A tankolás mellett egyre nagyobb szerepet tölt be a töltőállomások életében a nem üzemanyag termékek eladása: a Mol csoport EBITDA-jának, azaz kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredményének immár a 15,7 százalékát adja a fogyasztói szolgáltatások üzletága, ez 423 millió dollárt tesz ki. Ez az összeg 18 százalékkal haladja meg a 2017-ben elért eredményt, igaz, ebbe a szegmensbe tartozik a kiskereskedelem mellett az e-mobilitás (Mol Plugee), valamint a Mol Limo autómegosztó is.
A kedvező üzemanyagpiaci folyamatok mellett a bővülés a társaság szerint a nem üzemanyag termékek dinamikusan növekvő árrésének tudható be, amely az elmúlt négy évben átlagosan 15 százalékkal nőtt. Ez a trend tavaly sem állt meg a Mol szerint, a nem üzemanyag termékek hozzájárulása 24,6-ről 27,4 százalékra ugrott a teljes szegmens árréstömegét tekintve. A versenytársak közül a Shell és az OMV nem közölt konkrét pénzügyi adatokat, az utóbbi azonban jelezte, hogy az úgynevezett convenience retail üzletág árbevétele a teljes forgalom csaknem 15 százaléka.
Szakértők szerint a meleg italok, szendvicsek és egyéb élelmiszertermékek benzinkutakon történő értékesítése belátható időn belül megközelítheti az üzemanyag-eladásokból származó bevételt. A Mol hangsúlyozta: a benzin- és dízelértékesítésből származó árbevétel, illetve az egyéb szolgáltatások forgalmának aránya csoportszinten 80-20 százalékos megoszlásról 70-30-ra változott. Az olaj- és gázipari vállalat a tavalyi 41 után az idén már 47 millió csésze kávét értékesíthet a régióban, de a péksütemény és a hot dog mellett a friss szendvicsek is kelendők. A Mol szerint 2021-re a fogyasztási szolgáltatásokból származó EBITDA eléri a 450-500 millió dollárt, 2030-ra pedig a csoportszintű eredmény harmadáért felelhet.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.