BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországi boltok: elkészült a lista – a Lidlnél nincs nagyobb, de jönnek fel a hazai láncok

Elkészült a friss felmérés, melyik a legnagyobb bolt Magyarországon. A Lidlt nem lehet megverni, de közben a legnagyobb növekedést a hazai láncok érték el. A kiskereskedelmi szektor 1000 milliárd forinttal nőtt, de ebben vastagon közrejátszott az infláció.

Megjelent az FMCG-piac, vagyis a napi fogyasztási cikkek 2023-as kereskedelmi toplistája – írta hétfői közleményében a Trade magazin.

Lidl competes against Aldi - the Swabians quickly gain a share of the market
A woman carries one plastic bag of the discounter "Lidl" and one of "Aldi" in Cologne on 17 November 2003. Germany's second-biggest discounter Lidl is no longer overshadowed by the industry's number one Aldi. (Photo by Oliver Berg/picture alliance via Getty Images)
Magyarországi boltok: elkészült a lista – a Lidlnél nincs nagyobb / Fotó: GettyImages

Ebben az olvasható, hogy nehéz éven van túl a kiskereskedelem, hiszen 2023-ban 

  • tetőzött a – szektorban különösen magasra kúszó – infláció,
  • és nem csökkentek az adóterhek, szabályozási korlátok sem.
  • A bérek nem tudták nyomon követni az árak száguldását, a háztartások fogyasztása jelentősen csökkent, így a kereskedelmi forgalom is visszaesett. A mennyiségi forgalom hónapra lebontva szinte egész évben alatta maradt az előző évinek, egyedül 2023 decemberéről mondható el, hogy jobb volument produkált, mint 12 hónappal korábban.

Melyik a legnagyobb bolt Magyarországon?

A listán szereplő 15 lánc összteljesítménye a 2022-es mintegy 6900 milliárd forint bruttó forgalom után 

tavaly már 7900 milliárd fölé nőtt.

Viszont ha az inflációs hatást nem számolva az látszik, hogy 2023 nem a kiskereskedelem éve volt. A dobogón nincs változás.

  1. A Lidl az első, így a legnagyobb. Ezen senki nem lepődik meg, hiszen olyan messzire elhúzott, hogy egyértelmű volt, nem lehet lekörözni. A növekedése 18 százalék volt csaknem ugyanekkor éves infláció mellett és közel 400 millió forinttal vezet a második helyezett előtt.
  2. Az ezüstérmes ezúttal is a SPAR lett, amely komoly beruházások mellett 16 százalékos növekedést tudott elérni 2023-ban.
  3. A Tesco forgalma stagnál, de stabilan őrzi a harmadik helyét.

A középmezőnyben már nagyobb a mozgolódás. A 2022-es toplistához képest helyet cserét egymással a 8. és 9. helyen az Auchan és a Reál. Bár a legstabilabb fejlődést tavaly is a diszkontok (Lidl, Aldi, Penny az egymás közötti diszkont sorrend, utóbbi kettő 20-21 százalékos bővülést produkált) és a drogériák mutatták fel, figyelemre méltó a ranglista végén szereplő kisebb, magyar tulajdonú láncok látványos fejlődése, úgy mint a Kerekes, a Napcsillag és a Dél-100. Fontos viszont kihangsúlyozni, hogy egyetlen csatorna van, ahol mennyiségi növekedés is történt az év során: ez a drogéria, amelynek súlya a teljes FMCG-piacon közel egy százalékpontot nőtt.
 

 

De azért azt is érdemes megjegyezni, hogy a 2023-as év legjobb eredményét 

a Napcsillag ecofamily lánc könyvelhette el közel 30 százalékos bővüléssel,

ettől pedig nem nem sokkal maradt el a Kerekes és magyar drogériaként a Dél-100.

Árcsökkentési hullám seper végig Amerikán, kétségbeesetten küzdenek a boltok a vevőkért

Az elmúlt évek inflációs nyomása az amerikai fogyasztókat is vásárlásaik visszafogására ösztönözte, a boltláncok ezért kénytelenek több ezer árucikkre kiterjedő akciókkal visszacsábítani a vevőiket. Az Amazon, a Target és a Walmart után a Walgreens is csatlakozott az árcsökkentési trendhez.

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.