Minden kornak megvannak a maga sikerszakmái. Évekkel ezelőtt a gyerekek azt mondták, ha nagyok lesznek, űrhajósok, tűzoltók vagy orvosok akarnak lenni. A technika fejlődése és a közösségi média azonban átalakította a kicsik gondolkodását, és megjelent az influenszerszakma. A véleményvezérség nemrég még csak egy hobbi volt, ma viszont egyre többeknek megélhetés.
A legnépszerűbb közösségimédia-platformokon fiatal felnőttek rengeteg pénzt keresnek azzal, hogy tartalmakat gyártanak. Rövid videókkal és fényképekkel akár több százezer dolláros éves fizetéshez juthatnak. A kanadai influenszer, Naomi Melanie Leanage a Business Insidernek adott interjújában elmondta, hogy
2022-ben 200 ezer dollárt keresett a TikTokon, amelyen félmillió követője van.
Naomi elárulta, hogy a bejegyzéseivel egyenként legkevesebb 6000 dollárt kap.
Egy influenszer „fizetése” több forrásból tevődik össze.
A pénz mértéke függ a platformtól, ahol jelen van, a követői számától vagy a tartalmaira érkező megtekintések mennyiségétől.
A bevétel egyrészt magától a platformtól érkezik, amely bizonyos követőtábor után rendszeres fizetést ad. Emellett hirdetések is megjelenhetnek a felületein, illetve szponzorációkat is szerezhetnek. A pénzkeresés legjobb módja a márka-együttműködés, ami hosszabb távon jelent nagy bevételt.
A közvetlenül a platformtól kapott pénz szétosztására a YouTube-nak van a legfejlettebb programja. A YouTube partnerprogram lényege, hogy az ebben részt vevő influenszerek a videóikra érkező minden ezredik megtekintés után kapnak egy bizonyos összeget a videómegosztótól. Az Insidernek nyilatkozó tartalomgyártók válaszai alapján
ez a pénz 1,61 és 29,30 dollár között mozog (560–10 000 forint).
A partnerprogramban azok az influenszerek vehetnek részt, akik legalább 1000 feliratkozóval rendelkeznek, videóik az elmúlt egy évben pedig minimum 4000 órányi megtekintést generáltak. Ha ezeknek a feltételeknek megfelelnek, és jelentkeznek a programba, a csatornájukon megjelenhetnek a Google-hirdetések, amelyek után a YouTube a reklámbevétel 55 százalékát átadja az alkotóknak.
A TikTok még dolgozik a tökéletes fizetési rendszer megalkotásán. Jelenleg ezen a videós platformon működik az Alkotói Alap, a Kreativitás Program, illetve a Pulse rendszer, amelyek a hirdetési bevételek szétosztásával foglalkozó programok. Ezeken keresztül a TikTok-influenszerek naponta 0,05 és 189 dollár (17–65 000 forint) közötti összeget kaphatnak a kínai cégtől. A Pulse hasonló a YouTube partnerprogramjához, 1000 megtekintésenként fizet egy kisebb összeget az influenszernek.
A TikTok szigorúan szabályozza, hogy ki kereshet pénzt a platformon. Az Alkotói Alapból vagy a Kreativitás programból azok a tartalomgyártók részesülhetnek, akik betöltötték a 18 éves kort, illetve legalább 10 ezer követővel rendelkeznek, és az elmúlt 30 napban legalább 100 ezer megtekintést generáltak. A Pulse rendszerből akkor lehet részesülni, ha legalább 100 ezer követője van az influenszernek.
A platformtól közvetlenül kapott fizetés állandó jövedelemforrást jelenthet az influenszereknek, de az igazán nagy pénzt mégis a márka-együttműködések jelentik. Egy tartalomgyártó a méretétől, követői számától vagy pusztán a tartalmai tematikájától függően köthet szerződést nagy márkákkal, amelyeket reklámozni fog.
Az influenszermarketing a reklámszakma jelenlegi leghatásosabb fegyvere. Sok esetben a tartalom fogyasztói nem is tudják, hogy reklámot néznek, illetve az influenszerekhez olyan kötődésük van, amely miatt a befolyásuk sokkal nagyobb a követőtáborukra. Nem véletlen a „befolyásoló” vagy „véleményvezér” elnevezés. A hűséges követőtábor elkötelezheti magát egy-egy márka mellett, ha a kedvenc influenszerük néhány videóban vagy bejegyzésben említést tesz róluk.
Természetesen a tartalomgyártók meg is kérik az árát ezeknek a szponzorált tartalmaknak. Az amerikai youtuber, Katy Bellotte 25 éves korában 477 feliratkozóval rendelkezett a videós oldalon, valamint 176 ezer követője volt Instagramon. Márka-együttműködéseken keresztül 2400–5000 dollárt (835 000–1 700 000 forint) kért el egyetlen Instagram-bejegyzésért 2020-ban.
A TikTokon ténykedő influenszer, Alex Ojeda, akinek 8 millió követője van, ennél is nagyobb pénzeket keres 2023-ban.
Ojeda TikTok-csatornáján egyetlen szponzorált tartalom induló ára 20 000 dollár (nagyjából 7 millió forint), illetve egy Instagram- vagy YouTube-videóért 10 000 dollárt (3,5 millió forint) kér.
Ez csak két influenszer, de még rengetegen vannak, akik pusztán azzal, hogy fényképeket és rövid videókat osztanak meg az interneten, rengeteg pénzt keresnek. Az influenszerség a jelen kor sztár szakmája, a kérdés pedig csak az, hogy mikor durran ki ez a lufi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.