BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Budapest: Az idegeinkre mehet a fejlesztésdömping

Az ellentmondások éve lesz 2009. Idén nagyszabású fejlesztéseket tapasztalhatunk a fővárosban, de ezek sok problémát generálnak majd az egyidejűségük okán – jelentette ki évnyitó sajtótájékoztatóján Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere.

Mivel nem tudjuk hőlégballonon vagy helikopteren szállítani a budapestieket, így a Margit-híd felújításának idejére tudom ajánlani az autósoknak az európai színvonalú budapesti tömegközlekedést - mondta a főpolgármester. Demszky emellett Megyeri híd, valamint egyéb elkerülő utak használatát javasolja.

A sajtótéjékoztatón felsorolták azokat a nagyszabású fejlesztéseket, idén végbemennek, vagy megkezdődnek:

Margit híd: Felújítása májusban kezdődik. Az autósok elől teljesen lezárják, a tömegközlekedés számára néhány nap kivételével végig szabad lesz a közlekedés. A felújítás 13 milliárd forintba kerül, ebből 6 milliárdot fedez az Unió. Az átadás a tervek szerint 2010 őszén lesz.

Szabadság híd: a felújítás első szakasza decemberben lezárult, a villamosok közlekednek. Jelenleg a díszkivilágítás készül. Május végére fejeződik be teljesen a projekt, mely 5,5 milliárd forintba kerül. Akkor megnyílik az autósok előtt is.

Erzsébet híd: a japán állam 130 millió forintnyi támogatást biztosít az új díszkivilágítás kiépítéséhez. A Fővárosi Közgyűlés is ugyanennyit tesz hozzá. A terveket a világhírű japán tervező, Ishi Motoko készítette. Az új világítási rendszer 2009 novemberében „mutatkozik be”. Az új technikának köszönhetően ünnepnapokon a nemzeti trikolórban tündökölhet a híd.

4-es metró: Az északi fúrópajzs várhatóan márciusban indul a Duna alá a Gellért térről. A déli pajzs akkor indul majd a Gellért térről, ha az északi már megérkezett a pesti oldalra. Az év második felében tehát már a pesti oldalon dolgoznak a fúrópajzsok. Várhatóan 2010 elejére befejeződik az alagútépítés. Idén 220 milliárd forint támogatást kaphat Budapest, ha Brüsszel kedvező döntést hoz.

villamosok:
1-es: Új végállomást kap, a budai oldalon. Az első ütemben követően a Budafoki útig hosszabbítják meg, második ütemben pedig a Fehérvári útig.
3-as villamos: Szintén új végállomást kap, így elérve a Ráckevei HÉV-et, a Volán- és a BKV-buszokat Pesterzsébet felső állomásnál.
A villamosvonalak fejlesztései a támogatási szerződés aláírását követően idén elkezdődhetnek. Kedvező döntés esetén a 3-as villamos pályája nagyjából 1 kilométerrel, míg az 1-esé 720 méterrel hosszabbodhat meg. A beruházás összköltsége 44 milliárd forint, ebből 33 milliárdra pályázik a főváros.

Közraktárak: Az itt végbemenő fejlesztés védjegye a régi raktárépületek közé feszített,  hullámzó vonalú, bálna alakú, 160 méter hosszú építmény lesz, valamint az egészen a Nehru-partig húzódó korzó. A napokban született meg a jogerős építési engedély, így megkezdődhet az építkezés. A fejlesztés összköltsége 8 milliárd forint, várhatóan 2010-ben fejeződik be.

Városháza Fórum: a fejlesztést nem akadályozza a nyertes pályázó budapesti irodájának megszűnése, hiszen Erick van Egeraat személyesen nyújtotta be pályázatát. Az építészeti tervpályázat győztesével az önkormányzat hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárást kezdeményez, ami 2009 nyarán zárul a tervezési szerződés megkötésével. Ez alapján már idén elkészülnek az építési engedélyes tervek. Ezt követően koncessziós közbeszerzési eljárással kiválasztják a befektetőt, az építkezés pedig 2011 elején indul meg. Az átadás pedig akár két éven belül megtörténhet.

A főpolgármester a gazdasági válság okozta nehézségekről is beszélt. Elmondta: az önkormányzati ciklus második félideje – ezen belül a 2009-es év – jóval nehezebb lesz az elsőnél. Amellett, hogy a Fővárosi Önkormányzat a központi költségvetésből származó bevételei reálértéken mintegy 5 százalékkal csökkennek, a iparűzési adóból származó bevétel is megcsappanhat a válság miatt. Továbbá mivel a fővárosi hitelállomány nagy része euróban van, a kamatok folyamatos emelkedése és a forint gyengülése külön-külön is növekvő terheket ró a főváros költségvetésére.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.