A legrosszabbul teljesítő BKK-s jegy- és bérletautomata is a havi üzemeltetési díjának körülbelül a tizenötszörösét termeli ki – erről a jegykiadó automaták (TVM) működését jól ismerő források beszéltek a VG-nek. Ezért okozott szakmai körökben értetlenséget, hogy a BKK kedden bejelentette: a készülékek számát mintegy 15 százalékkal csökkenti. A fővárosi közlekedésszervező lapunk megkeresésére arról tájékoztatott, hogy eddig összesen 372 gépet szereztek be, de pontosan nem tudta megmondani, hogy hány automatát vonnak ki a forgalomból. Információink szerint 68 darabról van szó, tehát majdnem minden ötödik – a közöltnél valamivel több – berendezéstől van szó.
Egy TVM havi üzemeltetési díjának mértékéről úgy értesültünk, hogy azt nagyjából 17 havi bérlet eladása már fedezi. Ezt a BKK-tól kapott adatok megerősítették: 300 automata havi üzemeltetési költsége 2021-ben maximum nettó 153 ezer forinthoz közelít darabonként, a további 72 automatánál ugyanez legfeljebb szűk 216 ezer forint.
Ez azt jelenti, hogy egy hónapban összesen 61,31, egy évben 735,87 millió forintba kerül az üzemeltetése a komplett hálózatnak. Kérdés, hogy a 68 kivonni tervezett TVM-et mekkora részben adják az olcsóbb, illetve a drágább üzemeltetésű gépek, mindenesetre az ezzel remélt megtakarítás a 120–170 millió forint közötti tartományban lehet. Csakhogy ez az eredmény eltörpül a TVM-ek által generált forgalom mellett.
A pandémia előtti utolsó évben, 2019-ben átlagosan havi nettó 3,35 milliárd forintot hoztak a konyhára a gépek, 2020-ban ez a Covid miatt értelemszerűen visszaesett és 1,97 milliárdot ért el, az idén június 30-ig pedig 1,65 milliárd forint bevétel realizálódott a teljes automatahálózaton egy hónap leforgása alatt. Vagyis két éve több mint 40 milliárd forintot költöttek el az utasok ezeken a berendezéseken, ami tavaly a 24 milliárdhoz közelített, a 2021-es terv pedig tudomásunk szerint 31 milliárddal kalkulál. Figyelembe véve, hogy ebben a hároméves ciklusban a BKK teljes értékesítése 69 és 43 milliárd volt, az idén pedig 55 milliárd forint lehet, megállapítható, hogy a TVM-eken a teljes jegy- és bérleteladások több mint fele, hozzávetőleg 56 százaléka bonyolódik le.
Egy ilyen fajsúlyos értékesítési csatorna megbolygatása tehát nem tűnik megalapozottnak, és negatívan érintheti a tömegközlekedés bevételeinek alakulását. Ráadásul úgy, hogy a ritkítás következményeképp megspórolt összeg az automaták forgalmához viszonyítva mindössze 0,3-0,5 százalék.
Különösen fájó a fűnyíróelvszerű eljárás: ugyan a BKK ígérete szerint figyelembe veszik a használati statisztikákat, de a lapunk által látott koncepció egyszerűen megszüntetne legalább egy TVM-et azokon a helyszíneken, ahol több van. Ahol eddig kettő működött, ott egy maradna, ahol három, ott kettő, ahol négy, ott három, ahol ennél több, ott pedig kettővel csökkenne a számuk. A hálózat visszavágása ráadásul rontja a szolgáltatást, és kényelmetlenséget okoz az utazóközönségnek, ami a tömegközlekedéstől való általános elfordulás időszakában nem logikus.
A BKK azonban nem tart ilyen hatásoktól.
Jelenleg sincsenek már olyan mértékben kihasználva az automaták, mint a 2014-es bevezetésükkor. Az online értékesítés felfutása mellett egy esetleges 15 százalékos csökkenés nem jár kockázattal
– fogalmaztak. Cáfolták, hogy az internetes vásárlás megugrása csak a világjárványnak tudható be, ami lassulhat a koronavírus eltűnésével, mivel a tapasztalataik szerint egyre nő a visszatérő mobiljegyvásárlók száma, valamint az értékesítési csatornák közötti átrendeződésre is számítanak. Mindez azonban a VG által megismert, vonatkozó fővárosi szintű dokumentum szerint is csak lassú tendencia lehet: még a 70 milliárdosra becsült 2024-es értékesítési év során is 29 milliárd folyhat be a mobiljegyből és ugyanennyit a TVM-ektől. Nem mellékesen az automaták már 2016-ban produkálták ezt a volument.
A BKK mindenesetre kitért rá, hogy jelenleg is dolgozik a mobiljegyként értékesített termékportfólió bővítésén, a vonaljegy bevezetése az év végén megtörténhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.