Csehországot több éve a közép- és kelet-európai régió e-kereskedelmi sikertörténeteként emlegetjük. Az országban kifejezetten jól teljesít az online szektor, aminek eredményeként ma a teljes kiskereskedelem mintegy 10 százalékát biztosítja. Magyarországon ez a szám 5 százalék körüli.
Hasonló mértékű különbség tapasztalható a webáruházak számában is.
Míg Csehországban hozzávetőlegesen 40 ezer webáruház működik, addig a hazai piacot mintegy 16-17 ezer online shop alkotja. Nem véletlen, hogy számos online marketinges és e-commerce szakértő Csehországot a kelet és a nyugat közötti határvonalnak tartja; az online kiskereskedelmi részesedés, webáruházak száma, a piacvezetők éves árbevétele, a piac köré épülő szolgáltatói szektor mind azt támasztja alá, hogy Csehország egy erős kezdéssel maga mögött hagyta a régiós vetélytársait.
A cseh e-kereskedők kezdik kinőni az országot, ezért nem meglepő módon a külföldi piacnyitásban látják a megoldás kulcsát. Egy online marketinggel foglalkozó cég felmérése szerint minden hatodik cseh online áruház rövidtávú tervei között szerepel a külföldi terjeszkedés. Elsősorban azokat a piacokat részesítik előnyben, ahol a megszerzett piaci tapasztalat jól kamatoztatható, a logisztikai szektor képes kiszolgálni az igényeiket, de a piac telítettsége alacsonyabb, mint az anyaországukban.
A cseh e-kereskedők számára Szlovákia a saját egységes piacuk részét képezi, így most az elsődleges célterületek közé Magyarországot, illetve a már EU tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamokat sorolják, elsősorban Horvátországot és Szlovéniát. Ráadásul az utóbbi évek tapasztalatai arra is felkészítették a cseh szereplőket, hogy a lengyel és a német nyitás során jó eséllyel induljanak a piaci részesedésért folytatott versenyben.
Így biztosak lehetünk abban, hogy a Csehországból érkező versenyképes szereplők a magyar piacon is kellő potenciált fognak képviselni.
Magyarországon nem kell bemutatni a cseh e-kereskedők potenciálját és erős piacszerzési törekvését. A hazai e-kereskedelem legnagyobb szereplői közül kettő cseh tulajdonban lévő áruház (Mall és Alza), ráadásul egyre több közepes méretű termékspecializált shop érkezése várható a magyar piacon.
Ugyanakkor a hazai e-kereskedőkről is érdemes beszélni, akik többet között Csehországot tartják ígéretes piacnak. Ma még egyáltalán nem jellemző, hogy a magyar e-kereskedők cseh webáruházakat nyitnak, de egyre többen érdeklődnek az egységes szlovák és cseh piac iránt. A hazai szereplők közül az edigital.cz webáruház említhető, amely 2010 óta a hazai piacvezető Extreme Digital csehországi online áruháza.
Külföldi piacnyitás tervezése esetén a célpiac meghatározása rendkívül nagy jelentőséggel bír.
Az úgynevezett érett piacokon a piacvezető szereplők jelentős dominanciával rendelkeznek, így az évek alatt felosztott piacokon rendkívül munkaigényes és költséges a piaci részesedés megszerzése. A kevésbé telített piacokon mindez könnyebb és kevésbé költséges, ám a megszerezhető profit nagysága is alacsonyabb lehet.
Fontos figyelembe venni a logisztikához és humán erőforrásokhoz köthető költségeket is, amelyek Európa országaiban jelentősen eltérhetnek egymástól. Míg a CEE régió országaiban jellemzően a legolcsóbb szolgáltatásokkal találkozunk, Nagy-Britannia, Németország és a Benelux államok szolgáltatói szférája jellemzően kifejezetten drága.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.