BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúnya lesz a novemberi statisztika az üzemanyaghiány miatt

Ha a kormány nem lép az üzemanyagár-szabályozás terén – ami pedig szigorítást jelent –, akkor felhasználói oldalról 2022 októberét tekintjük az utolsó „békehónapnak". Az eladók szempontjából viszont már azt sem.

Októberben már esett a benzin hazai kiskereskedelmi forgalmazása, a gázolajé viszont kissé bővült, hiszen még folytak a mezőgazdasági munkák. November az előbbi piacon szomorú változást ígér, a gázolajat viszont továbbra is vihették olcsón és korlátlan mennyiségben a traktorok.

20220629 Szeged MOL kút tankolás ársapka, hatósági árKépen: dízel
 A mezőgazdasági gépek egyelőre korlátlanul tankolhatnak az ársapkás gázolajból. Fotó: Török János / Délmagyarország

Az elmúlt hónapban 4,3 százalékkal kevesebb, összesen 167,65 millió liter benzin fogyott a hazai kiskereskedelemben, mint szeptemberben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) statisztikái szerint. A csökkenésben a szezonális hatások mellett annak is szerepe lehetett, hogy az ársapkarendelet szigorítása miatt nem minden autós vásárolhatott a hatósági áras, literenként 480 forintos üzemanyagból, aki pedig igen, alkalmanként az sem korlátlan mennyiségben. Szintén a jogszabályi háttér magyarázhatja, hogy a gázolajforgalom 4,6 százalékkal 409,82 millió literre bővült. E termékből ugyanis a mezőgazdasági gépek annyit vásárolhattak literenként 480 forintért, amennyire szükségük volt, márpedig javában zajlottak az őszi munkák a földeken.

Kiskereskedelmi üzemanyag-forgalom
 

A 2022 októberi forgalom azonban mindkét termék esetében kisebb volt az egy évvel korábbinál: benzinből 2 százalékos, gázolajból 5,5 százalékos az elmaradás. 

A feketeleves azonban csak most jön, miután november második felében olyat tapasztaltak az autósok, amit évtizedek óta soha: alig van üzemanyag!

Az okokról írtunk: bár nem szűnt meg, de megcsappant a hazai üzemanyagforgalom mintegy 30 százalékát kitevő import, hiszen a kereskedőknek nem éri meg olyan terméket, behozni, amelyet csak veszteséggel tudnak eladni. Mindezt tetézi, hogy bár a Mol jelezte, hogy 10 százalékkal növeli a kibocsátását, úgy tudjuk, hogy ott is beütött a krach: a százhalombattai finomító félgőzzel termel, a Mol már a második hete nem küld üzemanyagot a más szállítóktól elvágott kis benzinkutaknak. (Jelezzük, amint a Mol közzéteszi az ezzel kapcsolatos részleteket.)

A piac már lépett, a kormányon a sor

A piaci szereplők a kormány mielőbbi, akár már decemberi beavatkozására várnak. Ha például gátat szabna a mezőgazdasági gépek korlátlan, és a mezőgazdasági munkákkal már aligha indokolható gázolaj-vásárlásának, mindjárt több üzemanyag maradna az autósoknak. 

Segítene az egy alkalommal történő tankolás mennyiségének további korlátozása és óvatosan hozzá lehetne nyúlni az ársapkához is. 

Ha ugyanis közeledne egymáshoz a piaci és a hatósági ár, akkor a kereskedők is jobban keresnék a maguk számára is kezelhető konstrukciót. A holtankoljak.hu szerint pillanatnyilag egy liter normál benzin átlagosan 661 forintba kerül a hazai kutaknál már, ahol kapható –, a gázolaj pedig 726,7 forintba. Előrejelzése szerint holnaptól literenként 11, illetve 13 forintos áresés várható.

Ám akármikor is lép a kormány, 2022 novemberére meredek csökkenést ígérnek az üzemanyag-statisztikák, és egyelőre semmi nem szól amellett, hogy decemberben felpörögne az autózás.   

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.