ez persze augusztus 1. óta öttel kevesebbre vonatkozik a múlt év végi állapot szerinti 190 töltőállomásánál, mert a társaság a jelzett napon ideiglenesen leállította a budapesti Kálvária téren és a Hetényi úton, továbbá a dabasi Pesti úton, a székesfehérvári Balatoni úton és a pápai Celli utcában lévő egységét. Akkori indoklása szerint erre és más optimalizáló lépésekre a történelmi magasságokba emelkedett hazai kereslet, valamint amiatt kényszerült, hogy a régiós üzemanyagpiacon az utóbbi évekhez képest számottevően kisebbek a készletek. Teszt jelleggel augusztus 3-tól az idén februárban nyitott mosonmagyaróvári kamionos állomás mintájára átalakította egy debreceni és egy mosonmagyaróvári töltőállomás kiszolgálását a szerződött vállalati partnerei igényeire szabva.
Az átalakítástól kiszámíthatóbb üzemanyag-disztribúciót, a szerződéses partnerek igényeihez jobban illeszkedő kiszolgálást, rövidebb fizetéssel töltött időt, valamint hatékonyabb munkaerő-allokációt vár.
További egységek ideiglenes leállítását nem tervezi a Shell, de az öt bezárt benzinkút újraindítására és annak feltételeire vonatkozó kérdésre azt felelte, hogy még nincs konkrét időpont. Az újranyitást az üzemszünetet kiváltó okok (szűkös készletek, logisztikai kihívások, munkaerőhiány) megszűnése vagy hatásuk jelentős csökkenése esetén tervezi.
A VG nem tudta meg – mert a válasz szerint üzleti titkot firtatott –, hogy mekkora a Shell által a kiskereskedelemben eladott üzemanyagon belül az ársapkás és a piaci áras termékek aránya.
Sajnos, mint kiderült, az is üzleti titok, hogy a Shell importál-e normál üzemanyagot, vagy kizárólag a Moltól vásárolja, amit a magyarországi piacon elad.
Annyit közölt a cég, több európai országból szerez be üzemanyagot.
Azzal kérdéssel – mondván iparági kérdésről van szó – a Magyar Ásványolaj Szövetséghez (MÁSZ) irányította a Shell a VG-t, hogy a literenként 480 forintos hatósági ár mekkora emelésére lenne szükség ahhoz, hogy az érintett két termék forgalmazása nullszaldós legyen a Shell számára. „A MÁSZ alapszabálya tiltja, de versenyjogot is sértenénk vele, ha a szervezeten belül bármilyen árbefolyásoló egyeztetések folynának. Viszont az interneten elérhetők a piaci üzemanyagárakra vonatkozó adatok” – válaszolt a VG-nek Grád Ottó, a szervezet főtitkára. Véleménye szerint ezek a számok mérvadóak lehetnek a reális piaci helyzetre nézve.
Nagyságuk pedig feltehetően erősen közelít az adott tevékenységek költségéhez, mert az erős verseny miatt viszonylag kicsi lehet a nyereségtartalmuk.
A 96-ös (E10-es) normál benzin jelenlegi piaci átlagára 667,5 forint a holtankoljak.hu szerint, ami 39 százalékkal nagyobb a hatósági árnál. A normál gázolaj 723 forintos átlagára 50,6 százalékkal haladja meg az ársapkást.
A Shellnél még monitorozzák annak a hatását, hogy az üzemanyag-vásárlások közelmúltban bejelentett további korlátozása mekkora segítséget jelent. Tavaly a társaság nettó árbevétele ugyan a korábbi ötödével 324 milliárd forint közelébe nőtt, de az adózott eredménye 45 százalékkal esett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.